Vraagje

Dit forum is voor alle vragen en berichten over vormen van reuma waarvoor geen specifiek forum bestaat.

Moderator: Martijn

vraagje

Berichtdoor madman » wo maart 14, 2007 11:05 am

Hallo, allemaal

Ik zal me ff voorstellen, ik ben Chris, ben 27 jaar oud en de klachten zijn bij mij zon 2.5 jaar geleden begonnen in mijn schouder, na de verschillende spuiten hierin omdat men dacht dat het een ontsteking was kreeg ik ook last van mijn andere schouder en mijn knieën. Zelf bestede ik hier niet veel aandacht aan totdat ik op een gegeven moment ’s ochtends wakker werd en niet meer kon lopen van de pijn in mijn heup. Dit was op een zaterdag ochtend en er was dus geen mogelijkheid om naar mijn arts te gaan, daarom maar naar de huisartsen post op de GG&Gd gebeld, deze vonden het niet nodig om iets te doen, ik moest maar een paracetamol pakken en wachten tot mijn eigen arts er maandag weer was. Deze nam gelukkig mijn klachten wel serieus en stuurde mij meteen door naar de reumatoloog in het ziekenhuis.
Hier werd er meteen bloed geprikt en ik er werden verschillende röntgenfoto’s gemaakt. Het blijkt nu dus dat ik erfelijk belast ben met reuma, maar dat ik een aantal factoren mis waardoor ik geen “echte reuma “krijg.
Voor mij houd dit dus in dat ik de pijn en ontstekingen in de gewrichten, net zoals de stijfheid wel heb, maar (nog) geen aantastingen van bot of kraakbeen Verder zou het betekenen dat er een heel grote kans is dat dit stabiel zo de rest van mijn leven zou blijven.
Helaas is dat niet zo, ik merk het laatste jaar dat ik steeds vaker en meer last begin te krijgen van mijn schouders, heupen en knieën. Ook krijg ik al af en toe last van mijn rug, elleboog, pols en vingers, zeker als ik me weer wat meer heb ingespannen. tevens ben ik de laatste 6 maanden erg snel moe.
Ik moet nu dus weer een afspraak gaan maken met de reumatoloog, maar hier zie ik eigenlijk best wel tegenop omdat hij al verteld heeft dat de volgende stap reumamedicatie gaat worden ipv ibuprofen ( wat redelijk werkt, kan me dagelijkse bezigheden doen)
Nu heb ik al allerlei verhalen gehoord over dingen die zouden moeten helpen om de pijn te verzachten/verminderen. Zoals:
• visolie capsules.
• Zonnebank.
• Elektrische deken voor de nacht.
• Emigreren naar een warm land ( denk alleen niet dat dat nu al mogelijk is voor mij)
Enz. nu zou ik graag weten wat er bij andere mensen met soortgelijke klachten helpt en of jullie misschien nog tips hebben.

In ieder geval al heel erg bedankt.

Groet chris.
madman
Lid

Berichtdoor Eigenwijs » wo maart 14, 2007 11:37 am

Ik snap wel dat je liever geen reumaremmers wil hebben maar die ontstekingen moeten wel geremd worden. Je hebt nu nog geen gewrichtschade en ik neem aan dat je dat graag zo wilt houden.
Als daar reumaremmers voor nodig zijn zou ik daar dus nog maar eens goed over nadenken. Uiteindelijk moet jij er mee leven.

Wat die andere tips betreft, ik reageer juist heel erg slecht op zon en warmte. Juist als het koeler is heb ik minder ontstekingen en pijn. De zomers zijn vreselijk wat ontstekingsactiviteit betreft. En ik ben daar zeker niet de enige in. Er is zelfs wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat veel reumapatiënten beter op koude reageren dan op warmte.
Ik zou daar dus wat mee gaan experimenteren als ik jou was want het is echt een fabeltje dat dit voor iedere reumapatiënt zo is.
Als ik al ga emigreren dan toch naar een noordelijk gelegen land. Noorwegen ofzo. :D

Wat je verder kunt doen is blijven bewegen. Oefeningen, sporten, in ieder geval zorgen dat je gewrichten soepel blijven. Eventueel onder begeleiding van een fysiotherapeut o.i.d.

Ik geloof niet zo in visoliecapsules. Het kan natuurlijk geen kwaad om het te proberen maar blijf wel kritisch. Als je na verloop van tijd geen verbetering merkt zou ik er mee stoppen. Je bent dan gewoon geld aan het weggooien. Hetzelfde geld voor andere alternatieve geneeswijzen.

