cppd/ pseudojicht/ kristalafzettingsziekte

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

cppd/ pseudojicht/ kristalafzettingsziekte

Berichtdoor Noortje79 » zo nov 09, 2014 9:50 pm

Hoi,

Ik heb deze maand de diagnose familiale pseudojicht gekregen. Ben heel erg benieuwd of er anderen zijn die hiermee bekend zijn.
De diagnose is familiaal, omdat een oorzaak in de schildklier/ bijschildklier/ ijzergehalte of magnesiumgehalte zijn uitgesloten. Verder ben ik veel te jong voor de 'kale' diagnose pseudojicht. Dit is een ouderdomsaandoening bij mensen vanaf een jaar of 65 en ik ben 35. Dan blijft het een raadsel waar het vandaan komt en is genetische aanleg het meest waarschijnlijk. Broer heeft ook verkalkingen inde schouders en tantes ook reumatische klachten.

Het begon met een ganglion op (in?) mijn pols. Dit ging ineens vreselijk veel meer pijn doen en heftig opzwellen. Bleek een hevige peesschedeontsteking te zijn. Reumatoloog en Plastisch chirurg hebben hier samen naar gekeken en vier dagen na dit spreekuur werd ik geopereerd aan mijn pols. De ontsteking bleek toen al een pees in mijn pols zodanig aangetast te hebben dat deze helemaal afgescheurd en niet meer te redden was. Bij deze operatie hebben ze weefsel op kweek gezet en onderzocht op de meest uiteenlopende aandoeningen (allerlei bacteriële infecties, reuma, etc) In het weefsel zijn calciumpyrofosfaatkristallen gevonden. Iets wat wijst op pseudojicht. Pseudojicht geeft net als jicht ontstekingsreacties in de gewrichten op het moment dat het lichaam de afgezette kristallen op wil ruimen, alleen zijn de kristallen die neerslaan van een ander materiaal. Bij jicht is dat urinezuur en bij pseudojicht zijn dat dus kalkkristallen.

Mijn pols geneest goed, alleen de beweging is nog wat beperkt. Op het moment heb ik een ontsteking in de schouder en heb in eerste instantie een stootkuur prednison gekregen. Dit heeft wek wat effect, maar niet heel veel. Vandaag laatste pil gehad en is zeker nog niet over.

Er is weinig bekend over pseudojicht en al helemaal op relatief ;) jonge leeftijd. Ook mijn reumatoloog komt er open voor uit dat hij erg weinig weet over deze aandoening.
Ik hoop hier mensen te treffen die weten waar ik het over heb......
Noortje79
Nieuw lid

Reumavorm: pseudojicht/ cppd

Keer terug naar Overige vormen van reuma