Oligoartritis

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Oligoartritis

Berichtdoor susan_ » zo mei 24, 2015 4:18 pm

Hallo,

Ik heb 1.5 jaar geleden die diagnose oligoartritis gekregen, Maar er is weinig tot niets over te vinden en mijn reumatoloog is ook niet duidelijk tegen me.
heeft iemand ook ervaring met deze vorm?

Groetjes Susan
susan_
Lid

Reumavorm: oligoartritis

Re: oligoartritis

Berichtdoor Wrenchman » zo mei 24, 2015 4:44 pm

Als ik het hier, hier en hier lees, gaat het om artritis in niet meer dan 4 gewrichten. Dus plaatselijk. Ik weet niet of dit voor jou (nog steeds) van toepassing is.

Krijg je medicijnen om de boel onder controle te krijgen?
Jammer dat je reumatoloog zo doet/je zo slecht bevalt.

Welkom hier trouwens! :)
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor tinus » zo mei 24, 2015 5:40 pm

What's in a name...

Oligoartritis betekent letterlijk: gewrichtsontsteking in weinig gewrichten.
Het is een Latijnse term voor de symptomen.
Er lopen nogal wat vormen van gewrichtsreuma door elkaar en zijn verwant, dus eigenlijk is het niet zo belangrijk welke naam je het beestje geeft. Als je het maar goed behandelt. Ik denk dat je bij RA veel zult herkennen.

Bij mij is het ook begonnen met dikke knokkels en dikke vingers. In een paar gewrichten, dus dan zou ik ook oligoartritis gehad hebben. Dat bedoel ik dus. Verder veel pijn en erg moe, want ziek en koortsig van die ontstekingen.
Ook bij mij zijn er geen afwijkingen (geweest) kwa bloed en foto's.

Goed dat je duidelijk gaat zijn tegen je reumatoloog. Welke medicijnen heb je?

Heb je dit al gevonden:

"Recent is in Leiden een onderzoek voltooid naar het effect van methotrexaat bij vroege oligoartritis (artritis van 2-4 gewrichten). Het bleek dat het gebruik van methotrexaat kon voorkómen dat patiënten met oligoartritis RA ontwikkelden."

Deze is ook interessant:

"Conclusion: Sonography detected more synovitis than clinical examination in patients with oligoarthritis. In almost two thirds of patients there was evidence of subclinical disease while one third could be reclassified as polyarticular. These findings suggest that a definition of oligoarthritis based purely on clinical findings may be inappropriate, which may have important implications for disease management. "

Als je zoekt op oligiarthritis (dus met een h) krijg je ook engelstalige hits.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor susan_ » zo mei 24, 2015 5:53 pm

Ja idd dat had ik ook gelezen niet meer als 4 gewrichten, het zit bij mij in mijn handen en polsen. En denk dat het ook in mijn enkel begint maar weet dat nog niet zeker, heb er regelmatig last van als ik heb gelopen en dat had ik eerst niet. Maar weet nog niet hoe ik het allemaal herken, en wil ook niet bij ieder pijntje denken dat het daar vanaf komt
Ik slik nu alleen nog plaquenil en soms als ik het niet meer hou pijnstillers maar dat liefst zo min mogelijk. Ik heb vorig jaar in Oktober voor het laatst bloed geprikt en toen was er nog steeds niets te zien. In Februari laatste keer bij reumatoloog geweest en sindsdien zijn de klachten erger dus ben benieuwd naar de uitslag in Juni.
Maar zal het er eens over hebben over methotrexaat. Voorkomen is beter toch
Groetjes Susan
susan_
Lid

Berichtdoor diek » zo jun 28, 2015 8:28 pm

Hoi Susan,

bij mij ongeveer hetzelfde verhaal, dezelfde diagnose. Nu zo'n beetje 2 jaar geleden en ik vond het ook allemaal maar vaag.
Ik gebruik nu wel al anderhalf jaar methotrexaat en kan zeggen dat het op het moment gelukkig rustig is.
De methotrexaat doet wat het moet doen, ik heb op het moment geen actieve ontstekingen. Dat is na een aantal maanden gebruik rustig geworden en heeft zich niet meer verder uitgebreid. Ik had vooral last van knie, pols, heup en als laatst is mijn enkel mee gaan doen.
Nu ben ik de mtx aan het afbouwen in de hoop dat alles ook rustig blijft.
Ben je intussen alweer bij je reumatoloog geweest?

Groetjes Diek
diek
Nieuw lid

Re: Oligoartritis

Berichtdoor susan_ » ma jul 27, 2015 4:29 pm

Hoi Diek,

Ben inmiddels weer paar keer bij reumatoloog geweest, ik heb nu een prednison injectie gekregen en moet zeggen die werkt uitstekend.
Ook heb ik silversplints gekregen voor bepaalde vingers en zijn er kleine aanpassingen gedaan op mijn werk.
Ben niet pijn vrij en heb nog mijn beperkingen maar mag nu gelukkig niet klagen.
Ik wou nog aan mijn reumatoloog vragen over de methotrexaat maar heb zoveel negative berichten daarvan gelezen (niet goed van mij) dat ik de prednison inject heb genomen en verder en niets over heb gezegd
Groetjes Susan
susan_
Lid

Keer terug naar Overige vormen van reuma