Bechterew/AP in combinatie met dystrofie

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Bechterew/AP in combinatie met dystrofie

Berichtdoor mixa230201 » ma apr 20, 2015 6:24 pm

Hoi,

Ik heb dit jaar de diagnose Bechterew gekregen. Tenminste: 90% kans op Bechterew; anders is het AP.
Vandaag bij de reumatoloog geweest voor controle. Ik slik momenteel 25 mg MTX.

Nu heb ik een aantal jaar geleden ook dystrofie gekregen aan mijn rechtervoet na een hielspooroperatie. Helse pijnen! Ik ben toen 2 weken opgenomen geweest en heb een infuus gekregen met ketanest, prednison en nog wat andere medicijnen erin. Gelukkig kon ik hierna weer zonder krukken lopen.

Nu heb ik vorige week een halve marathon gewandeld (voor de niet kenners: 21 kilometer). Sinds die tijd lijkt de dystrofie weer te zijn aangewakkerd. Zo op het zicht is er niets te zien (dat was een paar jaar geleden heel anders!), maar m.n. als ik in bed lig is er de pijn van het dekbed op mijn voet. Ik krijg hier, via dezelfde reumatoloog (zij heeft mij een paar jaar terug ook behandeld), Tramadol voor.

Nu vroeg ik vandaag aan mijn reumatoloog: is er een verband te ontdekken tussen reuma en dystrofie? Zij wist het zelf niet.

Ik heb hier op het forum gezocht, maar kan niet echt een antwoord vinden. Vandaar dat ik mijn vraag nog een keer stel.
mixa230201
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Re: Bechterew/AP in combinatie met dystrofie

Berichtdoor Reumafonds_AnneMarie » do mei 21, 2015 12:42 pm

Hoi Mixa,

Wat vervelend dat je last hebt van Bechterew en dystrofie. Hoe gaat het nu met je? Slaat de MTX aan?
Omdat ik nieuwsgierig was, heb ik ook even gegoogled of dit een verband kan hebben. En ik kom toevallig op een topic van dit forum uit van een aantal jaar geleden.

Zie: viewtopic.php?f=42&t=1875 daarin staat het volgende:

Cindy77 schreef:Hoi Susan,

Ik ben inmiddels wijzer over de dystrofie.. volgens mijn reumatoloog is het voor 99% zeker dat het niks met de reuma te maken heeft.. zij zegt dat als dat het geval was geweest, hun als reumatologen daar dan als eerste van op de hoogte zouden zijn.. klinkt logisch eigenlijk.. maar hun hebben dus geen enkele aanwijzing dat deze 2 dingen iets met elkaar te maken hebben...

Ze zei dat reuma vaak ontstaat na een moeilijke emotionele periode of een traumatische/heftige ervaring.. en ook dat is bij mij het geval geweest, en dat was vlak ná de polsbreuk en vlak voordat de reumaklchten begonnen.. dus ik denk eerder dat het daarmee te maken heeft...

Reuma en PD staan dus iig los van elkaar...

Groetjes,
Cindy.

Misschien heb je er wat aan.
groetjes,
Anne Marie
Reumafonds_AnneMarie
Lid

Keer terug naar Overige vormen van reuma