Bloed 'goed', toch verwijzing vragen?

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Bloed 'goed', toch verwijzing vragen?

Berichtdoor Ine1955 » do maart 26, 2015 12:53 am

Een jaar of 15 geleden had ik plotseling een rood ontstoken linkerpolsgewricht. Na bloedprikken bleek ik 'de reumafactor' in mijn bloed te hebben. In de jaren daarna regelmatig pijntjes, maar nooit meer zo heftig. 7 jaar geleden bleek ik de ziekte van graves te hebben (auto-immuunziekte; te snel werkende schildklier). Na 1,5 jaar gestopt met de medicatie en tot op heden gaat het goed! 
Meerdere keren pees- en slijmbeursontstekingen in mijn schouders gehad...injecties, fysiotherapie....
In november 2014 kreeg ik flink last van mijn l.knie. Volgens de fysiotherapeut waren de pezen geïrriteerd bij de aanhechting aan mijn scheenbeen. Vorige maand ben ik gestopt met therapie, prompt kwamen de klachten terug. 

Nu heb ik een enorm pijnlijke rechterpols. Ik kan 'm nauwelijks bewegen/draaien. Het is rood, dik en bonst. Ik ben dinsdag bij mijn huisarts geweest en ik moest bloed prikken. Daarnet belde ik of ik meer medicijnen mocht want ik heb zo'n pijn en toen hoorde ik van de assistente dat het bloedbeeld goed is: geen reumafactor, geen jicht, schildklier goed enz.
Vrijdag heb ik een telefonisch consult met de h.a. Hebben jullie tips voor mij? Is het verstandig om toch een verwijzing naar de reumatoloog te vragen?
Ine1955
Nieuw lid

Reumavorm: ???

Re: bloed 'goed', toch verwijzing vragen?

Berichtdoor Lalage » do maart 26, 2015 9:16 am

Was je bezinking ook goed? Volgens mij is dat een betere indicator dan de reumafactor, want het is bekend dat die laatste bij veel reumapatiënten niet aanwezig is. Het is wel een aanwijzing voor de ernst van de reuma.
Als jij graag een verwijzing wil, zou ik die vragen, tenzij de huisarts een andere verklaring heeft voor jouw pijn. Maak goed duidelijk hoe het je hindert in je dagelijkse leven! Verder vraag ik me af of het niet handiger is even bij de huisarts langs te gaan om het te laten zien.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Re: bloed 'goed', toch verwijzing vragen?

Berichtdoor Wrenchman » do maart 26, 2015 9:12 pm

Hallo Ine, welkom hier.

Voor informatie over je bloed kun je hier zien welke tests uitgevoerd kunnen worden. Ook kun je zien dat niet iedereen een meetbare afwijking in zijn/haar bloed hoeft te hebben. Zo zijn er hier forumleden die volop ontstekingen hebben, maar met prima bloedwaardes.

Pols inderdaad laten zien, desnoods foto's maken. Want als je bij een reumatoloog zit, heb je natuurlijk net geen ontsteking...
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Keer terug naar Overige vormen van reuma