Dieet voor artrose en R.A

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Dieet voor artrose en R.A

Berichtdoor scooterlady » wo jan 27, 2016 9:49 pm

Vandaag naar de reumatologe geweest..maar met 5 minuten was ik er alweer weg.
Ik vertel mijn verhaal over mijn pijnen enz en steeds zegt ze dat ik maar een maagverkleining moet nemen om van de pijnen af te komen..
En ik voel me dan niet serieus genomen..Nu ben ik al een tijdje op dieet en eet minder maar door dat ik moeilijk kan bewegen (sporten)..gaat dat niet zo snel..
Sporten is goed en dat ga ik ook doen maar zijn er hier ook mensen die er een speciale dieet voor hebben?
Ik zou dat graag willen weten..
weet ook niet meer wat ik er aan moet doen..maar ben teleurgesteld in mijn reumatologe...dacht dat ze me kon helpen met mijn pijnen.
Als ik een maagverkleining wil ben ik dan van de pijnen af?..Dat weet ze dus niet..maar ze praat er steeds over...
scooterlady
Lid

Reumavorm: reuma artritis

Re: Dieet voor artrose en R.A

Berichtdoor rianne55 » wo jan 27, 2016 10:17 pm

Een goede sport is aquajoggen dan belast je niet je lichaam te veel. Doe het elke week en het is leuk en gezellig.
Eet jij al havermout met water? Gerapte appel er door een beetje kaneel . Of bessen . Het is voedzaam en je valt er door af.. Vraag of je een andere reumatoloog kan krijgen.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor scooterlady » do jan 28, 2016 1:32 pm

rianne55 schreef:Een goede sport is aquajoggen dan belast je niet je lichaam te veel. Doe het elke week en het is leuk en gezellig.
Eet jij al havermout met water? Gerapte appel er door een beetje kaneel . Of bessen . Het is voedzaam en je valt er door af.. Vraag of je een andere reumatoloog kan krijgen.

Dankje wel voor je reactie...nee ik at nog geen havermout dus nu maar eens gaan doen..
groetjes
scooterlady
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » do jan 28, 2016 2:24 pm

Ik vind het een maf advies van je reumatoloog, eerlijk gezegd... Maar verder geen ervaring mee, dus geen tips. Wel over de havermout, het vult inderdaad gied, en is gezond. Zijn veel leuke recepten te vinden op internet! Toevallig vanochtend een soort cake in een mok gemaakt door 3 eetl havermout, halve geprakte banaan, halve geraspte appel, 1 ei en wat kaneel door elkaar te roeren. Drie. Minuutjes in magnetron op vol vermogen. Ik kreeg het amper op, en zit tot nu toe gewoon nig zonder honger. Wel vond ik het nogal een "plakkerig" geheel, ondanks dat het wel gaar was.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Dani- » do jan 28, 2016 5:10 pm

Ik vind van Enbrel naar niets, naar afvallen, niet echt een medisch plan.

Wat zegt de huisarts?
Heeft de reumatoloog hulp geboden bij afvallen?
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor scooterlady » do jan 28, 2016 5:34 pm

Dani- schreef:Ik vind van Enbrel naar niets, naar afvallen, niet echt een medisch plan.

Wat zegt de huisarts?

Ik ga volgende week naar de huisarts er over praten....daar heb ik toen paracetamol 1000mg gekregen en 1 keer cannabis flos..(wiet thee)..maar zij zegt ook niet veel erover..ik weet het ook niet meer..ik ben wel volslank maar was in mijn eigen 10 kilo afgevallen maar dat is niet genoeg..
Als ik geen honger hebt zegt mijn reumatologe dan moet ik niet eten..Ik heb gevraagd waarvoor ik hier kom..voor mijn reuma of dieet maar ze zei niets..
Steeds als ik bij haar kom praat ze over een maagverkleining..ik heb 2 versleten knieën en ik sport daarvoor..en eet al zo gezond mogelijk maar niets is goed bij haar..
Dus moest maar met de pijnen leven... :cry:
scooterlady
Lid

