Beginfase

In dit forum kun je terecht met vragen over sclerodermie.

Moderator: Martijn

Beginfase

Berichtdoor worstenbrood » di okt 07, 2008 11:25 pm

Hallo,

Sinds ongeveer een jaar heb ik opgezette vingers die in dat jaar maar een paar keer, enkele vingers wit wegtrokken.
Geen blauwkleuring of anders.
Vorige week ben ik in Gent totaal binnenstebuiten gekeerd of ik aantasting had in andere organen.
Niets is er gevonden. Alleen in het bloed was een afwijking die kan duiden op sclerodermie.

Als ik lees over sclerodermie, word ik er niet vrolijk. ik vraag mij af of men niets preventiefs kan doen.

Wie heeft er tips?

Gr
worstenbrood
Nieuw lid

Reumavorm: sclerodermie

Re: Beginfase

Berichtdoor Martijn » vr okt 10, 2008 8:06 am

Beste Worstenbrood,

"Witte vingers" kan ook duiden op het Syndroom van Raynaud. Dat wordt vaak gezien samen met bindweefselziektes zoals Sclerodermie, Lupus of Sjögren. Heb je meer last bij plotselinge warmte/koude verschillen of in spannings/stress-situaties?

Groetjes, Martijn
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor Annebeertje » za nov 21, 2009 6:18 pm

He bah! Ik lees dit nou, maar ik heb dit de laatste tijd ook, ook word ik snachts vaak wakker met "dooie"handen. Of hoeft dat dan niet perse dat te zijn?
Annebeertje
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Peetjuh » wo jun 09, 2010 10:48 pm

Annebeertje schreef:ook word ik snachts vaak wakker met "dooie"handen

Dat heb ik een hele tijd ook gehad, toen werd er ontdekt dat het Carpale Tunnel Syndroom was :
KLACHTEN : De klachten worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw en bestaan uit een tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers en vooral het verzorgingsgebied van de zenuw, dat wil zeggen de duim, wijs- en middelvinger en een deel van de ringvinger. Ook kan een verdoofd gevoel van de vingertoppen ontstaan en een verminderde kracht waardoor gemakkelijk dingen uit de hand kunnen vallen. De pijn kan uitstralen via de onderarm en elleboog tot in de schouder.
In de nacht nemen de klachten vaak in ernst toe waardoor men er wakker van kan worden. Maar ook overdag kunnen zij optreden, bij autorijden, het lezen van de krant en fietsen. Ook na stevige handenarbeid kan verergering optreden. Soms komt het carpaletunnelsyndroom aan beide handen voor.

Dit komt overigens ook voor bij schildklier aandoeningen...

Groetjes,
Petra
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Reumavorm: Artrose +zie profiel

Berichtdoor bebie » do jan 16, 2014 9:49 am

hoi worstenbroodje
bij mij is er ook een verdenking op sclerodermie
ook geen schade maar ik wel Raynaud vast laten stellen
mijn reumatoloog zegt gewoon doorleven maar ga niet over je grenzen
een steengoede conditie opbouwen dit in verband met als er een uitbraak komt geneest je lichaam sneller
en het belangrijkste is dat er niet bij iedereen schade wordt veroorzaakt maar het is wel handig als ze weten dat dit in je bloed voorkomt want dan kunnen ze meten met de goede medicijnen beginnen
groetjes bebie
bebie
Lid

Reumavorm: sclerodermie,fribo,

Keer terug naar Sclerodermie