Valt artrose mee?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Valt artrose mee?

Berichtdoor Wilma65 » ma maart 12, 2007 9:47 am

Na enkele onderzoeken o.a. onderzocht op Bechterew heeft de reumatoloog vastgesteld dat het allemaal reuze mee viel en er alleen sprake is van artrose in de rug (is duidelijk op de foto's te zien) en mogelijk ook in de heup en knieen. Uit bloeduitslagen bleek niets te vinden. Wel is vorig jaar de vijfde ziekte (kinderziekte) vastgesteld en werden de gewrichtsklachten daar eerst aan geweten.
Ik weet eigenlijk niet wat ik met de uitslag aan moet! Het enige wat ik van de reumatoloog aangeboden kreeg is "lees maar een boekje over artrose" en veel succes! :(
Ik heb de laatste tijd dagelijks pijnstillers nodig. Daarbij lijkt het of er steeds meer gewrichten pijn doen. Ze zijn vooral stijf, krakerig en pijnlijk. Vooral bij kou maar ook bij warmte, bij verkeerde bewegingen en na lang stilzitten. Alleen de knieen worden echt heel warm en dik wanneer ik veel sta, soms de heup ook. Ik kan alles doen behalve hardlopen lukt echt niet meer. Ik weet wel dat ik z.g. op de koffie kom als ik veel gedaan heb op een dag (min. 2 pijnstillers extra nodig).

Mijn vraag is aan degene die ook bekend zijn met artrose, welke begeleiding krijgen jullie? Hoe ziet jullie leven er uit?
Ik vraag me eigenlijk af wat kan ik verwachten en kunnen ze echt zo weining doen voor iemand met artrose? Is het zinvol om bijvoorbeeld fysiotherapie in te schakelen? Valt het echt reuze mee zoals mijn reumatoloog zei?
Wilma65
Nieuw lid

Berichtdoor jannie » di maart 13, 2007 12:01 am

Hallo Wilma. Dat is makkelijk gezegt dat het mee valt. Nou bij mij valt het dus niet mee. Ik heb dagelijks heel veel pijn. En het is bij mij in de heup begonnen. En nu zit het dus in echt al m'n gewrichten. Artose is dan wel niet de reuma. Maar het is wel een van de 3 grootste reumathische aandoeningen. Ik heb het nu ongeveer een jaar of 9. Alles bij elkaar. Ik heb er dan ook wel artrites bij. Maar ik kan je wel vertellen. Dat het niet meevalt zo als dat jou gezegt is. Maar ze zeggen het zo makkelijk. Pijn is pijn op wat voor manier dan ook. En wat voor ziekte het ook is. Diegene die zelf niks mankeren kunnen makkelijk zeggen het valt wel mee. Nou ik zal je wel vertellen dat ik steeds minder kan. Lopen gaat al helemaal niet meer. Ja kleine stukjes in huis. Huishoudelijkwerk kan ik bijna niks meer van. Door de pijn in m'n handen en schouders. Kan m'n armen bijna niet meer omhoog krijgen. Laat alles uit m'n handen vallen. Door dat ik geen kracht meer hebt in m'n handen. Zelfs lang zitten kan ik niet meer. Dan speelt m'n rug op. Zelf in m'n voeten zit het nog. en dan de nachten. Juist als ik tot rust komt. Dan gaat alles gloeien en heel veel pijn. Ik zal je maar niet vertellen hoeveel nachten ik op zit van de pijn. Omdat het wel mee valt artrose. Ik hoop voor jou dat het niet erger mag worden. Bij mij wordt het langzaam aan veel erger. Ik wens je heel veel sterkte. Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor Eigenwijs » di maart 13, 2007 12:11 am

Artrose is de meest voorkomende vorm van reuma. Een groot deel van de ouderen krijgt op een gegeven moment met slijtage (artrose) te maken in meer of mindere mate.
De een kan alles nog, de ander niet dus daar is niet zoveel over te zeggen.
Als een gewricht erg is aangetast door artrose kan een kunstgewricht uitkomst bieden. Daarmee verdwijnen meestal ook het merendeel van de klachten.
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor josefine » di maart 13, 2007 12:18 am

hoi,,
jannie ,wilma,
ik wil niemand valse hoop geven,en ik weet ook niet of het
voor iedereen van toepassing is met o.a. artrose,
maar hebben jullie mijn stukje over kraakbeenceltransplantatie
gelezen :?: ik leg mij[voorlopig]nog niet bij de feiten neer,
en probeer zoveel mogelijk info en/of remedies te verkrijgen.
neemt niet weg dat de pijn bijna altijd aanwezig is.
ik heb o.a.knieartrose en daarvoor heb ik aangepaste
[nee geen hopeloos ouderwetse]schoenen gekregen,
en ik moet zeggen het loopt wel iets makkelijker.
ik hoop dat ik jullie een beetje geholpen heb.
groetjes josefine.
shoot for the moon,even if you miss
you''ll land among the stars!
josefine
Lid