Berichtdoor scooterlady » do jan 28, 2016 5:37 pm

AnnemiekV schreef:Ik vind het een maf advies van je reumatoloog, eerlijk gezegd... Maar verder geen ervaring mee, dus geen tips. Wel over de havermout, het vult inderdaad gied, en is gezond. Zijn veel leuke recepten te vinden op internet! Toevallig vanochtend een soort cake in een mok gemaakt door 3 eetl havermout, halve geprakte banaan, halve geraspte appel, 1 ei en wat kaneel door elkaar te roeren. Drie. Minuutjes in magnetron op vol vermogen. Ik kreeg het amper op, en zit tot nu toe gewoon nig zonder honger. Wel vond ik het nogal een "plakkerig" geheel, ondanks dat het wel gaar was.

Ik probeer al zoveel..drink groente smoothies enz maar die havermout had ik niet van gehoord..
dus gelijk vanmiddag gekocht..Ik ben erg teleurgesteld in mijn reumatologe..dus ga er achteraan voor een nieuwe..
Dankje voor je reactie
scooterlady
Lid

Berichtdoor Dani- » do jan 28, 2016 7:26 pm

scooterlady schreef:
Dani- schreef:Ik vind van Enbrel naar niets, naar afvallen, niet echt een medisch plan.

Wat zegt de huisarts?

Ik ga volgende week naar de huisarts er over praten....daar heb ik toen paracetamol 1000mg gekregen en 1 keer cannabis flos..(wiet thee)..maar zij zegt ook niet veel erover..ik weet het ook niet meer..ik ben wel volslank maar was in mijn eigen 10 kilo afgevallen maar dat is niet genoeg..
Als ik geen honger hebt zegt mijn reumatologe dan moet ik niet eten..Ik heb gevraagd waarvoor ik hier kom..voor mijn reuma of dieet maar ze zei niets..
Steeds als ik bij haar kom praat ze over een maagverkleining..ik heb 2 versleten knieën en ik sport daarvoor..en eet al zo gezond mogelijk maar niets is goed bij haar..

Maar als je enbrel krijgt, heb je ontstekingen. Als je geen ontstekingsremmer, dmard of biological krijgt dan krijg je toch schade aan je gewrichten? Er is toch geen reumatoloog die van een biological naar niets gaat? Lijkt me bijna verzaken..
Dani-
Lid

Berichtdoor Lalage » do jan 28, 2016 9:02 pm

Voor een gezond dieet kan je eens kijken op eetvoorjeleven.nu :) en als je dat wil proberen ben je welkom in de facebookgroep 'The starch solution Nederland'.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor scooterlady » do jan 28, 2016 10:01 pm

Dani- schreef:
scooterlady schreef:

Wat zegt de huisarts?

Maar als je enbrel krijgt, heb je ontstekingen. Als je geen ontstekingsremmer, dmard of biological krijgt dan krijg je toch schade aan je gewrichten? Er is toch geen reumatoloog die van een biological naar niets gaat? Lijkt me bijna verzaken..

Ik heb totaal niets voor me Reuma ..ja alleen paracetamol..ze zei dat de reuma stil was..En ik was een bijzonder geval omdat mijn artrose ineens op komt..
wat en hoe weet ik niet meer..Ik mocht absoluut geen enbrel meer voor mijn longen..en verder is er niets..
scooterlady
Lid

Berichtdoor Lis » vr jan 29, 2016 10:34 am

Ik heb vorige week een documentaire gezien op netflix: fat, sick and nearly dead. Daar wordt een sapdieet gevolgd en zelfs auto immuunziekte geneest erdoor. Ben heel enthousiast geworden en heb een juicer aangeschaft. Misschien ben je in de gelegenheid te kijken, echt de moeite waard! Er zijb ook boeken over en er is een facebookgroep.
Lis
Lid

Berichtdoor scooterlady » vr jan 29, 2016 12:26 pm

Lis schreef:Ik heb vorige week een documentaire gezien op netflix: fat, sick and nearly dead. Daar wordt een sapdieet gevolgd en zelfs auto immuunziekte geneest erdoor. Ben heel enthousiast geworden en heb een juicer aangeschaft. Misschien ben je in de gelegenheid te kijken, echt de moeite waard! Er zijb ook boeken over en er is een facebookgroep.

