"vliegende reuma" bestaat dat..?

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

"Vliegende reuma" bestaat dat..?

Berichtdoor BigJohn » wo mei 21, 2008 1:34 pm

Hallo,
Ik heb al eens wat rondgelezen (?) op het forum, om te zoeken naar onderwerpen die verband houden met wat ik ervaar.
Ik ben een man van 42 jaar oud/jong (eigen keuze ;-) )
Ik heb steeds op verschillende plaatsen, maar bijna altijd in gewrichten, pijn.
Soms in m'n tenen, wat eigenlijk meestal wel draaglijk is, en mijn functioneren nauwelijks beinvloed.
Enkele keren heb ik pijn gehad in mijn grote teen, wat gepaard ging met rode kleur en warmte...
De pijn in de grote teen was dusdanig dat het mijn functioneren wel beinvloede!
Mijn huisarts dacht toen aan "jicht".
Ik schrok een beetje van zijn diagnose, want dat was volgens mij iets voor oude mensen...
Soms heb ik ook ineens last van pijn in de buurt van mijn achillespees...
Soms (een beetje) pijn in de knieen, maar dat is alleen na veel inspanning, wat te verklaren is.
Merkwaardig is de (behoorlijk heftige) pijn die ik soms net onder mijn linkerknie heb.
Dan heb ik echt heel veel last, en kan nog amper "gewoon" staan, laat staan lopen!
In mijn heupen heb ik soms ook (draaglijke) pijn, maar ook alleen na zware inspanning, wat weer te verklaren is.
Soms is het ineens onmogelijk mijn pols nog te gebruiken van de pijn die ik er in heb.
Dan is het net of ik hem "verzwikt" heb, en is het bijna onmogelijk hem voor wat dan ook te gebruiken.
Vandaag werd ik al vroeg in de ochtend wakker van de pijn in mijn linkerduim...
Het is totaal onmogelijk om er iets mee te doen!
Nu ik er over denk...
Het is volgens mij (bijna?) altijd aan de linkerkant van mijn lichaam dat de pijn zich openbaart!
Ik heb eigenlijk standaard "Arthrotec 75mg" liggen, en neem die dan maar in...
Mijn moeder heeft dezelfde klachten, en haar moeder had ze ook...
"Vroeger" noemden de mensen het "vliegende reuma" volgens haar.
Bestaat dat echt, "vliegende reuma"..?
En zo ja, wat kan ik er aan doen om het wat draaglijker te maken als het zich openbaart?
Ik heb gelezen dat mijn klachten kunnen voortkomen uit een verwaarloosde keelontsteking (?!!!)
Ik heb jaren geleden meer dan eens keelontstekingen gehad.
Na jaren van tobben daarmee, zijn mijn amandelen verwijderd op mijn 28ste ofzo...
Ik hoop hier wat antwoorden te krijgen, en e.v.t. wat tips om de pijn te verzachten...
Misschien zelfs een tip om te genezen..? :wink:
BigJohn
Nieuw lid

Re: "Vliegende reuma" bestaat dat..?

Berichtdoor babsy » do mei 22, 2008 9:39 am

Hoi BigJohn,

Er bestaad inderdaad vliegende reuma.
Wat je er aan kunt doen?? tja medicijnen gebruiken, misschien eens een afspraak maken bij je huisarts en het met hem/haar bespreken die kan je eventueel door sturen naar een reumatoloog.
Wat betreft die verwaarloosde keelontsteking dat weet ik dan niet, kon het ook niet zo snel op internet terug vinden.
Op genezing hoef je niet te rekenen als het reuma is "helaas" , maar je kunt er mee leven en zelfs de pijn verminderen tot dragelijk of zelfs helemaal geen pijn, maar geen pijn wil niet zeggen dat het over is, het kan altijd terug komen.

Hopelijk zijn je vragen zo een beejte beantwoord.

Groetjes Babs
Afbeelding
babsy
Lid

Reumavorm: RA

Re: "Vliegende reuma" bestaat dat..?

Berichtdoor Priscilla© » do mei 22, 2008 12:45 pm

hoi BigJohn,

toevallig was ik een boekje aan het lezen over biologicals (voor mezelf) en kwam dit stukje tegen en ik denk dat het interesant voor jou kan zijn.
(even overtypen hoor)

Wat is artitis psoriatica:
APs, voluit artitis psoriatica, is een pijnlijke, reumatische ziekte die word gekenmerkt door chronische ontstekingen in de gewrichten en huidafwijkingen.
Vooral de gewrichten van de handen, voeten, polsen en de enkels zijn vaak aangedaan.
Daarnaast kunnen patienten ook een pijnlijke onderrug hebben.
Deze ziekte ontstaat bij zo'n 20 % van de mensen die aan de huidziekte psoriasis lijdt en ontstaat, evenals reumatoïde artristis (RA) door een fout in het imuumsysteem.
Hoewel mensen met APs vaak eerst symptomen van psoriasis ontwikkelen, is di niet bij iedereen het geval.
In sommige gevallen ontwikkeld men de huidziekte pas vele jaren nadat de gewrichtsontstekingen zijn ontstaan.
Ook de intensiteit van de symptomen kan van patient tot patient verschillen.
Sommige mensen hebben nauwelijks huidklachten maar heel veel last van de gewrichten of juist andersom.

*ik sla even een stukje over*

Wat zijn de symptomen:
De symptomen van APs lijken enigzins op die van RA, maar zijn soms minder duidelijk aanwezig.
Het komt hierdoor helaas regelmatig voor dat de symptomen niet tijdig herkent worden.
Dit word mede veroorzaakt doordat in het bloed afwijkingen, die wijzen op het hebben van de ziekte, moeilijk terug te vinden kunnen zijn.
Ondanks het feit dat ook de pijn in de gewrichten soms minder is, kan de schade aan de gewrichten door bv. bot-erosie, even groot zijn.

Enkele kenmerkende symptomen van APs zijn:

*ochtendstijfheid gedurende meerdere weken;
*pijnlijke en ontstoken gewrichten (vaak niet symmetrisch);
*pijnlijke nek en rug;
*overmatig vermoeid;
*pijnlijke zwellingen aan de laatste vinger- en teengewrichtjes;
*ontstekingen van de achillespees;
*veranderingen aan de nagels.

op de huid kunnen zich de volgende symptomen voordoen:
*schilfering, jeuk, roodheid.

Deze symptomen kunnen zich overal op het lichaam voordoen en zijn niet bij iedereen even duidelijk en hevig aanwezig.
Ook hoeven ze niet allemaal tegelijkertijd voor te komen.

*einde citaat uit "honderd en 1 vragen over reuma en tnf blokkers van Abbott*

de klachten die jij beschrijft komen behoorlijk overeen met het stukje dat ik over geschreven heb.
ik zou je adviseren om zoals al gezegt naar je huisarts te gaan en je door te laten verwijzen naar een reumatoloog.
ga niet zelf met medicijnen googelen, omdat je die toevallig hebt liggen.
een afgestemde behandeling werkt veel beter ;)
misschien heb je deze vorm wel helemaal niet, dus maak je niet te druk.
ik heb dit stukje overgeschreven omdat ik veel van jouw verhaal herkende.
bezoek een arts met deze klachten ;)
veel sterkte en laat je het nog ff weten?

groetjes Pris
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Keer terug naar Overige vormen van reuma