nadine schreef:Hallo allen, ook ik ben nieuw op dit forum,
Ik woon in Begië en mijn vader heeft ook sinds augustus de diagnose relapsing polychondritis gekregen. Symtomen: opgezwollen rode oren, dikke neus, zeer moeilijk slikken zodat hij bijna niet meer at en 2 ontstoken ogen. Blijkbaar is het wit van je ogen ook kraakbeen. Mijn vader heeft 1 maand in het ziekenhuis gelegen eerst met antibiotica en vervolgens eerst 20 mg cortisone (dit was niet voldoende) en dan 40mg cortisone (prednison). Ondertussen 5 maanden later neemt papa nog 20 mg cortisone en zijn we aan dit crusiale punt dat de cortisone onvoldoende werkt. Dus schreef de reumatoloog ook imuran voor (om het immuunsysteem te verlagen) Hiervan neemt papa nu 1 x 50mg pd. En hij moet zijn bloed wekelijks laten controleren. Nu blijkt dat papa zijn ontstekingsfactor weer omhoog is en nu op 41 staat (normaal=0) Zijn er nog onder jullie met een hoge ontstekingsfactor?
Graag had ik van jullie ook eens geweten of Enbrel, Mtx en Celebrex ook immuniteitsverlagers zijn? Zijn er nog mensen die zo veel maanden aan zo een hoge dosis cortisone zitten?
Papa zijn ene oog is momenteel zo hard ontstoken dat hij er nu al twee maanden ieder uur cortisone indruppelt. De oogarts zegt als dit nog lang blijft duren dat hij zijn oog kan verliezen.
Zijn er nog die ervaring hebben met ontstoken ogen?
Ook van mijn kant dus vele vragen.
Groeten, Nadine
Hoi Nadine,
ik zal proberen op je vragen antwoord te geven;
Enbrel, Mtx en Celebrex ook immuniteitsverlagers zijn; Enbrel en MTX wel, Celebrex niet!
hoge ontstekingsfactor; heb ik niet, anderen weer wel, normaal is rond de 5 [niet 0]
hoge dosis cortisone zitten? ; ik heb een half jaar op 60mg gezeten, nu niets meer
ontstoken ogen; had ik in het begin van de RP veel last van nu niet meer. Heel af en toe predforte.
groetjes,
Ilse