Medewerking gevraagd voor onderzoek - vermoeidheid

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Medewerking gevraagd voor onderzoek - vermoeidheid

Berichtdoor CarolineC » vr mei 16, 2014 9:30 am

Hallo allemaal!
Ik wil me even kort voorstellen en heb meteen een vraag voor jullie.

Ik ben Caroline en ik kom uit Duitsland. Ik heb zelf reuma (JIA) sinds mijn 2e levensjaar. Nu ben ik 24 en sinds bijna 5 jaar ben ik psychologiestudent aan de Universiteit Twente in Enschede. Ik doe de masteropleiding ‘Gezondheidspsychologie’ en op grond van mijn eigen ervaringen ben ik vooral geïnteresseerd in hoe mensen met chronische ziektes hun leven onder de knie krijgen. Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van mijn masterthese. In deze context ben ik op zoek naar mensen met een reumatische aandoening die mij willen helpen door het invullen van een anonieme online vragenlijst.
De vragenlijst heeft betrekking tot de communicatie van reumapatiënten met hun reumatoloog en/of verpleegkundige over vermoeidheid. Vermoeidheid blijkt naast pijn een groot probleem te zijn onder patiënten met reumatische aandoeningen. Toch blijkt uit de wetenschappelijke literatuur en ervaringsberichten van patiënten, dat er vaak niet over gesproken wordt. Ik ben geïnteresseerd in welke patiënt gerelateerde factoren zoals sociodemographische factoren, de gezondheidsstatus en de persoonlijkheid samenhangen met de communicatie over vermoeidheid. Ik wil dit graag onderzoeken om nieuwe perspectieven te ontdekken voor praktische aanbevelingen om de communicatie over vermoeidheid te bevorderen en daardoor het lijden van patiënten te verminderen.
Heeft u een reumadiagnose en wilt u mij helpen meer inzicht te krijgen in het probleem van communicatie over vermoeidheid bij reumapatiënten?
Dan zou ik u van harte willen vragen om op onderstaande link te klikken en mijn vragenlijst in te vullen.

https://utwentebs.eu.qualtrics.com/SE/? ... IQzraRtPBb

Het invullen duurt hooguit 15-20 minuten en alle verkregen data wordt natuurlijk volledig anoniem verwerkt.
Als u van tevoren vragen heeft met betrekking tot deze studie kunt u mij natuurlijk een bericht of een email sturen (c.cordesmeyer@student.utwente.nl).

Alvast bedankt voor uw deelname en uw ondersteuning voor mijn afstudeerproject!

Groet, Caroline
CarolineC
Lid

Reumavorm: JIA

Re: Medewerking gevraagd voor onderzoek - vermoeidheid

Berichtdoor tomasvand » ma mei 19, 2014 11:27 am

Hoi Caroline,

mooi en goed dat hier eens onderzoek naar gedaan wordt! Volgens mij is vermoeidheid voor veel mensen met reuma een groot probleem, waar je dagelijks last van hebt. Zelf merk ik een duidelijk verschil met mijn energieniveau van nu, en pakweg 5 jaar geleden, voor de klachten begonnen. Ik ben nooit echt uitgeslapen als ik 's ochtends wakker word, en het is lastig om je ergens voor op te laden. Maar goed, positief denken doet al een hoop, dus ik sta er nooit te lang bij stil.

Om het anoniem te houden ga ik hier natuurlijk niet zeggen of ik je enquête wel of niet heb ingevuld :ewink:

Ik wens je wel veel succes met je project!
tomasvand
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Berichtdoor CarolineC » do mei 22, 2014 11:05 pm

Hoi tomasvand,

Bedankt voor jouw reactie. Ik denk dat best veel mensen zich herkennen in wat jouw vertelt.
Ik ben er ook echt benieuwd wat er uit komt.
Ik ga ook de uitkomsten hier plaatsen als ik klaar ben met de analyse maar dat duurt wel nog. ;)

Groet, Caroline
CarolineC
Lid

Berichtdoor CarolineC » ma nov 03, 2014 7:19 pm

Hallo lieve mensen!
Nog een keer bedankt voor de jullie deelname aan mijn onderzoek. Net heb ik mijn master afgerond. Sommigen wilden graad de iets weten over de resultaten van mijn onderzoek dus vinden jullie hier nog een korte samenvatting van mijn these. En wie in meer informatie geïnteresseerd is kan mij ook in email sturen (c.cordesmeyer@student.utwente.nl) en ik stuur mijn hele these.

Groet, Caroline

Samenvatting:
Vandaag is bekend dat effectieve communicatie de gezondheidsuitkomsten bevordert. In de afgelopen jaren vindt er een ontwikkeling plaats binnen de gezondheidszorg naar een oriëntatie waarin de patiënt centraal staat. De patiënt en de arts moeten een team vormen met de arts als expert op het gebied van medische kennis en de patiënt als expert in het ervaren en leven met een chronische ziekte. En beiden hebben hun eigen verantwoordelijkheden. Echter is de recente literatuur vooral gefocusseerd op wat artsen en verpleegkundigen kunnen doen om de communicatie te verbeteren.
Hoewel vermoeidheid veel voorkomt onder mensen met reumatische aandoeningen (RAs) en taalrijke problemen veroorzaakt in het dagelijkse leven, blijkt het een thema te zijn dat vaak niet besproken wordt tijdens medische consulten. Arts gerelateerde factoren die de communicatie belemmeren zijn al onderzocht in tegenstelling tot de patiënt gerelateerde factoren. Het doel van deze studie was het dus om een beeld te verkrijgen hoe effectief patiënten met RAs zich zelf inschatten met betrekking tot communicatie over vermoeidheid en patiënt gerelateerde factoren te onderzoeken welke deze communicatie mogelijk beïnvloeden.
De gemiddelde leeftijd van de deelnemers van deze studie is 65 jaar waarbij de gemiddelde leeftijd op het moment van de diagnose 51 jaar is. De hoofd bevindingen van deze studie zijn als volgt:
- Patiënten bespreken vermoeidheid meestal met hun reumatoloog
- De patiënt is de initiator van de gesprekken over vermoeidheid in 80% van de gevallen
- Minder dan de helft van de patiënten zijn tevreden of zeer tevreden met de communicatie over vermoeidheid
- Patiënten voelen zich in de communicatie over vermoeidheid minder zelfeffectief dan in algemene medische communicatie
- Mannen voelen zich zelf meer zelfeffectief dan vrouwen in de communicatie over vermoeidheid (in de literatuur werden tegengestelde resultaten gevonden)
- Meer symptomen en problemen met vermoeidheid, het fysieke functioneren en depressie zijn geassocieerd met minder waargenomen zelfeffectiviteit in communicatie over vermoeidheid
- Meer waargenomen zelfeffectiviteit is geassocieerd met hogere levels van tevredenheid
Deze resultaten betekenen dat er wel patiënt gerelateerde factoren zijn die een verschil maken in hoeverre patiënten zich zelf als effectief waarnemen in de communicatie over vermoeidheid. Uit deze resultaten is alleen te zien dat er verbanden bestaan tussen factoren en de waargenomen zelfeffectiviteit maar helaas geen causale verbanden. Daarvoor is in de toekomst verder onderzoek nodig.
CarolineC
Lid

Keer terug naar Overige vormen van reuma