Wie weet wat ik heb?

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Berichtdoor Betty2 » zo jan 27, 2008 8:30 pm

Hallo Monique!

Herken veel in je verhaal, maar niet alles!

Ook ik heb enkele jaren geleden een streptococceninfectie gehad, maar dan in mijn arm. Vandaar dat je bericht mij opviel.

Ongeveer, twee - drie jaar na deze infectie kreeg ik op steeds meer plaatsen pijnen.

Ik dacht eerst dat het mogelijk een schildklierprobleem was omdat mijn schildklier niet optimaal werkte. Maar ondanks dat mijn schildklierwaarden op een gegeven moment door medicijnen op orde waren, werden de pijnen steeds heftiger.

Eind 2004 heb ik bij de reumatoloog de diagnose Polymylagia Rheumatica gekregen. In mijn bloed waren de bezinking (BSE) en CRP-waarde te hoog. Maar mijn verschijnselen wijken, vind ik, te veel af van de verschijnselen van Polymyalgia, genoemd in de brochure van het Reumafonds.

Zelf zat ik ook al te denken dat misschien de streptococceninfectie een trigger is geweest voor mijn reuma. Het schijnt dat de antistoffen tegen de streptococcen ook reumaklachten kunnen geven.

Recent heb ik bij de huisarts mijn antistreptococcentiter (AST = hoeveelheid antistoffen tegen de streptococcen) laten bepalen, alleen heb ik de uitslag nog niet. Ben benieuwd hoe of deze waarde is!

Morgen ga ik de huisarts bellen. Ik zal je nog wel even laten weten of mijn AST-waarde te hoog was!
Betty2
Lid

Berichtdoor Monique beek » ma jan 28, 2008 3:58 pm

Hoi Betty 2
Ben benieuwd wat de uitslag is. Mijn klachten zijn niet begonnen na de streptokok bacterie maar ik heb nu wel meer last dan ik in al die acht jaar heb gehad. Als er bij jouw iets uitkomt zal ik dat ook tegen mijn reumatoloog zeggen. Wie weet.

Groetjes Monique
Monique beek
Nieuw lid

Berichtdoor Betty2 » ma jan 28, 2008 6:52 pm

Woensdag weet ik meer! Ik zal het je laten weeten!
Betty2
Lid

Re: Wie weet wat ik heb?

Berichtdoor Betty2 » do jan 31, 2008 12:32 pm

Inmiddels weet ik dat mijn antistreptococcentiter normaal is. Mijn reuma komt dus niet door de streptococceninfectie die ik heb gehad, gelukkig! Nu is er in ieder geval hoop dat het nog over gaat!

Je schrijft dat je je afvraagt welke vorm van reuma je hebt. Als ik het zo lees komt het wel heel erg overeen met de verschijnselen die ik heb. Ik heb de diagnose Polymyalgia Rheumatica (PMR).

Bij het Reumafonds (http://www.reumafonds.nl) hebben ze een brochure waarin Polymyalgia Rheumatica (een weke delen reuma) wordt beschreven. De verschijnselen die hier genoemd worden zijn eigenlijk dezelfde als jij beschrijft.

Bij PMR vinden ze geen afwijkingen op foto's, alleen is er dan sprake van een hoge bezinking (BSE >50) en een verhoogde CRP-waarde. Deze waarden zijn bij jou ook verhoogd, als ik het goed begrijp. PMR komt voornamelijk voor bij een leeftijd van +50 jaar.

Wanneer je de diagnose PMR hebt dan krijg je Prednison voorgeschreven.

Als je meer informatie wilt, stuur dan nog maar even een berichtje.
Betty2
Lid

Berichtdoor Monique beek » za feb 02, 2008 9:19 pm

Hallo Betty,

Fijn dat je bloed goed was. Ik heb nog een vraag voor jou. Ik heb het artikel gelezen dat jij aangaf en herkende inderdaad wel veel in dat stukje. Maar ik heb ook gelezen over sle en fybromialgie en er zijn zo veel overeenkomsten als ik dat zo lees. Zijn het nu allemaal verschillende soorten reuma? en zo ja weet jij het werkelijke verschil tussen deze drie te noemen.(of anders iemand die dit leest)? Best handig internet, maar ik kom er even niet meer uit.

Gr. Monique
Monique beek
Nieuw lid

Berichtdoor Betty2 » di feb 26, 2008 1:55 pm

Hallo Monique,

Een beetje late reactie, maar om de een of andere reden kon ik het fourm niet op.

Bij fibromyalagie worden er geen afwijkingen in het bloed gevonden. Bezinking (=BSE) en CRP zijn normaal.

Bij Polymyalgia Rheumatica zijn alleen de bezinking (>40) en de CRP-waarde afwijkend. Beide waarden duiden op ontstekingen.

Voor zover ik weet, worden er bij SLE ook andere afwijkingen in het bloed gevonden (o.a. mogelijk antistoffen)

Deze vormen van reuma lijken volgens mij ook heel erg op elkaar. Misschien kan je reumatoloog de verschillen goed aangeven.

Groetjes
Betty
Betty2
Lid

Vorige

Keer terug naar Overige vormen van reuma