nieuwe heup

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

nieuwe heup

Berichtdoor Charlie » do nov 19, 2015 4:47 pm

Iemand bekend met de AMIS operatie methode? Ik moet toch een totale heupprothese. Bij deze methode snijden ze geen spieren door en is er minder kans op luxatie van de heup en een snellere revalidatie. Ik heb nu een verwijzing naar Ede, Gelderse Vallei gevraagd omdat ze daar kunnen opereren met deze nieuwe techniek. Zou wel graag wat ervaringen willen horen over de operatie en arts. Het schijnt dat je na deze operatie wel op je zij mag slapen. Ik kan door pijn in mijn rug namelijk helemaal niet op mijn rug en moet zo wie zo vaak snachts wisselen van houding. Deze methode lijkt mij dan voor mij het beste.

Mijn pijnklachten nemen steeds meer toe, in mijn heup maar ook verder in mijn lijf. Mijn linkerschouder en arm kan ik nu ook al niet meer optillen en ga weer wekelijks naar de fysio. Veel pijn in spieren en dag en nacht krampen in benen,voeten, handen enz. Snachts wordt ik wakker van pijn in mijn spieren en gewrichten en heupen en van de krampen. Overdag heb ik ook pijn, maar tenminste nog een beetje afleiding

Ik zie erg tegen de operatie op, ook vanwege de pijnen en krampen. Want wat kan ik doen tegen die krampen na de operatie, want dan kan ik niet zo maar uit bed springen, gaan lopen of in bad stappen enzo.
Charlie
Lid

Reumavorm: pa

Re: nieuwe heup

Berichtdoor Paul Surly » zo nov 29, 2015 1:48 pm

Hoi Charlie,

Ik heb geen AMIS-operatie gehad, maar een gewone, dus wat dat betreft heb je niets aan mij.

Hoe weet je zeker dat je krampen gaat krijgen na de operatie? Zegt mij niets, of is dat een AMIS-ding?

Het lijkt mij fijn als ze geen spieren/kapsels hoeven te raken, ga ervoor, zou ik zeggen.

Ik heb in aug 2014 mijn Totale Heup-operatie ondergaan, gevolgd door een kundige revalidatie.
Na 5 weken zat ik weer op de fiets en na een paar maanden weer op de mountainbike op de Veluwe.
Hardlopen zou wel kunnen, maar doe ik niet meer vanwege de snellere slijtage, waardoor ik dan eerder aan de 2e heup toe zou zijn.
Dat wil ik nog even voorkomen, ben nu 55 jaar.

Succes, vanaf de operatie zal het in de regel vooral bergopwaarts gaan.

Paul
Paul Surly
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Hermione » ma nov 30, 2015 12:32 pm

ik heb ook heel vaak en veel krampen, en bij mij werd gezegd dat dat door de neuropathie en/of de prednison kwam. Maar nou ben ik op een gegeven moment magnesium gaan slikken, en dat hielp een beetje. Daarnaast heb ik bij de huisarts maar weer eens mijn vit. D gaan laten prikken, en die was met een half jaar weer gezakt van 'erg goed' naar 'erg slecht'. Nou lekker dan. Sinds ik die een maand slik, gaat het echt duidelijk beter met de krampen!

Ik had twee soorten krampen: van die grote krampen waarvoor je moet gaan staan. En van die kleine, aanhoudende trekkingen/krampen, bijv. in je ooglid. Die kan ik echt overal hebben, dat een spiertje maar blijft trekken, hele dag door.

Verder geen ervaring met die heupoperatie. Ik wil je wel alvast sterkte wensen voor straks! En ik hoop dat zich hier nog iemand meldt met ervaring daarmee.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Charlie » di dec 29, 2015 10:05 pm

Bedankt voor de reacties. Ik heb grote krampen, die maar moeilijk weg te krijgen zijn en de hele dag door kleine krampen. Magnesium heb ik al geprobeerd en ik slik nu ook calcium en glucosamine erbij. Helaas nog geen effect. Extra B12 spuiten helpt ook niet. Misschien kan ik ook eens mijn vit.D laten nakijken!

