Wat is het moeilijk om hulp te vragen!

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

Wat is het moeilijk om hulp te vragen!

Berichtdoor duime-lotje » zo feb 21, 2016 4:31 pm

https://touchofreuma.wordpress.com/2016 ... n-om-hulp/

Vragen om hulp
Een van de moeilijkste dingen die er is voor mij, is vragen om hulp. Ik doe het liefste alles zelf, zonder hulp van anderen. Misschien is dit vrouw eigen, misschien is dit eigenwijs, misschien is het omdat ik denk dat ik alles het beste zelf kan. Ik weet het niet. Ik weet inmiddels wel dat er vele vrouwen zijn die het ook moeilijk vinden.

Toen we in 3,5 jaar tijd 4 dochters kregen, deed ik ook alles zelf. En dat ging prima. Mijn man was vaak weg voor zijn werk, maar dat maakte mij niets uit. Als ik de oudste 2 naar school bracht ‘s ochtends kwam het geregeld voor de de tweeling in pyjama meeging in de dubbele buggy. Met regenlaarzen aan ;-). Veel moeders keken daar raar van op, maar die hadden geen idee hoe het is om 4 jonge kinderen hebben zo dicht op elkaar. En ikzelf had er geen enkele moeite mee.

Alles ging zijn gangetje…hulp had ik niet nodig.

Tot nu…….nu kan ik wel wat hulp gebruiken. Maar erom vragen???

Misschien verwacht ik van mensen die dicht bij mij staan, dat zij wel weten dat ik af en toe hulp nodig heb? Misschien moet ik duidelijker zijn? Misschien wil ik nog helemaal niet afhankelijk zijn van anderen?

Ik weet het niet, maar wat is het moeilijk om het te VRAGEN!
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Re: Wat is het moeilijk om hulp te vragen!

Berichtdoor Dani- » ma feb 22, 2016 1:37 am

Afgelopen week was mijn hulp in de huishouding aan het werk. Schat van een mens, schoner dan ik, maar o zo gevoelig voor kritiek. Dus heel voorzichtig vertelde ik haar, dat als zij de fles bleekwater gebruikt, ze de lucht eruit perst waardoor je zo'n gekreukelde fles krijgt waar je met reumahanden geen druppel meer uit krijgt. Dan moet je de fles weer in zijn originele vorm zien te krijgen.. Dus ik vroeg haar ook om de fles terug te buigen..

Haar reactie verbaasde mij. Och, ik vind het zo fijn dat je om hulp vraagt. Dan weet ik tenminste dat ik wat goeds doe. Ik vind het fijn om je te helpen maar ik weet nooit precies wat jou kan helpen..

Ik vraag steeds een beetje meer. Alleen als ik echt hulp nodig ben, ik merk dat mensen om me heen het prettig vinden, en niet zwaar of belastend zoals ik denk.
Dani-
Lid

Reumavorm: RA of AP

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma feb 22, 2016 7:57 pm

Ik vraag heel vaak om hulp.
Mijn ervaring is inderdaad dat mensen graag even helpen.
Ik vind het fijner om zelf aan te geven als ik even hulp nodig heb (bv als mijn vriend de fles met smoothie weer te stevig heeft dichtgedraaid of als ik even niet zelf -met mn elleboog- durf te nieten omdat het doorschiet naar mn pols/hand) dan als mensen steeds zelf voorstellen "zal ik dat even voor je tillen?"
Ik merk dat mensen als ze het gewend zijn dan zonder verder geklets over mijn hand/polsproblemen even datgene wat ik vraag voor me doen.
Ik hoef de vraag vaak niet eens te stellen.

Op veel andere gebieden kan ik een ander helpen, en ik doe dat ook altijd graag. Ik redeneer altijd maar dat dit bij een ander ook zo zal zijn en word daar dus vaak in bevestigd.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Mimoto131 » za feb 25, 2017 3:51 pm

De eerste weken vroeg ik ook niet om hulp terwijl ik eigenlijk niets kon. Kon niets in huis doen, liet eten bezorgen maar ik kon ook niet naar boven om naar de badkamer te gaan en naar mijn kleding. Trots, ik weet het niet ik denk dat het meer met afhankelijkheid te maken heeft. Mijn familie heeft ingegrepen en ik ben daar zo dankbaar voor. Nu is mijn leven zo ingericht dat alles weer op rolletjes loopt, kost wel wat, maar ik hoop op andere tijden zonder pijn en meer mobiliteit.vik heb hierdoor geleerd dat de situatie alleen maar erger wordt door NIET te vragen. Sterkte
Mimoto131
Nieuw lid

Reumavorm: Spierreumatiek 3k

Berichtdoor Arkan » za feb 25, 2017 7:01 pm

Hulp vragen is voor iedereen moeilijk. Ik moest eerst voor mezelf leren aanvaarden dat ik niet meer alles kon.
Het was niet makkelijk omdat ik altijd de persoon was die altijd klaar stond voor iedereen, ik hielp overal een handje waar het nodig was, soms leek het of ik mezelf in stukken had gekapt, want ik was overal waar hulp nodig was.

