Heeft het zin om naar een reumatoloog te gaan?

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Heeft het zin om naar een reumatoloog te gaan?

Berichtdoor Simone_75 » zo dec 28, 2014 6:02 pm

Sinds een jaar of 5 heb ik regelmatig last van mijn gewrichten. Met name 's ochtends ben ik erg stijf en als ik uit bed kom, doen mijn rug en knieën echt zeer. Na een warme douche trekt dit langzaam weg. Regelmatig heb ik last van diverse pijnlijke gewrichten (polsen, knieën, schouders, vingers, rug), maar dit zijn geen echte ontstekingen. Drie jaar geleden heb ik een acute ontsteking gehad aan mijn schoudergewricht. Dit kwam ineens opzetten, dacht eerst dat het een slijmbeursontsteking was, maar in het weekend werd de pijn onhoudbaar (paracetamol en ibuprofen hielpen totaal niet), en ben ik bij de HAP beland. Die arts constateerde een gewrichtsontsteking en gaf me Tramadol voor de pijn. Na een paar dagen nam de pijn langzaam af. Dit was net voor onze zomervakantie en na die vakantie ben ik bij een reumatoloog geweest (de ontsteking was toen alweer een week of 4 helemaal over). Ben helemaal doorgelicht, maar er is niks gevonden, behalve kalkafzetting in mijn schouder. Daarna een paar jaar verder gerommeld, pijn in gewrichten werd geleidelijk erger (meerdere gewrichten tegelijk die pijnlijk waren), maar geen acute ontstekingen, en met die pijn viel nog prima te functioneren. Tot 3 weken geleden. Ik werkte al 3 weken halve dagen i.v.m. rugklachten (erg veel last van mijn rug de laatste 3 mnd, bovenrug en onderrug, slaap ook enorm slecht hierdoor, wordt om de 2 uur wakker van de pijn) en ineens kreeg ik last van mijn nek. Binnen 3 dagen was de pijn ondraaglijk, uitstraling naar schouder. Manueel therapeut (waar ik voor mijn rug onder behandeling was) zei dat er een ontsteking in mijn nekwervel zat. Wederom hielp paracetamol en ibuprofen niet. Huisarts schreef Oxycodon en Diazepam voor, dat hielp redelijk. Ook deze keer werd de acute ontsteking na een dag of 5 minder.

Ik heb nu wederom een verwijsbrief gekregen voor de reumatoloog, gezien mijn klachten en omdat er erg veel reuma voorkomt in mijn familie, maar ik betwijfel of dit zin heeft. De vorige keer kon er niks aangetoond worden. Herkent iemand zich in mijn klachten of het verloop hiervan?
Simone_75
Lid

Reumavorm: artrose

Re: Heeft het zin om naar een reumatoloog te gaan?

Berichtdoor Wrenchman » zo dec 28, 2014 8:38 pm

Hoi Simone, welkom hier.

Goede vraag of het zin heeft. Maar na een jaar of 3 aanmodderen lijkt het mij niet onverstandig om toch nog eens te laten kijken.
Zelf heb ik geen ontstekingen, (aantoonbaar) geen afwijkende bloedwaardes en op foto's is ook niets te zien. Dus geen diagnose. Wel pijn en stijfheid. Ik wordt voorlopig door mijn huisarts behandeld en die heeft de pijn goed onder controle gekregen.

Maar misschien is er dit keer wel wat te vinden bij jou. Ik wens je in ieder geval toe dat je behandeld wordt voor je pijnklachten. Want die pijn kunnen we allemaal heel goed zonder!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor AnnemiekV » zo dec 28, 2014 9:27 pm

Het is vaak lastig aan te tonen hoor, maar met die klachten zou ik toch eens verder kijken. Vaak kunnen ze in het begin nig niks zien, maar naarmate de tijd vordert wordt het soms wel zichtbaar.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Wim H » zo nov 13, 2016 5:51 pm

Ben benieuwd of jij inmiddels naar de reumatoloog bent geweest Simone. Pijnlijke gewrichten (polsen, knieën, schouders, vingers, rug), wijst naar Palindrome Reuma. Kijk maar eens naar de symptomen die genoemd worden bij deze reumasoort. Ik heb er al jaren wekelijks last van en ben al jaren op zoek naar een lotgenoot. Sterkte, Wim
Soms is 't beater iets moeis te verleeze beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad...........
Wim H
Lid

Reumavorm: palindroomreuma

Keer terug naar Overige vormen van reuma