Onbekende diagnose

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Onbekende diagnose

Berichtdoor Ieren » di okt 22, 2013 11:09 pm

Graag wil ik mijn klachten beschrijven: vanaf mijn 18e heb ik regelmatig te kampen met opvlammende ontstekingsverschijnselen. Vooral de voeten en enkels zijn, (meestal maar niet altijd na duidelijke belasting,) de plaats waar roodheid, warmte, pijn, zwelling en daardoor gestoorde functie voorkomt. Alle verschijnselen van ontsteking dus. Ik voel me er ook niet lekker door, wat hoofdpijn en rillerig, maar geen temperatuurverhoging. Soms dezelfde klachten aan handen of pols, bv na een moeilijke pot jam te hebben opengedraaid! Koelen en rusten helpt, duurt enkele dagen maar is moeilijk te combineren met werken. Ook vaak tijdens vakantie last na veel gewandeld te hebben. En lopen doe ik graag!
Na 10 jaar kreeg ik recept voor movicox 7,5 mg, met advies om dit eenmalig te gebruiken bij deze klachten. Een wondermiddel, binnen 12 uur is alles weg, de roodheid verdwijnt wat langzamer, maar ik kan al weer snel mijn voet gebruiken. Iets wat met paracetamol niet zo snel gebeurt.
Eenmaal waren rheumafactor in bloed positief, en had ik een hoge bezinking. Maar de laatste keren dat bloed werd geprikt nooit meer. De klachten komen wisselend voor, soms 3x per maand, soms 2 maanden niet. Op voetfoto kon geen gewrichtsschade worden aangetoond, wel wat artrose passend bij mijn leeftijd van 58 jaar.
Vragen die ik heb:
Horen deze klachten bij een vorm van rheuma en welke dan?
Wat betreft het gebruik van het niet ongevaarlijke movicox: zou het ivm bijwerkingen beter zijn om gedurende enkele dagen paracetamol te gebruiken ipv die ene tablet movicox? Met andere woorden: is een movicox slechter dan 8 tabletten paracetamol ?
Is er een manier om de klachten te voorkomen? Behalve dan mezelf in acht nemen! Soms heb ik nl klachten zonder aanduidbare oorzaak
Ieren
Nieuw lid

Reumavorm: Onbekend

Re: Onbekende diagnose

Berichtdoor Dani- » wo okt 23, 2013 12:23 am

Welkom..

Als movicox de ontsteking doet slinken en paracetamol niet, zou ik gaan voor movicox.
Wat zegt je reumatoloog? Stelt hij geen diagnose?

Als ik wist hoe de pijn te voorkomen kreeg je van mij die tip. Ik heb RA (Reumatoide artritis) of AP (Artritis psoriatica) en eigenlijk continu ontstoken gewrichten. Soms zonder belasting soms door belasting. Totaal onvoorspelbaar.

Groet
Dani
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor speets » wo okt 23, 2013 2:51 pm

Ieren schreef:is een movicox slechter dan 8 tabletten paracetamol ?

Paracetamol is minder giftig dan Movicox (Meloxicam), maar ik zou met jouw klachten ook gaan voor de Movicox (eventueel samen met een maagbeschermer).
Verder heb ik ook geregeld klachten zonder duidelijke oorzaak. In het begin werd ik daar gek van (van het gepieker), maar nu denk ik er maar niet meer over na. Het wordt er toch niet anders van en de therapie van de reumatische auto-immuunziekten komt vaak op hetzelfde neer.
Overigens is het ook voor de geleerden soms erg moeilijk om de juiste reumavorm te diagnostiseren.
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Berichtdoor AnnemiekV » wo okt 23, 2013 3:02 pm

Ik slim Meloxicam, 2 tabletten per dag, indien nodig. En op het moment heb ik het echt nodig, en dan slik ik het graag. Ik slik er soms nog 6 tot 8 paracetamol bovenop, om de dag door te komen. Wel een maagbeschermer erbij, en die paracetamol in uiterste noodzaak in die hoeveel heid.
Maar anders red ik het niet....vervelend is dat, zulke klachten, maar als jij met die tablet gebaat bent, zou ik het gewoon slikken hoor.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Henk » wo okt 23, 2013 4:32 pm

Ieren schreef:Vragen die ik heb:
Horen deze klachten bij een vorm van rheuma en welke dan?
Wat betreft het gebruik van het niet ongevaarlijke movicox: zou het ivm bijwerkingen beter zijn om gedurende enkele dagen paracetamol te gebruiken ipv die ene tablet movicox? Met andere woorden: is een movicox slechter dan 8 tabletten paracetamol ?
Is er een manier om de klachten te voorkomen? Behalve dan mezelf in acht nemen! Soms heb ik nl klachten zonder aanduidbare oorzaak

Welke vorm van rheuma (inclusief 'h'! :) )? Osteoarthritis of een milde vorm van reumatoïde artritis
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... idm4518864
Ongedifferentiëerde artritis is een grote categorie... :roll:

Wanneer je geen maag-/darmbloedingen krijgt bij het innemen van nsaid's en een maagbeschermer slikt, valt het met het gevaar bij het innemen van 7,5 mg Movicox nogal mee... Mits niet te vaak, natuurlijk.

