Beste lotgenoten,
Een aantal jaar geleden heb ik (40 jaar) ontdekt (roentgen / mri) dat ik artrose heb in beide knieën. Met name het kraakbeen van een van knie schijven is van 'mindere' kwaliteit.
Ik heb vooral last bij sportieve activiteiten en soms ook bij 'gewoon' fietsen. Het is dan meer 'irritatie' dan echt pijn aan de gewrichten. Gewrichten worden ook nooit dik.
In het verleden heb ik fanatiek aan duursport gedaan. Ik heb over het algemeen nogal tegenstrijdige adviezen gekregen van orthopeden, huisarts en fysio therapeuten, qua sporten die ik kan blijven beoefenen.
Met hardlopen ben ik volledig gestopt, omdat ik zelf het idee heb dat die activiteit de klachten snel zal verergeren (osteofyten etc). Fietsen doe ik nog wel, maar wel minder intensief / lang.
ATB-en in het bos geeft teveel irritatie aan de knie door al het draaien en keren. De knie schijf ''spoort'' niet lekker. Ik stap af en toe in een roeiboot, maar daar heb ik ook gemengde gevoelens bij.
Ik heb eenmalig een serie hyaluronzuur injecties gehad. Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het doen van oefeningen (core stability etc) meer resultaat geeft in mijn geval.
Wat zijn jullie ervaringen? Welke sporten beoefenen jullie?