Knie artrose en sport?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Knie artrose en sport?

Berichtdoor Ebbo » ma jan 18, 2016 12:07 pm

Beste lotgenoten,

Een aantal jaar geleden heb ik (40 jaar) ontdekt (roentgen / mri) dat ik artrose heb in beide knieën. Met name het kraakbeen van een van knie schijven is van 'mindere' kwaliteit.
Ik heb vooral last bij sportieve activiteiten en soms ook bij 'gewoon' fietsen. Het is dan meer 'irritatie' dan echt pijn aan de gewrichten. Gewrichten worden ook nooit dik.
In het verleden heb ik fanatiek aan duursport gedaan. Ik heb over het algemeen nogal tegenstrijdige adviezen gekregen van orthopeden, huisarts en fysio therapeuten, qua sporten die ik kan blijven beoefenen.
Met hardlopen ben ik volledig gestopt, omdat ik zelf het idee heb dat die activiteit de klachten snel zal verergeren (osteofyten etc). Fietsen doe ik nog wel, maar wel minder intensief / lang.
ATB-en in het bos geeft teveel irritatie aan de knie door al het draaien en keren. De knie schijf ''spoort'' niet lekker. Ik stap af en toe in een roeiboot, maar daar heb ik ook gemengde gevoelens bij.

Ik heb eenmalig een serie hyaluronzuur injecties gehad. Om eerlijk te zijn heb ik het idee dat het doen van oefeningen (core stability etc) meer resultaat geeft in mijn geval.

Wat zijn jullie ervaringen? Welke sporten beoefenen jullie?
Laatst bijgewerkt door Ebbo op vr feb 05, 2016 10:11 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Ebbo
Nieuw lid

Reumavorm: atrose

Re: Knie atrose en sport?

Berichtdoor rianne55 » ma jan 18, 2016 6:10 pm

Yoga, wandelen en fietsen. Ik gebruik bij sport een tensogrip band en dat geeft steun.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jan 19, 2016 7:48 pm

Ik denk dat mijn knieën wel beschadigd zijn door r.a. (nog niet laten onderzoeken mbv foto's), dus toen ik kortgeleden naar de sportschool ging heb ik eerst een gesprek gevraagd met een sportinstructeur. Hij heeft me voor de eerste 3 week oefeningen gegeven die mijn beenspieren moeten versterken, waardoor hopelijk mijn knie-gewrichten minder worden belast.
Ik kreeg in de tweede week heel erg pijn in mijn rechterknie en doe dus nu die oefeningen (op en van een bankje stappen en van links naar rechts zijwaarts op en over een bankje stappen) in een lagere dosering. Telkens zoeken naar wat nog goed gaat. In die lagere dosering, en zoekend naar de manier waarbij je meer op je heup kracht zet dan op de knie, probeer ik nu voorzichtig iets op te bouwen.
Heel fijn trouwens om op jouw problemen afgestelde oefeningen te krijgen, waardoor je niet de helft van de tijd wordt geconfronteerd met wat je allemaal niet meer kunt.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Simone_75 » wo jan 20, 2016 9:31 am

Ik heb artrose in vrijwel al mijn gewrichten, maar nog niet zo erg dat het kraakbeen volledig weg is. Hardlopen lukt niet meer, want dan krijg ik pijn in mijn knieën en heupen. Ik ben 2 maanden geleden begonnen met krachttraining i.c.m. cardio (in de sportschool). Ik begin nu met 20 min crosstrainer, dan 20-30 minuten krachttraining en dan nog 20 min. loopband (niet rennen, maar snelwandelen, 5 km/u, met een helling van 5/6%). Ik merk dat dit me echt goed doet. Mijn conditie blijft op peil, door de bewegingen "smeer" ik mijn gewrichten, waardoor het soepel blijft. De krachttraining zorgt ervoor dat mijn spieren versterken, waardoor mijn gewrichten meer ondersteuning krijgen. Ik ben begonnen met laag gewicht en langere sets en ben nu langzaam het gewicht aan het opbouwen. Oefeningen mogen geen pijn doen. Voordat ik begon kon ik bijv. maar max. 5 squats doen, dan kreeg ik pijn in mijn knieën. Nu kan ik er makkelijk 20 doen zonder pijn. Bij mij heeft het dus zeker positief effect. Het is wel verstandig om onder begeleiding te beginnen en duidelijk aan te geven welke klachten je hebt. Ik heb samen met een trainer een schema opgesteld (n.a.v. mijn klachten) en evalueer regelmatig hoe het gaat.
Simone_75
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo jan 20, 2016 10:34 am

Vroeger deed ik trouwens aan volleyballen en motorrijden (toeren). Van beide heb ik afscheid genomen lang geleden.
Jaren heb ik nog gezwommen, vrij fanatiek. Door polsschade (ik heb inmiddels een polsprothese) en pijn die ik kreeg ik mn polsen ben ik gestopt met zwemmen. Ik hoop het ooit weer te kunnen oppakken.
Sinds kort dus die sportschool.
Ik doe ook dat wandelen op zo'n loopband. 15 minuten, met een helling van 3%. Dat schijnt de knieën minder te belasten. Je achterbeenspieren worden dan meer aangesproken. Ik fiets 15 minuten, en ik doe die crosstrainer 10-12 minuten. Daartussen doe ik wat oefeningen met een grote zachte bal, waar ik rug en buikspieren mee doen, en beenspieren.
Ik ga straks weer :)
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » do jan 21, 2016 10:04 am

