Wel of niet jicht ?

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Wel of niet jicht ?

Berichtdoor irene k » do aug 06, 2015 7:25 pm

Zo 10 dagen geleden had ik enkele dagen ontzettende pijn in de buurt van mijn linker grote teen. Ik loop bij een pijntje niet zo snel naar een arts maar omdat ik me afvroeg wat ik had en of ik wel een kleine week later een stedentrip kon doen, toch maar een afspraak gemaakt. Ik herinnerde me dat ik enkele maanden geleden daar dezelfde pijn had die snel verdween
Om kort te gaan: de huisarts dacht aan Jicht en ik moest bloedprikken en ik kreeg diclofenac mee. Thuis eens nagelezen wat Jicht eigenlijk inhield maar ik herkende mezelf er nauwelijks in. Dus twijfels. De pijn was de volgende dag geheel weg
Twee dagen later een kopie van de uitslagen gehaald waarbij de assistente aan de balie ongevraagd riep: 'alles is goed hoor !'
Uit ervaring kijk ik dat zelf ook graag wel even na want ik hou niet zo van juist die uitroepen.
Het volgende was getest/ uitslag / referentiewaardes:
BSE/11/1-12
Kreatine/86/53-97
CKD-EPI/61/60 of hoger
Urinezuur/ 0,33/0.12-0,34
CRP/ 5.7/0.8-8
Volgende week dinsdag heb ik nieuw afspraak met de huisarts en ik wil graag wat beslagen ten ijs komen
Het kan er bij mij niet in dat de uitslagen BSE en de Urinezuur 100 % goed zijn. Maakt dan 0.01van de Urinezuur uit of ik wel of niet jicht heb ? Ik geloof er niet veel van.
Vraag:
- Heb je bij diagnose jicht hogere uitslagen van BSE en Urinezuur dan ik nu had ?
- Ik begrijp dat mijn nierfunctie wat achteruit gaat (ik ben 66 jaar)
Graag een reactie.
irene k
Nieuw lid

Re: Wel of niet jicht ?

Berichtdoor Pelagius » do aug 06, 2015 10:24 pm

Hallo Irene,

Voor zover ik weet is urinezuurgehalte meer een aanleiding en geen indicatie van jicht. Verhoogd betekent meer kans op volgens mij.
De uiteindelijke diagnose voor jicht wordt gesteld aan de hand van het afnemen van vocht uit het ontstoken gewricht. Een reumatoloog zoekt dan naar bepaalde kristallen. Wanneer die gevonden worden, is er sprake van jicht. Misschien dat een huisarts het ook kan, maar ik kan het in ieder geval niet :) , een diagnose stellen. Ik beroep me hier even op hoe het bij mij een aantal jaar geleden verliep.

Uit eigen ervaring weet ik nog wel een paar duidelijke symptomen. Begint meestal 's nachts met hevige pijn. Diclofenac helpt vaak al heel snel. Maar vooral ook veel zwelling, roodheid en warmte.

Hopelijk blijft het gewoon weg nu. Sterkte.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor irene k » zo aug 09, 2015 3:01 pm

Dank je wel voor je reactie. Ik zie dit nu pas want ik dacht dat ik automatisch was geabonneerd op reacties.
Ik wacht de reactie van de huisarts as dinsdag nu even af
irene k
Nieuw lid

Berichtdoor zeeuws meisje » ma aug 10, 2015 8:02 am

Die bloeduitslagen zijn gewoon prima. Alles binnen de normaalwaarde, ik zou er een moord voor doen.
Om je even een indicatie te geven.... (ik heb dan wel RA, maar toch)
Mijn BSE is "goed" als het onder de 50 is. In slechte tijden kan de BSE echt ontzettend hoog zijn. Mijn CRP is regelmatig rond de 900.....
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor irene k » ma aug 10, 2015 9:06 am

Dank je wel voor je reactie en ook hier heb ik zeker wel wat aan !
irene k
Nieuw lid

Keer terug naar Overige vormen van reuma