Polyartritis

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

polyartritis

Berichtdoor Anna » di sep 19, 2006 9:49 pm

Hallo allemaal,

In januari 2006 ben ik doorgestuurd naar de reumatoloog met zware gewrichtsklachten (alle tenen en mijn rechterknie waren ontstoken), waardoor ik amper kon lopen. Uitgebreid onderzoek gehad. Diagnose: polyartritis, die verder niet nader te classificeren bleek. Mijn ziekte lijkt volgens mijn reumatoloog het meest op psoriasis artrititis. Ik bleek een bezinking te hebben van 119.
In december vorig jaar ben ik begonnen met het slikken van ibuprofen 400, 4x per dag.
In januari had ik zulke vreselijke pijnen, dat ik 4x per dag ibuprofen 600 en 4x per dag tramadol slikte.
In maart ben ik begonnen met het slikken van 4 methotrexaat per week, in april werden dat er 6, in mei 8 (de klachten waren nog steeds zo erg als in januari, bezinking was nog steeds boven de 100) en in juni 12 per week. Half augustus begon het eindelijk goed aan te slaan en nu ben ik zo ver, dat ik helemaal geen ibuprofen meer slik en ook geen tramadol.
Vanmorgen bezoek gebracht aan mijn reumatoloog. Ik bleek keurige bloeduitslagen te hebben. Mijn bezinking was 30. Lever- en nierwaarden waren goed, hb goed. Maar helaas... Toch moet ik tot de volgende afspraak (in december 2006) nog steeds wekelijks 12 methotrexaat slikken. Ik vind dat heel zwaar, o.a. omdat ik er voor mijn gevoel vreselijk moe van word.
Vanaf december vorig jaar heb ik me ziekgemeld, omdat ik letterlijk niet meer kon lopen. Nu ga ik volgende week weer proberen mijn werk te hervatten, maar ik krijg zo'n moedeloos gevoel van het feit, dat ik deze zware medicatie nog maandenlang moet slikken. En mijn reumatoloog heeft ook gezegd, dat als er afgebouwd wordt, dit dan maar eentje minder wordt, dus in plaats van 12 methotrexaat, 11.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Ik bedoel dan, dat hij/zij ook deze dosis moest slikken en toch het werken redelijk aankon?
Anna
Lid

Berichtdoor eury » wo sep 20, 2006 3:23 pm

Hoi Anna,

Ja, snap dat je gevoel was..het gaat goed dus eindelijk minder medicijnen.
Zeker die MTX willen we eigenlijk graag vanaf vooral om de bijwerkingen en de vermoeidheid. Helaas ook ik ging met de zelfde berg medicijnen weer naar buiten ondanks dat mn bloedbezinking weer vrijwel normaal is..de reden die ik kreeg was..het is een chronische ziekte de doses MTX die je slikt is dus de goede om de reuma te onderdrukken..genezen is het niet..dus verlaag je de MTX of zou je er mee stoppen..komt dezelfde ellende weer allemaal terug na een tijdje..was even slikken..want begreep hieruit dat het mijn levenlang MTX slikken blijft zo lang mijn leverwaarden het toestaan.

slik... :cry:

groetjes eury
eury
Lid

Berichtdoor minnie » wo sep 20, 2006 5:21 pm

Hallo Anna,

Voor mij geldt hetzelfde verhaal, Ik heb RA, mijn CRP en BSE vielen wel mee, ik begon ook met 4 mtx en eindigde met 10 mtx. met het verhaal levenlang gebruiken, als je 3 jaar stabiel blijft krijg je er 2 van af.
Ik heb nu wel mtx van 10 mg dus hoef ik maar 4 tabletten te slikken ipv 10, 2 van 10 mg en 2 van 2.5 mg scheelt wel. Ook ik ben doodmoe, daar moe je mee leven, Ik werk wel nog 24 uur per week, is soms zwaar, in je vrije dagen moet je bijkomen en met opgroeiende kinderen.....
Ik neem de MTX ook voor het slapen gaan, werkt bij mij ook beter.

Groetjes Minnie
minnie
Lid

Berichtdoor minnie » wo sep 20, 2006 5:23 pm

Hallo Anna,

Ben nog wat vergeten te schrijven, ik het Ra ook aan de voeten en heb orthopedische schoenen, dat loop echt fijner, minder pijn etc...
Misschien iets voor jou?

Minnie
minnie
Lid

Keer terug naar Overige vormen van reuma