Ik ben naar een sportfysiotherapeut gegaan toen ik in een rolstoel dreigde te komen. Ik ben met hem zeer intensief gaan trainen, 3x per week. Ik doe nu oefeningen waarvan ik dacht dat echt nooit meer te kunnen doen. We doen krachttrainingen en cardio en ik heb er enorm veel baat bij. Ik kan nu makkelijk weer 5 km lopen bijvoorbeeld. Dingen die ik echt niet meer kan zijn hardlopen en dingen waarbij je onverwachte bewegingen maakt (balsporten etc) omdat ik dan direct klachten krijg aan met name mijn knieeen. Ook mijn oude sporten (Judo en Kyokushinkai karate) heb ik jaren geleden al moeten stoppen.
Roeien is geen probleem, dat doe ik zomers ook buiten. Verder rijd ik nog steeds op mijn motor (wel aangepast aan mijn beperkingen) en wandel en fiets ik veel (vooral kleinere stukjes op een gewone damesfiets, de racefiets en de ATB zijn verkocht.Ik rijd niet meer op het circuit met de motor, dat wordt me te zwaar. Wel nog dagjes, maar geen races meer.

Voor de goede orde, ik heb bijna 20 jaar de diagnose RA en heb gewrichtsschade en artrose in enkels, knieen, heupen en rug. Ik ben nu 41. Als je onzeker bent over wat nog kan/niet kan, raad ik je zeker aan om ook een goede sportfysiotherapeut te zoeken en bij hem/haar om advies te gaan.

Even ter illustratie. Ik heb een traject in een revalidatiecentrum gevolgd, waar gezegd werd dat ik maar helemaal niet meer moest bewegen. Dat was voor mij geen optie en ik ben dus tegen hun uitdrukkelijke advies in bij mijn huidige fysio gaan trainen en ben nu echt veel en veel beter dan ik ooit geweest ben.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor vrolijkmeisje » do jan 21, 2016 9:29 pm

Wow dat is goed om te lezen Zeeuws Meisje en bevestigt mij in mijn keus om (op een manier die rekening houdt met mijn kapotte gewrichten, dus de polsen, en de mogelijk beschadigde knieen) te blijven sporten in de sportschool!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Ebbo » wo feb 03, 2016 1:07 pm

Bedankt allen voor jullie reacties. Ik heb geen RA, wel Artrose.

Ik ben al een tijdje bezig met een fysio therapeut om een oefeningen repertoire samen te stellen (vooral core stability oefeningen).
Er heb daar overigens meer vertrouwen in (kennis van zaken), dan een instructeur in een sportcentrum. Het beroep 'personal trainer' is niet echt beschermd.

Ik heb eenmalig een serie van Hydralonzuur injecties gehad. Wat is jullie ervaring daarmee?
Ebbo
Nieuw lid

Reumavorm: atrose

Re: Knie artrose en sport?

Berichtdoor Cees de Groot » di maart 08, 2016 3:14 pm

Mijn artrose klachten zitten nog in een licht stadium.
Stijfheid en pijnlijk bewegen in de linkerknie en beide heupen.
De laatste 2 jaar zijn daar pijnlijke vingers (met de bekende knobbels bij de kootjes) bijgekomen.
Als sporten doe ik roeien en bij lange afstand (hele dag ) in combinatie met fietsen.
Om en om een uur roeien en fietsen. Dit gaat prima zolang ik niet overbelast.
Alle gewrichten komen in beweging zonder dat ze zwaar belast worden.

Waar ik veel baat bij heb is het zwemmen in koud water. Dan wel echt koud beneden de 7 graden.
Zo'n 5 tot 10 minuten, afhankelijk van de water temperatuur, en eruit voordat je onderkoelt raakt.
Ik ben dan een aantal dagen pijnvrij in de knie en heupen. Ze bewegen weer soepel.
De vingers zijn niet geheel pijnvrij maar zeker een stuk minder.

Ik ga ervanuit dat de doorbloeding van en naar de gewrichten enorm gestimuleerd wordt, en dat dit de reden van de verbetering is.
Ik heb er zeker meer baat bij dan het slikken van voedselsupplementen als glucosamine. Daar kon ik geen verschil bij opmerken.

Dit soort ervaringen zijn natuurlijk erg persoonlijk, maar het sluit wel aan bij andere informatie over weerstand verhogen en pijnvermindering door middel van kou.
Cees de Groot
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Patrik » wo maart 09, 2016 11:13 pm

Ebbo schreef:Bedankt allen voor jullie reacties. Ik heb geen RA, wel Artrose.

Ik ben al een tijdje bezig met een fysio therapeut om een oefeningen repertoire samen te stellen (vooral core stability oefeningen).
Er heb daar overigens meer vertrouwen in (kennis van zaken), dan een instructeur in een sportcentrum. Het beroep 'personal trainer' is niet echt beschermd.

Ik heb eenmalig een serie van Hydralonzuur injecties gehad. Wat is jullie ervaring daarmee?

Dag Ebbo,

Ik heb ooit hyaluron-injecties in de knie gehad vanwege artrose als gevolg van meniscusslijtage. Werkte als een tierelier gedurende 8 maanden: irritatie in het gewricht was weg, zwelling verdween en bewegen ging een stuk makkelijker. Daarna nam het effect af en na een jaar was het uitgewerkt. Daarna niet meer gedaan.

Groet,
Patrik
Patrik
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Artrose