Ik heb een juicer..en doe al veel met groente smoothies..dankje voor je reactie..zal er maar nog meer indiepen..
scooterlady
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr jan 29, 2016 4:33 pm

Lalage schreef:Voor een gezond dieet kan je eens kijken op eetvoorjeleven.nu :) en als je dat wil proberen ben je welkom in de facebookgroep 'The starch solution Nederland'.

Leuk Lalage, volg jij die groep ook op FB? Ik lees daar ook mee.
Omdat ik het koken aan mijn vriend overlaat doe ik er niet actief veel mee, maar het is wel interessant om mee te lezen.
(Hier wordt alleen met (verse) groentes gekookt, en iedere ochtend staat er een groene smoothie voor me klaar, dus ik krijg al een vrij gezonde maaltijd binnen)
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Senna11 » vr jan 29, 2016 11:46 pm

Hallo, ik snap wel dat de reumatoloog aangeeft dat afvallen nodig is. Er zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden om dat te bereiken. Er is dan minder druk op de gewrichten. Door dieet krijg je ook minder rommel in je lijf waardoor deze gezonder wordt en meer energie krijgt. In mijn ogen een win win situatie. Ik heb ook om de 3 weken een shot B12 wat mijn vermoeidheid deels tegen gaat. Ik snap ook dat het heel erg moeilijk is om af te vallen maar als het voor je gezondheid is moet de stimulans groot zijn.

Voor wat betreft de menstruatie, als je geen kinderen (meer) wilt raad ik de prikpil aan. Ik gebruik deze al jaren een heb geen pijn meer en geen menstruatie, heerlijk! Kan me de laatste keer niet herinneren. Naproxen voor deze klachten is te verklaren maar ja, als het niet werkt moet het anders, er zijn zoveel andere mogelijkheden.

Ik heb makkelijk praten maar heb met aanpassingen in eten, levensstijl (vooral minder stress en druk maken over futiliteiten) en met sporten ervoor gezorgd dat ik helemaal medicijnvrij ben, zelfs geen mtx meer! Dat is al een half jaar stabiel. Drink nog steeds mijn wijntje wel en een niet verantwoord hapjes op zijn tijd kan ook nog steeds. Proberen kan altijd, misschien werkt het voor een ander ook, ik hoop het van harte! Heel veel succes en ga een goede lente en zomer tegemoet!
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor Lalage » za jan 30, 2016 10:26 am

Senna11 schreef:Ik heb makkelijk praten maar heb met aanpassingen in eten, levensstijl (vooral minder stress en druk maken over futiliteiten) en met sporten ervoor gezorgd dat ik helemaal medicijnvrij ben, zelfs geen mtx meer! Dat is al een half jaar stabiel. Drink nog steeds mijn wijntje wel en een niet verantwoord hapjes op zijn tijd kan ook nog steeds. Proberen kan altijd, misschien werkt het voor een ander ook, ik hoop het van harte! Heel veel succes en ga een goede lente en zomer tegemoet!

Ik heb 't allemaal geprobeerd, maar de reuma blijkt toch te winnen :( dus ik gebruik medicijnen maar heb wel gemerkt dat dieet ook een beetje helpt.

@vrolijkmeisje die facebookgroep is opgericht door mijn echtgenoot ;) Hij is een paar jaar geleden 25 kg afgevallen en nog steeds op gewicht. Zelf ben ik ook een paar kilo lichter, maar ik was nooit heel dik.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Volgende

Keer terug naar Artrose