Je zou ook acupunctuur eens kunnen proberen. De een heeft er baat bij de ander niet. Dat weet je dus pas als je het probeert.

Kuren is ook nog een optie. Veel reumapatiënten voelen zich een aantal weken tot maanden na een kuur veel beter. Kuren wordt door veel verzekeraars (gedeeltelijk) vergoed, zeker in de aanvullende pakketten.
Daarvoor zou je eens contact op kunnen nemen met je zorgverzekeraar.
Eigenwijs
Site Admin

Berichtdoor Priscilla© » wo maart 14, 2007 8:49 pm

hoi madman,

wat betreft de tip die jij kreeg, dat is ten eerste voor iedere reuma patient verschillend.
de visolie schijnt erg goed te zijn voor allereuma patienten heb ik mij laten vertellen, maar bv de zonnebank mag ik bv absoluut niet onder.
niet vanwege de warmte, de warmte voedt de reuma juist en omdat ik MTX spuit. (eerder kans op verbranden)
Electrische deken dito ivm de warmte.
dat voelt wel lekker aan omdat je minder stijf bent dan wanneer je koud bent.
Emigreren naar een warm land schijnt alleen te helpen als het een warm land is waar de luchtvochtigheid niet zo hoog is.
Veel sterkte!
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor caatje » do maart 15, 2007 2:50 am

Het is wel heel verschillend hoor valt mij op. Ik geniet bij warmte en hoe warmer hoe beter ik me voel. Bij lagere temperaturen heb ik meer ontstekingen en veel meer pijn. Ik knap op van zomerse temperaturen en ja de zonnehemel met infra rood kan ik niet missen. Als het pet gaat, en ik heb veel pijn, even eronder en ik voel me echt veel beter. Ik promoot niet de zonnehemel, maar ik gedij echt veel beter bij hogere temperaturen. Ik kijk al naar de zomer uit!!!!!

Dus zo zie je maar dat het per persoon en aandoening wisseld wat prettig is.

Caatje
"Ieder mens is uniek, dus laat ze in hun waarde"
caatje
Lid

Berichtdoor sas » do maart 15, 2007 11:59 am

bij het alternatieve sluitt ik me aan bij eigenwijs , niet uitsluiten maar wel alert blijven.
Een tijdje terug werd het door een kennis met fm aangeraden. het was bijna gebiedende wijs dat als ik het niet wou nemen ik niet wou geholpen worden.
Maar ze is er niet van genezen en soms lijkt het mij de geest en de omgeving sussen.en voor haar was het een wondermiddel want ze had minder pijn, en dat is waar we voor gaan niet :lol:

En effe als advocaat van de duivel zijnde. Ik loop al maanden met klachten, nu ben ik weer thuis omdat ik niet meer op mijn heup kon staan, maar ik heb nog geen dokter gevonden die me serieus neemt en ik blijf bijgevolg paracetamol slikken. Want van brufen gaat je maag stuk.Ik kan geen dotker meer zien en wat mijn mening betreft heeft de wetenschap me seriues in de steek gelaten en dokters snappen het begrip pijn niet.
Je krijgt de kans om fatsoenlijke medicatie te krijgen, om die pijn tegoei aan te pakken ookal schrikt het af. Overweeg die kans toch maar.

groetjes mien
Vroeger dacht ik dat mijn beperkingen mijn grenzen waren.
sas
Lid

Berichtdoor madman » vr maart 16, 2007 1:28 am

jah het is bij mij ook erg vreemd, kan er geen touw aan vastknopen,
in Thailand ( 33 graden en 90 pc luchtvochtigheid) had ik geen last, terwijl ik terug in Nederland (4 graden) weer vrij snel last had. nu begint het warmer te worden en krijg ik ook weer meer last. dus ............ vorig jaar in november deed de warmte me goed en nu krijg ik meer last terwijl het warmer word.

maja. ik ga eens ermee expirimenteren en die acupunctuur lijkt me ook wel wat, heb me daar altijd al in geintresseerd en baat het niet dan schaad het niet

bedankt voor de tips van jullie:)

grtz maddie
madman
Lid

Berichtdoor Bart » di maart 20, 2007 7:29 pm

Warmte werkt bij mij ook in mijn voordeel, ik was afgelopen januari in thailand en cambodja en , zou, weinig pijnstillers hoor in die periode.
Ik heb in bed 2 gescheiden elektrische dekens, en doe de mijne iedere avond een tijdje aan voor het slapen en doe 't uit als ik in bed lig en vind die warmte ook weldadig voor de pijnlijke plaatsen en dat is heerlijk
Hartelijke groet, Bart
Bart
Lid

Keer terug naar Overige vormen van reuma