Reuma? Of wat anders?

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Reuma? Of wat anders?

Berichtdoor wisser » vr aug 08, 2014 12:31 am

Hallo, zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Wim, 54 jaar en ik woon sinds enkele jaren in Gambia.
Buiten rugklachten nooit veel ziek geweest of wat gemankeerd. Toen we in Gambia begonnen met bouwen heb ik een aantal dagen op het dak gewerkt (niet echt slim bij meer dan 40 graden). Kreeg toen in mijn onderbenen een gevoel van verzuring, alsof je op de fiets een berg hebt beklommen. Dat kan op zich een prettig gevoel zijn, zeker als het begint weg te trekken. Maar wegtrekken deed het niet. Als ik ga liggen schijnt het erger te worden en 's nachts komen er soms flinke krampen opzetten en moet ik er even uit om te bewegen/strekken. Het is een poosje wat minder geweest en ik weet het aan teveel zonlicht op mijn tere kuitjes. Echter nu in het regenseizoen is het weer terug en het schijnt erger te worden. Het lijkt of de verzuring omhoog begint te kruipen richting dijbenen, ook lijkt het of het nu ook in mijn onderarmen gaat beginnen. De ziekenhuizen hier willen je liefst meteen aan een infuus leggen, maar dat gaan we even niet doen, niet voordat ik wat meer weet. Is dit reuma gerelateerd, heeft de zon of veranderende luchtdruk er misschien iets mee te maken? Ik heb overigens nergens rode vlekken of iets dergelijks. Zou graag willen weten wat dit veroorzaakt. Iemand een idee?
wisser
Nieuw lid

Reumavorm: ?

Re: Reuma? Of wat anders?

Berichtdoor Lalage » vr aug 08, 2014 10:49 am

Dat klinkt in elk geval niet als reumatoïde artritis. Had je een bepaalde vorm van reuma in gedachten?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor wisser » vr aug 08, 2014 10:24 pm

Oei, nou vraag je me wat. Ben al weken op internet aan het zoeken wat het zou kunnen zijn. Fybromyalgie komt er nog het dichtst bij in de buurt. Heb ook al zitten bedenken of het iets met het eten van doen kan hebben. Maar we eten meestal gewone Nederlandse kost. Ik probeer op zoveel mogelijke manieren erachter te komen wat dit kan zijn. Wellicht heeft het helemaal niets met reuma van doen. Dus als hier niemand zit met hetzelfde probleem, kan ik denk ik met een gerust hart aannemen dat het geen reuma is en moet ik verder gaan zoeken. Wat vooral vreemd is is dat het richting mijn dijbenen lijkt te gaan en ook in mijn onderarmen begint. Ben overigens nu begonnen met magnesiumtabletten en vitamineB12. Zien of dat verschil maakt.
wisser
Nieuw lid

Berichtdoor Lalage » za aug 09, 2014 8:32 am

Hollandse kost kan veel vlees en zuivel bevatten en dat is niet zo gezond... Voedsel kan zeker invloed hebben op je gezondheid en op reuma, al is het best wel lastig om uit te zoeken wat voor jou de trigger is. Zelf ben ik daar ook nog naar op zoek. Ik heb wel de indruk dat zuivel mijn artritis erger maakt. Mijn man leest erg veel over voeding en als dat je interesseert, kan je eens een kijkje nemen op http://www.eetvoorjeleven.nu
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor johanna maria » za aug 09, 2014 9:57 am

Hoi Wim,
het lijkt me toch ook niet verkeerd dat een neuroloog kijkt naar je klachten, gezien je spierklachten
groetjes
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor wisser » zo aug 10, 2014 10:33 am

Probleem is dat er niet zoveel neurologen zijn hier in Gambia. Wil ik echt naar een goed ziekenhuis met goede artsen dan kost dat een klein vermogen (vliegtuig, hotel, ziekenhuisverblijf etc.). Maar als het niet anders kan zal ik wel moeten.
Ben nog verder gaan speuren op internet. Heb wat specifieker gezocht op verzuring, want dat is zoals het aanvoelt. Ben nu voorzichtig begonnen met 's morgens een kopje thee van de neemtree met daarin een half lepeltje Natriumbicarbonaat (zuiveringszout of soda). Dit zou de lever moeten opschonen zodat die weer beter in staat moet zijn om met de verzuring om te gaan. Ben ook minder melk gaan drinken en probeer minder algemene zuivelproducten te eten. Het is nog kort dag, maar het lijkt iets te verbeteren. Ga dit even een paar dagen volhouden.
wisser
Nieuw lid

Berichtdoor Johanneke » zo aug 10, 2014 12:29 pm

Hallo Wim,

Hoeveel water (en bijv. gatorade) drink je op een dag? Het kan namelijk gewoon uitdroging zijn, waarbij kramp in je kuiten al een behoorlijk ver stadium van uitdroging is. In bijv. Australië zeggen ze dat je voor elk uur wandelen of werken je een liter water moet drinken. Veel meer dan de normale 1.5 - 2 liter per dag.
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Goli » zo aug 10, 2014 1:25 pm

Het kunnen zoveel dingen zijn.
Misschien wel magnesium tekort. Dat voel je vaak ook in de benen.

Wat johanneke zegt is ook heel goed mogelijk.

Ik heb die zere benen altijd, maar daarbij nog een hele waslijst andere dingen.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor wisser » zo aug 10, 2014 10:46 pm

@Johanneke,
ik probeer al een hele tijd meer water te drinken. Begin 's morgens met 3 koppen koffie (moet mijn shot hebben) gevolgd door een kop neemtree thee met een schepje Natriumbicarbonaat. Daarna gedurende de dag nog wat water. Ondanks het zweten (wat hier soms nogal hard kan gaan) en ik geen dorst heb moet ik me toch dwingen om water te drinken. 's Avonds na het eten weer wat koffie en later dan nog een paar pilsjes. Maar gedurende de dag meer water drinken blijf ik proberen.
wisser
Nieuw lid

Berichtdoor Goli » ma aug 11, 2014 12:28 am

Koffie en thee en pilsjes drogen je lichaam uit.
Water is echt essentieel.
Het lijkt er toch op dat je dat niet voldoende drinkt.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor Johanneke » ma aug 11, 2014 8:46 am

@Goli, ik dacht ook altijd dat koffie en alcohol vochtafdrijvend zijn. Ik heb het ooit eens uitgezocht maar uit onderzoek blijkt dat dat alleen in uitzonderlijke gevallen zo is, je moet heel veel koffie drinken om erdoor uit te drogen (meer dan 8 koppen of zo).

@Wim, probeer een wekker op je telefoon te zetten bijv. elk half uur zodat je elke keer moet stoppen om even te drinken. Ik zou ook ORS erbij doen dan krijg je ook genoeg mineralen e.d. binnen om het water vast te houden.
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Overige vormen van reuma