Berichtdoor jannie » di maart 13, 2007 1:59 am

Dank je wel. Eigenwijs en Josefine.
Afbeelding
jannie
Lid

Berichtdoor Bart » wo maart 14, 2007 12:34 pm

Hoi Jannie

Sinds ik het weet sinds andrhalf jaar van de andere plaatsen in mijn lichaam (mijn nek is al versleten vanaf mijn 35e) ben ik afgelopen jaar verschillende routes afgegaan.
Ik heb me verdiept in homeopatische aanvullingen, onder het motto, misschien stopt het hiermee, nooit geschoten is altijd mis.
Ik ben naar een revalidatie instituut geweest, daar praat men met je over pijnstillers, omgaan met pijn en met begeleid je met wat je wel kan, niet kan, met wat je neit kan wordt gekeken of daar een alternatief voor is..
kan ook een handigheidje zijn mbt tot het openen van een fles bijv.
Soms ga ik naar de fysio, als der spieren vast zitten geeft dat extra druk op bepaalde plekken
Ik ben lid geworden van de reumavereniging in mijn woonplaats en via hun kan ik 1x in de week naar warmwater zwemmen, hydrotherapie, en dat bevalt me erg goed.
Zoveel mogelijk bewegen als het wel kan en je grenzen leren kennen als het niet gaat
Verder onderzoek ik net zoasl Josefien nu het traject, kraakbeentransplantatie.
Hartelijke groet, Bart
Bart
Lid

Berichtdoor jannie » wo maart 14, 2007 3:23 pm

Dank je wel Bart. Ik ben ook van plan 1x in de week te gaan zwemmen. En ik heb een nieuwe fiets gekocht. En probeer elke dag even te fietsen. Ik kan dan wel niet meer zo hard fietsen. En met astappen heb ik wel pijn. Maar ik zet toch door. Want je moet inderdaad in beweging blijven. Al valt het niet mee. Maar ik ga niet meer bij de pakken neer zitten. Help toch niet. Dus we maken er maar wat van. Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Berichtdoor Wilma65 » vr maart 16, 2007 11:06 am

Bedankt voor jullie reacties. Op dit moment zoek ik gewoon een plek voor dit alles. Ik had eigenlijk ook wat meer gehoopt op ondersteuning van de reumatoloog maar ik weet ook niet zeker of ik wel helemaal duidelijk ben geweest.
Het is ook wat als je daar zit. Ik heb dan al gauw na het vertellen van een aantal klachten, van laat het maar even hierbij. Het is zo klagerig als je alles gaat opsommen.
Daarbij, op het moment dat ik er zat had ik ook niet echt de pijn die ik 's ochtends heb of 's avond als ik op de bank lig.
Het kan best artrose zijn in de rug, heup en knieen maar wat dan met de voeten , enkels. nu ook polsen, schouders en handen? Daar wordt ik 's nachts wakker van. Als ik eenmaal weer in beweging ben trekt het wel bij maar er lijken wel steeds meer gewrichten bij betrokken. Ik weet wel dat er veel mensen zijn met meer pijn maar ja..ik weet niet waar het eindigt.
Ik heb nog 2 kleine kinderen die groot moeten worden, ik wil ook nu eigenlijk meer gaan werken en ik heb de mogelijkheid om meer in het vereningsleven te gaan betekenen. Maar ja, heeft dat zin? Kan ik dat over een aantal jaren nog wel? Laatst met een klein griepje en beetje koorts kon ik niet meer lopen van de pijn over mijn hele lijf. Dat was na enkele uren wel weer over maar wat betekent het? Ik voel nu langzaam een pijn weer in de schouder en elleboog opkomen , weer gaan , weer opkomen. Vorig jaar rond deze tijd heb ik nachten jankend opgezeten van de pijn, ook aan schouder en elleboog maar dan rechts. Nu begint het links, lijkt het . Het zet nog niet door maar ik ben er best bang voor.
Ik ben er hard over aan het denken om toch een second upion te halen en dan proberen de vragen wat duidelijker te stellen.
Maar goed, bedankt en veel sterkte iedereen. Tot de volgende keer!
Wilma65
Nieuw lid