Ik heb inmiddels ook een botscan en 3D scan gehad. De arts in Ede wilde eerst het een en ander uitsluiten, omdat ik erg veel last heb van pijn helemaal onder in mijn rug (SI gewricht) en boven in mijn rug (linkerkant ribben) en mijn linkerschouder. Ik loop wekelijks bij de fysio, maar hij kan ook alleen maar pappen en nathouden zeg maar.

s nachts heb ik ook veel pijn in mijn vingers, handen en armen, dus vraag me af of er idd niet meer aan de hand is. Ik weet ook niet wat ze kunnen zien op de scan, maar wellicht PA? ik heb ook psoriasis nl. Kan de artrose in mijn heup ook daarvan komen (kip en ei verhaal) ? Maar ja, kan ook overgang hormonen zijn, of hypermobiel klachten of wellicht van de trage schildklier. Tis wel lastiger heb ik soms het idee, als je vrouw bent in een bepaalde leeftijd, omdat er toch vaak gewezen wordt naar de overgang. Herkennen jullie dat?

De arts in Ede was erg kritisch en terughoudend in eerst instantie, ook vanwege mijn leeftijd (52) Na een lang gesprek, mijn verhaal, de foto's en zijn onderzoek, kwam hij ook wel tot conclusie dat een nieuwe heup waarschijnlijk geen overbodige luxe is. De wachtlijst voor de Amis methode is 3 maanden, maar omdat deze operatie methode mij een goed gevoel geeft, ga ik daar toch voor. Als de botscan dit straks ook bevestigd tenminste. 6 januari a.s. krijg ik de uitslag. Ben best gespannen, omdat ik altijd bang ben dat 'men' denkt dat ik me aanstel. :esmile:
Charlie
Lid

Re: nieuwe heup? blijft twijfelen

Berichtdoor Charlie » wo jan 06, 2016 5:57 pm

Ik heb de uitslag gekregen. Er waren op de scan (heupgebied) op veel plaatsen (zag er zo al een stuk of 6) gele oplichtende gebieden te zien (verhoogde activiteit) o.a. schaambeen, heiligbeen en natuurlijk mijn heup. Plekken liepen zelfs naar buiten het scan gebied. Hij noemde het artrose of irritatie van de aanhechting of zo. Bij mijn rechterheup heb ik wel flinke artrose, veel bot aangroei voornamelijk aan de achterzijde, daarom niet goed te zien op gewone foto's die vaak van de voorzijde worden genomen. Vandaar de vreemde stand van mijn been denk ik.

Volgens de orthopeed is de artrose niet het gevolg van ontstekingen, maar dit zou aanleg zijn, maar hoe en wat en hoe hij dat ziet weet ik niet. Zit niet in de familie iig. Operatie moet niet maar mag wel, zei hij. Moet ik dus zelf aangeven en hij gaf als voorbeeld dat hij een meisje van 34 jaar had geopereerd die nog geen 3 meter kon lopen en als ik 65 was zou hij het gelijk adviseren. Hij is echter bang dat het mijn overige klachten, die almaar erger worden en steeds uitgebreider, niet verhelpt. Ook zei hij dat er risico's aan zaten en ik voelde me heel erg ontmoedigd. En daar wordt ik dus erg onzeker van. Volgens hem moet ik beter eerst toch al het andere proberen (fysio bijv. maar dat heb ik al jaren)
Gezien de pijn in mijn nek, schouder, ribben, polsen etc denk ik dat ik artrose in mijn hele lijf heb en dan blijf ik idd pijn houden nadat ik een nieuwe heup heb gekregen.

Ondanks dat heb ik me nu toch al vast op de lijst laten zetten voor de operatie, omdat daar toch een w8 lijst van 3 maanden voor is en heb ik over 1 maand een bel afspraak met hem. Als ik dat niet doe, steek ik helemaal mijn kop in het zand en laat ik het erbij zitten. Ik kan me altijd nog bedenken en ga het toch ook nog bespreken met mijn fysio. Misschien heb ik toch gewoon een lage pijndrempel en moet ik even een maand 2 keer per week stevige fysio om toch te kijken of ik het nog niet kan verbeteren.

Ik heb er buikpijn van, want de pijngrens verleg ik voor mezelf steeds en ik kan nu toch ook echt wel meer dan 3 meter lopen als ik dat als grens aan houdt, gezien zijn voorbeeld. Waarom hoeft hij er niet eens over na te denken als ik 65 zou zijn, maar nu ik 52 ben, aan het werk (maar waar ik ook al een stap terug heb gedaan) druk, ik nog van alles zou willen kunnen doen, is het advies om vol te houden.....

