Schoolonderzoek: Vragenlijst Reuma

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Schoolonderzoek: Vragenlijst Reuma

Berichtdoor Schoolonderzoek420 » vr feb 27, 2015 4:03 pm

Wij zitten op het Lorentz Lyceum. Voor een uitwisselingsprogramma met Spanje moeten wij werken aan een project. De onderzoeksvraag die wij hebben bedacht is: "Welke natuurlijke factoren kunnen pijn in de gewrichten van reuma patiënten verminderen en hoe verschilt dit tussen Nederland en Spanje?"
Om dit onderzoek zo goed mogelijk uit te kunnen voeren hebben wij een vragenlijst gemaakt. Hieronder vindt u verschillende vragen en zouden het op prijs stellen als u deze vragen zou willen beantwoorden.

Deze vragenlijst zal alleen voor dit project worden gebruikt.[/b]

1. Wat voor een soort reuma heeft u?

2. Hoe lang heeft u reuma al?

3. Heeft reuma uw leven beïnvloedt? Op welke manier ?

4. Hoeveel mensen kent u met reuma? Welke soort?

5. Hoeveel mensen in uw familie hebben reuma?

6. Heeft iets of iemand u geholpen om de pijn in uw gewrichten te verminderen?

7. Welke acties heeft u ondernomen om de pijn in uw gewrichten te verminderen op lange termijn?

8. Wanneer uw gewrichten erg pijn doen, welke acties neemt u dan?

9. Denkt u dat het Nederlandse klimaat een positief effect heeft op uw gewrichten? Waarom?

10. Denkt u dat de Nederlandse levenswijze een positief effect heeft op uw gewrichten? Waarom?

11. Heeft stress een negatief effect in de pijn in uw gewrichten?

12. Denkt u dat het Nederlandse eten een positief effect heeft op uw gewrichten? Waarom?

13. Als u in Spanje zou gaan wonen voor een lange periode, hoe denkt u dat uw gewrichten zullen reageren (qua pijn en stijfheid) op de levenswijze, het voedsel en het klimaat?
Schoolonderzoek420
Nieuw lid

Reumavorm: geen een

Re: Schoolonderzoek: Vragenlijst Reuma

Berichtdoor debbie1987 » za maart 07, 2015 11:17 pm

Goedenavond,

ik wil je wel helpen met je schoolonderzoek.. Ik zal de vragen waar ik antwoord op kan geven zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Hopelijk heb je er iets aan.

1. Wat voor een soort reuma heeft u?
Mixed connective tissue disease met RAcomponenten en Hypermobiliteitssyndroom

2. Hoe lang heeft u reuma al?
In juni 2014 heb ik de diagnose gekregen maar loop al vanaf 2010 / 2011 met klachten

3. Heeft reuma uw leven beïnvloedt? Op welke manier ?
Ja ik werkte 40 uur per week. Op dit moment 8 uurtjes per week i.v.m. actieve ontstekingen, bijwerkingen van de medicatie en ernstige vermoeidheid. Ik heb een zoontje van bijna 2 waar ik niet alles mee kan doen wat ik zou willen. en heb veel hulp nodig met het huishouden terwijl ik dit eerst allemaal zelf deed in combinatie met een 40 urige werkweek. Ook merk ik dat mijn sociale leven erop achteruit is gegaan moet helaas veel vaker nee zeggen omdat ik dingen niet kan of dat ik gewoon te moe ben om iets te ondernemen.

4. Hoeveel mensen kent u met reuma? Welke soort?
Ik zelf erg weinig.. Mijn oma had RA, en een nichtje heeft Fybromalgie

5. Hoeveel mensen in uw familie hebben reuma?
zover we weten maar een paar.

6. Heeft iets of iemand u geholpen om de pijn in uw gewrichten te verminderen?
Helaas nog zoekende hierna

7. Welke acties heeft u ondernomen om de pijn in uw gewrichten te verminderen op lange termijn?
Oefentherapie, grenzen leren kennen, en medicatie (maar hier nog zoekende in)

8. Wanneer uw gewrichten erg pijn doen, welke acties neemt u dan?
Pijnstilling en rust nemen.

9. Denkt u dat het Nederlandse klimaat een positief effect heeft op uw gewrichten? Waarom?
Ik merk zelf als het heel vochtig en koud is dat ik meer klachten heb dan als het warm weer is dus ik denk niet dat het Nederlandse
klimaat veel goeds doet.

10. Denkt u dat de Nederlandse levenswijze een positief effect heeft op uw gewrichten? Waarom?
/

11. Heeft stress een negatief effect in de pijn in uw gewrichten?
Ik zelf merk het niet met de pijn in de gewrichten. Het enige wat ik merk is dat als er stress is dat ik veel meer vermoeid ben.

12. Denkt u dat het Nederlandse eten een positief effect heeft op uw gewrichten? Waarom?
Ook hier ben ik nog zoekende in. Mogelijk hebben diverse voedingstoffen toch invloed op reuma maar dit is nog niet bewezen.

13. Als u in Spanje zou gaan wonen voor een lange periode, hoe denkt u dat uw gewrichten zullen reageren (qua pijn en stijfheid) op de levenswijze, het voedsel en het klimaat?
Kwa pijn en stijfheid zal het mogelijk minder worden omdat daar een heel ander klimaat heerst. De leefwijze is ook relaxter dan in Nederland dus mogelijk heeft dit ook wel zijn uitwerking.

Groetjes
debbie1987
Lid

Reumavorm: mctd

Keer terug naar Overige vormen van reuma