En dan komt die dag dat je overal nee moet gaan zeggen, het kan niet meer. Dan zie je ontzettend veel verbaasde gezichten en onbegrip. En dat ik moeilijk, heel moeilijk.
Maar de dag dat ikzelf hulp moest vragen, dat was het moeilijkste van alles.
Nu heb ik er vrede mee. Mensen in mijn naaste omgeving weten nu dat ze niet constant moeten vragen of ze iets moeten doen, ik probeer het, en als het niet lukt, dan vraag ik het gewoon.

Ook in de winkel bijvoorbeeld. Het merendeel wordt online gekocht en thuis geleverd. Maar groenten en fruit, vis of vlees, daar ga je gewoon voor naar de winkel.
Na een paar keer iets te hebben laten vallen, een glazen pot met krieken die wat te hoog stond, een fles wasverzachter die veel te zwaar was, heb ik echt mijn lesje wel geleerd. Is er geen winkelpersoneel in de buurt, dan vraag ik het aan de man of vrouw die net in de buurt is. En iedereen helpt je met plezier verder als ze zien dat je braces om je polsen hebt en met een stok loopt. Een vriendelijk bedankje en ook die mensen zijn blij, want hoe vaak hoor ik niet "Oh het is niet erg, nu heb ik mijn goeie daad voor vandaag al gedaan".

Aan de kassa 'zet ik alleen nog de lichte dingen op de band, dé rest scannen ze van in mijn kar, geen probleem in je vaste winkel. In de Lidl is er zelf meestal iemand die alles even in mijn wagen zet, en thuis wordt alles er weer uitgeladen door mijn man of door de buurman.

Ik kocht laatst ergens een plastic opbergbak omdat die daar echt spotgoedkoop was, en er stond er maar 1 meer, dus laten staan was geen optie. Het ding was heel licht, maar onhandig. Tja, en dan raak je daar mee aan de kassa, mag je van een mijnheer voorgaan. Heel lief.
Je probeert met dat logge ding buiten te raken, wat niet evident is met krukken, maar dat was snel opgelost, opeens werd mijn box uit mijn handen genomen door, jaja, diezelfde mijnheer. Hij heeft de box tot aan mijn auto gedragen en hem in mijn koffer gelegd.
Weer een bedankt en ook die mijnheer was blij dat hij weer een goeie daad had verricht.

Een heerlijk gevoel is het om te weten dat er nog mensen zijn die iets voor hun medemens willen doen.
Het schuldgevoel en de gene zijn allang verdwenen.
Gewoon vragen, een nee heb je en een ja, die kan je krijgen en dan ben je geholpen.

Aanvaard gewoon 'dat je hulp nodig hebt en niet meer de hele wereld op jou schouder kunt dragen, maar het aan anderen moet over laten.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor vrolijkmeisje » za feb 25, 2017 7:51 pm

Wat een mooi verhaal Arkan.
Volgens mij willen mensen best even iemand helpen inderdaad, en geeft het ze ook nog een goed gevoel.
Ik weet het ook van mezelf: Ik help graag een ander (waar me dat lukt) en dat idee maakt het me makkelijker om ook hulp te vragen als ik dat zelf nodig heb.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor martje » di maart 14, 2017 4:36 pm

Het blijft voor mij nog steeds heel moeilijk om om hulp te vragen .
In Juni vorig jaar heb ik een spondolydese operatie gehad waarbij mijn rug vastgezet is met staven en schroeven .
Ik ga nu weer elke dag om boodschapjes uit, ik ben nog aan het revalideren waarvan ik ik beslist niet kan en mag bukken .
Als er iets te laag staat ( mijn knieën zij te pijnlijk om er door te zakken ) vraag ik gewoon aan iemand die in de buurt staat of die het even wil pakken .
Ik leg het wel even snel uit want ik loop niet met een stok of zo .En echt waar ze helpen je graag.
Ik mag nu sinds kort een stukje fietsen , opraap stokje mee om de ketting om de fietsen standaard te doen .
Gister kreeg ik die ketting niet meer los met dat opraapding ( degene die die uitgevonden heeft verdient van mij de nobel prijs hoor zo handig ) ,ik was toch aan het medderen .Een vrouw kwam aan lopen zal ik misschien even helpen .Zonder te vragen maakte ze de ketting los .
Zo kan ik nog heel wat voorbeelden op noemen , maar eerlijk is eerlijk liever doe je het zelf dan dat je om hulp vraagt .
maar echt de meeste mensen helpen je graag ,blij om wat voor je te kunnen doen.
Groetjes van Martje
martje
Lid

Reumavorm: A.P. en artrose.

Keer terug naar Overige vormen van reuma