Paul, wat was jou grens en wat kon je wel en niet meer toen? je was ongeveer net zo oud als ik nu ben toen de beslissing is genomen. Had je ook nog andere klachten die wel of niet verdwenen na de operatie?
Charlie
Lid

Berichtdoor gijsbrecht » vr jan 08, 2016 4:59 pm

Beste Charlie.
Als ik zo jou klachten lees komen die veel overeen met de mijne.
Waarom vraag je niet een verwijzing in de tussen tijd naar een neuroloog.
En laat bij je huisarts even je bloed nakijken o.a. de CK-waarde laten bepalen. en neem deze mee naar de neuroloog.
Hieraan kun je zien of er misschien iets is met je spieren.

Mvg. Gijsbrecht
gijsbrecht
Lid

Berichtdoor Charlie » vr jan 08, 2016 7:12 pm

Hoi Gijsbrecht,

Bedankt voor je reactie. Wat is CK waarde? Ik heb niet zon meewerkende huisarts, maar ik kan het een vragen. Moet toch mn schildklierwaarde weer eens laten prikken. Kan ik wat over jou probleem lezen(titel)?
Charlie
Lid

Berichtdoor gijsbrecht » vr jan 08, 2016 9:04 pm

Ja ook hier in het topic Artrose.
Artrose en waarschijnlijk nog iets?

Je CK-waarde of Creatine Kinase (CPK) zijn spier enzymen in je bloed. Deze kunnen verhoogd zijn b.v tijdens
een hartaanval maar ook bij spierschade.
Mij hebben ze b.v op de cardiologie gehouden omdat ze dachten dat ik een hartaanval had , maar er was niets aan de hand.
Laat door de huisarts een onderzoek doen naar vitamines d3, B12 ,CK ,lever en nierfuncties enz.. hij mag dit niet weigeren.

Mvg. Gijsbrecht.
gijsbrecht
Lid

Berichtdoor Charlie » zo jan 10, 2016 7:41 pm

Ok, ga ik eens even lezen, bedankt.

Kreatinine is geprikt voor de operatie, samen met HB en bloedgroepals daar iets niet goed mee is zal de anestesist dat wel zeggen hoop ik. B12 spuit ik al ivm opname stoornis. D3 lijkt mij zeker waardevol om te weten, dus daar ga ik zeker om vragen!

Lever en nieren zal ze onzin vinden denk ik, maar ik ga een kijken wat ze zegt.
Charlie
Lid

Berichtdoor margr3 » do maart 17, 2016 9:43 am

Even een reactie op je vraag. Ik heb 15 dagen geleden een nieuwe heup gekregen via de nieuwe methode. Ik ben geopereerd door orthopedisch chirurg dokter Kramer in het Antonius ziekenhuis in Sneek. 7 uur na de operatie liep ik met krukken de ziekenhuis gang op en neer. Weinig pijn. De volgende dag weer naar huis na eerst met de fysiotherapeut de trap op en neer gelopen te hebben. Echt positieve ervaring het hele traject.
Nu wat thuiszorg en mantelzorg. Maar met aanschaf van diverse hulpmiddelen kan ik me een heel eind redden. Hulpmiddelen o.a. bij Blokker!!! En wat slapen betreft. Een dikke drup wietolie onder de tong doet wonderen. BioCBD 5% van Merk Hemp. Succes M.
margr3
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Charlie » do maart 17, 2016 8:33 pm

Dank voor je reactie, fijn om te horen dat het goed is gegaan met jou. Ook met dezelfde methode. Wietolie ken ik niet maar ik zal er een naar zoeken.
Vandaag datum van de operatie ontvangen, wordt 5 april. Enerzijds blij anderzijds gieren de zenuwen al door mn keel. Vandaag van mn fysio nog even hart onder de riem, dat hij er 100% achterstaat en het echt nodig is. Door mijn angst voor de operatie ga ik steeds twijfelen nl. Hij gaf nog goede tip, om nu een filmpje te maken van hoe ik loop. Hij zei dat ik anders achteraf zal zeggen dat het toch niet zo erg was.... Hij kent me te goed haha maar dat ga ik zeker doen.

