Nu weet ik het niet meer

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Nu weet ik het niet meer

Berichtdoor Taartje » di okt 23, 2012 9:43 am

Ik ben vorig jaar bij dr X geweest. Die heeft lichamelijk onderzoek gedaan, enorm veel gevraagd en die zei dat hij dacht aan artritis psoriatica. Ik kreeg een proefbehandeling prednison (depomedrol om precies te zijn). Dit hielp.. ik kon na jaren (echt wel 8 of misschien wel 10 jaar) ineens weer zonder schoenen uit mijn bed naar de toilet, handen waren niet meer zo stijf met opstaan en mijn rug voelde ook fijner. Na een week of 4 was die prednison weer uitgewerkt. Ik kreeg nog een prik en arcoxia. Het eerste hielp weer heel goed. Het 2de hielp goed maar ik reageerde allergisch, ik moest dus stoppen.

Dr. X ging weg in het ziekenhuis en ik kreeg dr. Y. Deze geloofde niet zo in de werkdiagnose van zijn voorganger, en veegde alles van tafel omdat mijn bloedbeeld en rontgen goed waren. Er was niks reumatologisch aan de hand met mij.

Maar ik heb wel pijn, en niet zo zuinig ook. Mijn rug doet op verschillende plekken pijn, die pijn is beperkend. Mijn handen en voeten zijn 's ochtends zo stijf dat ik het eerste uur, 1.5 uur niet normaal functioneer. Als de kraan te strak dichtgedraaid is door mijn man, krijg ik hem niet open. Jampotten, melkpakken etc zijn plagerij in de ochtend. Ik kan dus weer niet meer zonder mijn crocs (oei wat een spuuglelijke dingen, ik hoop altijd dat niemand me erin ziet) naar beneden. In mijn handen zitten heel lokaal pijnlijke plekken IN mijn gewrichten.

Ik gebruik nu al een half jaar TENS en celebrex. De tens helpt redelijk. Voor mijn sleutelbeen helpt het super, op mijn handen minder (de electroden staan op die 2 lokaties gericht).

Dr Y heeft me ontslagen uit controle, en verwezen naar de ortopeed. Ik heb die verwijzing opgestuurd naar de st.maartenskliniek in Nijmegen, in de hoop dat ik daar wel serieus genomen wordt.
Ik ben 's ochtends enorm stijf in mijn handen, voeten en rug en 's avonds is de pijn in handen, rug en sleutelbeen niet te harden. Overdag lukt het met pijnstilling en tens dus wel, maar pijnvrij ben ik niet.
Je kan toch niet zeggen dat dat niks is? Ik vind het nogal wat. Ik ben 37, geen 87.. :esad:
Taartje
Lid

Reumavorm: sarcoïdose

Re: nu weet ik het niet meer

Berichtdoor AnnemiekV » di okt 23, 2012 10:22 am

Tijd voor een second opinion denk ik? Wat balen altijd als de ene arts het advies/diagnose van de andere arts van tafel veegt...zeker als het ook nog eens tegen jouw gevoel ingaat, en de behandeling doodleuk wordt stopgezet....Ik zou het er niet bij laten zitten, met deze klachten. Sterkte!
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Taartje » di okt 23, 2012 10:26 am

Annemieke, ik krijg een afspraak bij de ortopeed in Nijmegen (st.maartenskliniek). Ik hoop dat die mij terug doorverwijst naar de reumatoloog daar.

Probleem is denk ik, dat ik wel alles nog kan gebruiken, alleen doet het pijn. Het is niet zo dat ik een bepaald gewricht helemaal niet meer kan gebruiken.
Taartje
Lid

Berichtdoor Dani- » di okt 23, 2012 11:38 am

Ja en? Ik kan al mijn gewrichten nog gebruiken. Maar amper belasten door pijn en stijfheid. Vind het echt belachelijk dat een diagnose zomaar van tafel wordt geveegd.
Wat zegt je huisarts ervan?

Ik zou echt vragen om een doorverwijzing/second opinion naar een reumatoloog..

Sterkte!!
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Taartje » di okt 23, 2012 11:43 am

Dani, mijn huisarts zegt dat mijn klachten niet ernstig genoeg zijn (klinisch, geen afwijkend lab en rontgen, geen dikke rode gewrichten) om een second opinie.