Manier om klachten te voorkomen... Ouderwets antwoord: Verstandig eten en drinken, voldoende bewegen en voldoende de buitenlucht in. Moderner antwoord: Laat je bloed eens uitgebreid onderzoeken op allerlei tekorten en slik/prik wat je nodig hebt (naast wat bij het ouderwetse antwoord wordt geadviseerd!)
Algemeen antwoord: Laat je door niets en niemand 'gek maken' en DENK ZELF NA! :ewink:
Met vriendelijke groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Wim H » wo nov 06, 2013 11:42 pm

Lijkt heel erg veel op mijn klachten. De reumatoloog zij bij mijn verhaal direkt PALINDROOM REUMA. Ik had er toen ook nog nooit van gehoord. Ga maar eens bij de site van het reumafonds kijken of jij je daar in herkend.
Soms is 't beater iets moeis te verleeze beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad...........
Wim H
Lid

Reumavorm: palindroomreuma

Berichtdoor Ieren » do nov 14, 2013 12:14 am

Als ik de reacties lees valt me op: over het gebruik van medicijnen doe ik moeilijk, maar de meeste gebruikers van deze site zijn zo ernstig de klos met hun pijnklachten dat ze ALTIJD wel MOETEN slikken om zo normaal mogelijk te functioneren. Wat kan ik me dan eigenlijk gelukkig prijzen dat ik niet zoveel nodig heb... Voor mij houdt de keuze van een of meer dagen pillen nemen in dat ik die dagen me niet ziek hoef te melden, dat ik toch een afspraak kan nakomen, soms zelfs dat ik gewoon kan lopen.
De vorm van Palindroomreuma lijkt wel inderdaad het meest bij me. Het voelt ook altijd net of er een stofje in me zit wat ergens voor een ontstekingsreactie zorgt. Ook de huidreactie bv na een klein drukplekje op mijn voet, kan uitlopen op een compleet ontstoken deel van mijn voet.
Of ik nu moet vragen om een verwijzing naar de reumatoloog, weet ik nog niet. Zolang de klachten zo blijven en ook geen blijvende schade veroorzaken, denk ik niet.
Ieren
Nieuw lid

Berichtdoor Ieren » do maart 05, 2015 11:38 pm

Inmiddels ben ik toch naar de reumatoloog geweest. Die dacht ook aan palindroom reuma, door de rest uit te sluiten, met als beste middel Plaquenil. Veel bijwerkingen bij mij, nl misselijkheid, braken, maagklachten, maar allemaal nog overheen te komen. In overleg met de huisarts de halve dosis genomen(1x200mg) De klachten van wisselende ontstekingen waren namelijk wel verdwenen vanaf dat ik de pillen innam, dus dat was mooi. Toen kreeg ik na 2 maanden ondraaglijke jeuk aan de handen en een week later een ernstige exceemaanval aan handen en voeten, nooit eerder zoiets gehad. De huisarts dacht dat er geen verband was met de Plaquenil. De reumatoloog die ik er vroeg naar vroeg toen de jeuk zich verspreidde over mijn hele lichaam zei echter: meteen stoppen. Het middel heb ik totaal 3 maanden geslikt. De jeukklachten zijn verminderd, maar ik moet nog wel veel smeren. De klachten waarvoor ik de Plaquenil slikte, zijn een half jaar weggebleven, beginnen nu weer op te zetten.
De reumatoloog stelde me voor om toch weer Plaquenil te gebruiken, nog lagere dosis, bv 1x per 2 dagen 200mg. Kan zijn dat de klachten dan ook voldoende onderdrukt zijn. Ik wacht nog, zolang het zo blijft accepteer ik de situatie zoals die is. Ben te bang voor hernieuwde maagklachten en/ of jeuk.
Ieren
Nieuw lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr maart 06, 2015 1:42 pm

Ik heb ooit een leverfunctiestoornis gekregen van salazopyrine. Ging gepaard met oa plekjes op de buik. Meteen gestopt met gebruik (en meteen zware verergering van de gewrichtsklachten). Na 6 weken ben ik er weer opnieuw mee begonnen. Sindsdien geen leverproblemen meer gehad. Misschien verdraagt jouw lichaam de plaquenil nu ook beter? Ik hoop het voor je!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Keer terug naar Overige vormen van reuma