Heb nu inmiddels ook heel erg pijn in mn schouder. Vlg hem ben ik een frozen shoulder aan t omtwikkelen, dus tijd om weer goed rechtop te gaan en kunnen lopen is geen luxe!
Charlie
Lid

Berichtdoor Charlie » zo apr 10, 2016 8:35 pm

Ben woensdag ochtend geopereerd, ein van de midsag al lopen naar de wc en op de gang. donderdag al weer naar huis.
Gaat goed, wel veel bloed verloren en daardoor ontzettend moe en slap.
Ik sta weer rechtop in jaaaren en mag slapen hoe ik wil. Rug, zij, maakt niet uit. Bukken mag, gewoon zitten en opstaan...
Enige wat niet mag is het geopereerde been ver naar achteren en dan zijwaarts doen. Ben superblij met deze methode en kan het iedereen aanraden. Heb alleen een grote dove plek rond de operatiewond maar hoop dat dit op ten duur nog verbetert.
Nu moet ik alleen mezelf de tijd gunnen om te revalideren, en niet te ongeduldig te zijn. Heb nog wel pijn, voornamelijk in mn rug en mn been, maar dat komt vast goed.
Mijn man heeft een paar uur zorgverlof per dag om me te helpen, vnl omdat ik zo slap ben, maar verder kan ik me al prima redden. Vandaag al even een klein stukje buiten in het zonnetje gewandeld met de krukken. Binnen gaat kleine stukjes lopen ook al zonder krukken. De krukken zorgen er bij mij vooral voor dat mn houding, dus rechtop staan, beter is.
Charlie
Lid

Berichtdoor Charlie » di apr 12, 2016 9:57 am

Heb heel erg last van hartkloppingen, oorsuisen en hoofdbonken. Brandende en prikkende voetzolen en hiis van mijn benen. Daarbij angtgevoel van opgejaagdheid.
Gestopt met de pijnstilling misschien bijwerking? Daardoor vanacht niet geslapen van de pijn.

Door fibromyalgie had ik natuurlijk al veel spierpijn en aanhechtingspijnen.

Heb ziekenhuis gebeld. Heb HB van 6.9 en daar kunnen klachten van komen. Krijg echter geen ijzertabl want is niet laag genoeg, grens is 7,5. Moet met voeding zelf weer oplossen. Werd daar wel verdrietig van, eet nu al minder door alles en blijkbaar reageert mijn lijf wel enorm op het tekort.

Heb floradix tabl gekocht. Wel lastig met schildkliertabl moet 2 uur tussen zitten. Maar weer begonnen met de morfine want pijn is ook niets. Hoop dat ik snel weer genoeg ijzer opneem!
Charlie
Lid

Berichtdoor Arkan » di apr 12, 2016 6:26 pm

Fijn dat de operatie in ieder geval al achter de rug is, en vooral, dat het een geslaagde operatie is geworden.

Dat er nog steeds pijn is, zal ook wel voor een groot deel komen door de operatie, men heeft natuurlijk veel gekwetst om die nieuwe heup te plaatsen. Spieren, pezen, alles werd geraakt.
Zoals je zelf al schrijft, geef het de tijd, wees niet ongedurig, een revalidatie duurt even en je bent niet in 1, 2, 3 genezen.

Wanneer je twijfelt over bepaalde pijnen , blijven aandringen bij het hospitaal of bij de huisarts. Iemand moet je toch kunnen verder helpen.

Sterkte en een spoedig herstel.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Charlie » do apr 21, 2016 10:51 am

Nu 2 weken verder. Naar wondpolie geweest. Wond geneest goed, wel stijf dus ik masseer deze sinds een week een paar x per dag. Fysio is al 2 x geweest en is tevreden. Ik doe trouw mn dagelijkse oefeningen om mn spieren op te rekken. Deze doen nog erg veel pijn, maar rekken en masseren moet op ten duur de pijn verminderen.

Smeer met honingcreme en calendula, baat t niet dan schaad t niet!

Snachts nog veel pijn, ook door de fibromyalgie die die nu wel verergerd is door alles. Veel zenuwpijn daardoor dus zitten en lopen kan ik niet zo lang nog. Erg moe ook door bloedarmoede, sta snel te trillen op mn benen. Slik en eet al alle ijzerpreparaten en biefstuk ed. Die ik kan bedenken :) heeft ook tijd nodig denk ik. Slaap daarom nog zeker 2 x op de dag.
Voor de nacht nog morfine gekregen, dat is wel fijn.

Gaat al beter dan een week geleden, met kleine stapjes vooruit met soms een stap terug, maar moet wat meer geduld hebben vlg verpleegster. Komt goed! Zie er zo naar uit weer naar t bos te gaan met de hond!
Charlie
Lid

Volgende

Keer terug naar Artrose