Ik blijf het raar vinden dat een prik prednison mij zo veel verlichting gaf, als er dan zogenaamd niks aan de hand is. Hopelijk stuurt de ortopeed in Nijmegen me door naar de reumatoloog daar.
Taartje
Lid

Berichtdoor quinty » di okt 23, 2012 1:19 pm

laat je niet gek maken door je huisarts ,je hebt recht op een second opinion of hij het er nou wel of niet mee eens is!
quinty
Lid

Reumavorm: r.a en sjogren???

Berichtdoor Taartje » di okt 23, 2012 2:54 pm

Quinty, ik heb nu een afspraak bij de ortopeed in Nijmegen, en hoop eigenlijk dat hij me doorverwijst naar de reumatologen daar.
Taartje
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » di okt 23, 2012 8:46 pm

Vraag het eens na bij je zorgverzekeraar hoe het zit met een second opinion. Bij mijn weten heb je daar namelijk gewoon recht op, en mag de huisarts niet eens om een verklaring vragen, waarom jij dat wilt! Misschien mag een orthopeed ook doorverwijzen? Ik ben onder behandeling bij een reumatoloog, heb nog geen diagnose, maar word wel gevolgd en behandeld! En ik kan mijn gewrichten ook nogngebruiken, weliswaar met pijn, maar ik heb amper zwellingen! Ook miin bloed is goed, en toch wil de reumatoloog binnenkort een botscan laten doen, omdat mijn klachten steeds erger worden. Hij is ervan overtuigd dat ik reuma heb, al kan hij er nog geen plaatje op plakken. Dus ik word geholpen. Dat zouden ze met jou ook moeten doen; je helpen en je serieus nemen! Zeker omdat je eigenlijk een diagnose hebt!
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Taartje » di okt 23, 2012 8:51 pm

Als de ortopeed me niet door wil of kan sturen, dan ga ik zeker een second opinion aanvragen. Daar zijn alleen langere wachtlijsten voor, vandaar dat ik deze manier probeer (scheelt maanden)
Taartje
Lid

Berichtdoor martje » di okt 23, 2012 9:21 pm

Misschien een andere huisarts ?
Niet te geloven dat hij je niet gewoon gelijk naar een reumatoloog doorstuurt.
Nu moet het via via.
Succes er mee.
martje
Lid

Reumavorm: A.P. en artrose.

Berichtdoor Taartje » di okt 23, 2012 9:26 pm

martje, ze heeft me doorgestuurd, toen kreeg ik dus die fijne arts die AP zei, maar die ging weg.. toen kreeg ik die arts die dat van tafel veegde.

Ik ga heel goed op papier zetten welke klachten ik allemaal heb. Misschien kan mijn fysio ook nog wat op papier zetten. alles bij elkaar zal het toch wel een goed beeld geven?
Taartje
Lid

Berichtdoor Hermione » wo okt 24, 2012 1:36 am

Taartje, de wachttijden voor reumatologie in de maartenskliniek zijn niet zo heel erg lang. In het voorjaar was dat twee weken. Dat in tegenstelling tot de máánden wachttijd in Noord LImburg. Let wel ajb op welke reumatoloog je heengaat, ze zijn echt niet allemaal goed!!
Succes!
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Taartje » wo okt 24, 2012 8:34 am

Hermione, de wachtlijst voor reumatologie is niet lang, maar voor second opinion is die langer, ik kreeg toen te horen dat die maanden was. Ach ik heb nu dit traject lopen, ik kijk wel het nu gaat lopen.
Taartje
Lid

Berichtdoor Dani- » wo okt 24, 2012 10:56 am

Mijn huisarts was ook niet happig op een second opinion.. Tsja ik heb er recht op. Zou een wachtlijst van maanden zijn.. Binnen twee weken kon ik terecht in de Maartenskliniek.. Huisartsen weten niet alles..
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Taartje » wo okt 24, 2012 11:01 am

Mijn huisarts zegt dat mijn klachten niet ernstig genoeg zijn :( en dat ik daarom dus al niet opgeroepen zal worden voor een second opinion.. We zullen zien. Nu even afwachten wat de ortopeed zegt/vind.
Taartje
Lid

Volgende

Keer terug naar Overige vormen van reuma