Spondyl Artropathie

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Spondyl Artropathie

Berichtdoor Davidje75 » zo jun 28, 2015 9:15 pm

Hallo allemaal ,

Mijn naam is David en ik weet sinds een maand dat ik Spondyl Artropathie heb . Het is begonnen met dikke wijsvingers ...en ontstoken gewrichten in mn handen en voeten . Ik heb meerdere ontstekings remmers geprobeert , dit werkte niet . Omdat mijn klachten erger werden .... schouders heup en nek werden ook pijnlijk ... heb ik een prednison spuit gekregen en ben ik begonnen met methotrexaat . Ik gebruik nu reeds twee weken methotrexaat . Mijn klachten verdwijnen nog niet , ik weet ook dat methotrexaat 4 tot 6 weken duurt voor het gaat werken....als het werkt . Ik zoek mensen met dezelfde ziekte die mij hun ervaringen kunnen vertellen en hun ziekte verloop . Ik ben nu 39 jaar en weet niet wat mij te wachten staat . Kan iemand mij meer info geven ?

Groeten David
Davidje75
Nieuw lid

Reumavorm: spondyl artropathie

Re: Spondyl Artropathie

Berichtdoor Henk » ma jun 29, 2015 1:08 am

De meest voorkomende vorm van spondylatropathie/spondyl atropathie/spondyl-atropathie is de ziekte van Bechterew en daarover kun je echt ontzettend veel informatie vinden op het internet... bijvoorbeeld beginnend op
http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... -de-ziekte
maar ook het invullen van Bechterew bij 'zoeken' op dit forum gaf 590 resultaten (spondylatropathie gaf - afhankelijk van hoe het geschreven werd - 3 en 8 resultaten).
Sterkte bij het een plaats geven van wat je vindt op je zoektocht... en uiteraard ook sterkte bij ontstekingen.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor AnnemiekV » ma jun 29, 2015 8:52 am

Hoi David, welkom hier.
Ik heb Bechterew, en zelf vooral last van mijn rug en nek, schouders, knieën en enkels, borstbeen en ribben. De pijn komt vooral in de nacht tot uiting. Wat mij vooral helpt is blijven bewegen, hoe dan ook. Ik zwem, oefen en ga wekelijks naar de fysio. Ik slik ontstekingsremmers, maar kom nu in aanmerking voor het zwaardere geschut. Heb ook veel last van mijn darmen, en dat onderzoek loopt ook nog, en adhv wat daaruit komt, gaat de medicatie aangepast worden.
Het is bij mij heel grillig, ik kan veel last hebben,en er zijn ook periodes dat ik minder last heb, al zijn die periodes steeds korter, vandaar nu de ovestap naar zwaarder medicatie. Het verloop is voor iedereen anders, dus heel moeilijk om je daarop vast te pinnen. Er is ook een bechterew forum, en op facebook zijn er een paar besloten groepen waar je lid van kan worden. En daar variëren de mensen echt van compleet afgekeurd voor werk, tot medicijnvrij, en alles daartussenin.
Je zult er toch zelf het beste van moeten maken, op een manier waar jij je prettig (zo prettig mogelijk) bij voelt.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Nietje10 » ma jun 29, 2015 6:14 pm

Hoi David,

Ook hier spodylatropie. Heb al sulfazaline gehad maar was niet afdoende. Zit nu aan de mxt en heb net een depo medrol injectie gehad. Heb veel last van handen,heup, tenen, schouders en knieen. Ook hier erg grillig en neem het zoals het komt.
Er zit niks anders op.

Veel succes gewenst met de zoektocht naar een medicijn dat verligting gaat geven. :esmile:
Het is wat het is en het is ......
Nietje10
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Berichtdoor AngeloGekkerd » di jul 21, 2015 4:29 pm

Dag david,

Ik ben 26 en bij mij hebben ze onlangs spondyl arthropathie ontdekt. Een langdurig opzwelling van de duim, gewrichts en rugklachten en ook darmklachten hebben ze deze diagnose gesteld.

Methotrexaat is bij mij pas beginnen goed werken in de zevende week. Verwacht dat het geen wondermiddel is maar bij mij reduceert het langzaam aan de klachten. Bij de beginfase van de behandeling kreeg ik ook medrol (methylprednisolone)
AngeloGekkerd
Nieuw lid

Reumavorm: HLAB27 positief

Keer terug naar Overige vormen van reuma