Berichtdoor Lida44 » zo maart 18, 2007 8:08 pm

Voor mij beginnen nu eindelijk ook de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. Ik had een reumatoloog die er ook niet zo'n probleem van maakte. Kreeg wel Movicox (onstekingsremmer) en veel succes ermee. Achteraf had ik nog zoveel vragen en het gevoel mijn verhaal niet te hebben gedaan. Inmiddels heb ik er veel over gelezen en daar ben ik wijzer van geworden. Zeker het "zorgboek Artrose" (van de stichting september) heeft mij veel duidelijkheid verschaft. Morgen moet ik opnieuw naar de reumatoloog. Een andere. En ik heb nu al mijn vragen opgeschreven. Ik wil alles weten. De pijn in zo ongeveer al mijn gewrichten is vaak om sjagarijnig van te worden. Een beetje begeleiding van een deskundige kan geen kwaad. Heel veel succes en een second opinion kan geen kwaad. Je wordt er allicht wijzer van.
Groetjes Lida
Lida44
Lid

Re: Valt artrose mee?

Berichtdoor josephina » za jun 12, 2010 11:09 am

Kan iemand mij vertellen of er een reumavereniging in Maastricht of omstreken is?
josephina
Lid

Reumavorm: RA en artrose

Berichtdoor anitatwo » za jun 12, 2010 5:30 pm

Hallo Josefhina
Ik zou het niet weten heb je niks op internet gevonden ???

Verder Arthrose valt zeker niet mee!!!!

groetjes van Anita
anitatwo
Lid

Berichtdoor kimmy » ma jul 05, 2010 7:40 am

Hoi,

Bij mij werd door de arts ook gezegt leer er maar mee leven hier heb je wat paracetamol ,en ibofrofen 600 en veel plezier nog!
Nou ik slik als het even kan geen medicijnen! Hoe lang moet ik dat dan nog doen als ik daar nu al mee begin.
Ja ook ik pas mn schoeisel ermaar op aan .
Ik ga dus naar de handenfysio , die arts zegt je moet de reumatoloog vragen wat ze verder denkt te kunnen doen voor je.
Als ze daar geen antwoord op heeft een second opinion vragen bij een ander ziekenhuis.
Deze arts is echt een geschenk uit de hemel, hij vind het een uitdaging om te kijken wat er voor mij gedaan kan worden!
Hahah ik geef me over en probeer alles! Als de beperkingen dan minder worden!
Hij zegt dat artrose niet meevalt! en er alles aan doet om voor mij dat te zoeken dat ik er beter mee kan omgaan!
Zo is het !
Groeten Kim
kimmy
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor puntje » ma jul 05, 2010 8:17 pm

Artrose is de ene dag balen en de andere dag valt het wel mee.

Ik heb meer last van de artrose in mijn pols in de winter. Dat is dan een stekende pijn. Maar dan even tanden op elkaar zetten.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor P. Brekelmans » ma okt 18, 2010 3:38 pm

Hoi,

Sorry hoor, maar wat heerlijk om al jullie verhalen te lezen zeg, zo herkenbaar. Het begon bij mij 2 jaar terug met artrose in hoofdzakelijk mijn rechter heup, nu zit het ook in mijn knie(ën), en het zou mij niks verbazen als het ook in mijn handen zit. Ik loop nog gewoon alleen bij de huisarts, en ga iedere week in warmwater zwemmen, probeer verder positief te blijven en zeg vaak tegen mijzelf: "Niet klagen, maar dragen." Als ik de verhalen van andere soms lees, denk ik wel eens dat ik nog niet hoef te klagen (al is dat soms wel eens lekker), maar ik ben nog geen 40 en weet niet wat mij nog te wachten staat. Maar ik probeer hoofdzakelijk aan leuke dingen te denken en aan wat ik nog kan. Er zei ooit eens iemand tegen mij: "Bloed is niet goed, maar een beetje pijn is fijn." Als die pijn dan maar niet te erg word, want dan is het echt niet fijn meer. Verder voor iedereen met artrose die dit leest, sterkte, ik leef met jullie mee.

Patricia.
P. Brekelmans
Lid

Reumavorm: artrose

Keer terug naar Artrose