Psoriasis artritis met levervetting

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

psoriasis artritis met levervetting

Berichtdoor anja2007 » ma okt 05, 2009 7:07 pm

Goedenavond,
wij zijn op zoek naar mensen die PA hebben met een levervetting.
Mijn man heeft al 10 jaar PA. Die gaat met ups en downs. De psoriasis is redelijk onder controle.
Helaas de artritis niet en is op dit moment zeer pijnlijk. Dikke knieeen en enkels etc.
Onze reumatoloog kan bijna geen medicijnen voorschrijven vanwege een levervetting.
Het valt ons op dat als de Artritis erg is, de levervetting ook erger is...op de een of andere manier houdt dit verband met elkaar.
helaas willen de reumatologen dit niet aannemen.

Verder lopen wij bij een reumatoloog waar niet veel informatie uit komt. Hij schrijft veel en zegt weinig. Vandaag weer medicijnen meegekregen waaruit blijkt dat het weerstand verlagend is met risico op veel ziektes etc. Dit wordt niet verteld en niet overlegd. Je krijgt een recept en als je buiten staat kom je erachter wat je hebt gekregen...hoe is jullie ervaring hiermee??

Vorige keer gevraagd of het zin had om naar een kuuroord te gaan zoals bv nieuweschans...dat moesten we zelf weten zei de reumatoloog, waarop ik vroeg of het zin had. Dit vond de reumatoloog een belachelijke vraag. Als wij geld ervoor over hadden en mijn man zin dan moesten we het doen....
is er hier iemand die ervaring heeft met kuren en heeft het ook baat gehad??

Mocht er iemand zijn die ook een levervetting heeft en tips, dan heel graag..we draaien al meer dan 5 jaar in een cirkel rond en komen geen stap verder.
Mijn man is moe van het bezoeken van artsen en nog steeds geen oplossing of vermindering van pijn. Het is nu zover dat hij zijn werk niet normaal meer kan doen en de angst voor ontslag / ziektewet etc dreigt.
anja2007
Nieuw lid

Reumavorm: artritis psoriasis

Re: psoriasis artritis met levervetting

Berichtdoor Ammerietje » ma okt 05, 2009 9:30 pm

Hallo Anja,

Goh, wat vervelend dat er leververvetting bij je man geconstateerd is. Dan vallen er een hoop medicijnen af.

Leververvetting kan vele oorzaken hebben. Diabetes, ziekte van Crohn, etc, maar ook overgewicht. Probeer via de huisarts eens naar de internist te gaan. Ik denk dat de internist de oorzaak van de leververvetting kan achterhalen.
Als het bijv. Crohn of diabetes is dan kan het inderdaad mogelijk zijn dat de levervetting erger wordt als de arthritis opvlamt, want Crohn en ook diabetes kunnen door een auto-immuunrespons veroorzaakt worden. Maar als het (de vervetting) door iets onschuldigs veroorzaakt wordt dan kan het door een virus-infectietje ook opspelen (levers kunnen makkelijk wat ontstoken raken tijdens een infectie en is meestal niet zo heel erg) en zo ook je arthritis.

Is het nog te volgen? :eugeek: Nogmaals probeer er achter te komen wat de oorzaak is van de leververvetting.

Mijn advies over artsen: als er geen klik is met je arts dan kun je beter naar een ander omkijken.

Groetjes! Ammerie
Ammerietje
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Marriedone » di okt 06, 2009 1:34 pm

Heb je ook de mogelijkheid om met een Reuma consulent te praten? Misschien dat zij jullie wat wijs kan maken over de medicatie die je gekregen hebt. Ook kan zij je misschien verder helpen ivm de levervetting. Maar ik sluit mij verder aan bij Ammerietje. Probeer erachter te komen wat de oorzaak is van de levervetting.
Marriedone
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor sleinkie » za jun 05, 2010 9:36 am

'n beetje late reactie, maar bij mij kwam de leververvetting dooe het vele gebruik van diclofenac, mag dat dus ook absoluut niet meer gebruiken, sindsdien zijn mijn leverwaardes (alat en asat) weer normaal
is bij mij wel 'n leverpunctie gedaan, en daar zagen zij dat 'n gedeelte van de lever is verhard
gebruik nu al 3jaar Humira, sindsdien is mijn kwaliteit van leven sterk verbetert
hoop dat je hier iets mee kan,
groetjes Sleinkie
gebruik sinds kort Humira,
wat 'n openbaring, sinds kort ben ik oijnvrij, op de onderrug na dan.
al 10jaar ernstige reumatische klachten, pijn en chr. vermoeidheid.
sleinkie
Lid

Reumavorm: artitis psoriasis

Berichtdoor heldeka » zo jul 25, 2010 10:16 pm

Ik heb Methotrexaat gebruikt en na een jaar had ik ineens

iets aan mijn lever. Ik heb niet goed begrepen wat.

Dus ik ben benieuwd wat levervetting is.

En ik ga eens nakijken op internet wat Humira is.

Van de week moet ik weer naar de reumatoloog en dan wil ik

met hem praten over andere medicijnen, waar ik geen enge

bijverschijnselen van krijg.
heldeka
Lid

Reumavorm: artritis-psoriatica

Berichtdoor harun » di aug 31, 2010 5:11 am

hoi levervetting had ik ook, nou ik zou de levervetting oorzaak niet zoeken bij medicijnen, hoog waarschijnlijk drink je overmatig alcohol of ooit heb je te veel alcohol gedronken, kan ook door vettige dingen voorbeeld vlees. het herstelt heel snel als je tijdelijk helemaal geen alcohol geen vlees zowel rund als kip en zeker geen varken eet en ook niet te veel in 1 keer. doe dat een maand lang je lever zal verzuiveren. betreft verzuiveren van je lever google het maar uit. groetjes.
harun
Lid

Reumavorm: psoriasis artritis

Berichtdoor harun » di aug 31, 2010 5:17 am

en beste lezers ik zou humira zeker vermijden tijdelijk zal je wonderbaarlijk herstel meemaken dan ook tijdelijk... hooguit 2 jaar en vervolgens ga je achteruit, dit weet ik van me zelf en mede PA mensen die langer dan 2 a 3 jaar humira gebruikt hebben, je kan er dood van gaan!!! gebruik tijdelijk gewoon prednison hoge dosis 40 a 60 mg max 2 maanden , en middelen die bijwerking tegen gaan. je zal op ze minst 2 jaar super voelen. en als je dieet volgt zal je zelfs 100procent herstellen. groetjes.....
harun
Lid

Berichtdoor Marriedone » di aug 31, 2010 12:13 pm

@harun, levervetting kan wel degelijk van de medicijnen komen.
Ik vind het trouwens een gevaarlijke uitspraak om tegen mensen te zeggen dat ze moeten stoppen met Humira. Dat het bij jou gewerkt heeft, betekend niet dat het voor iedereen werkt. Ik zou heel voorzichtig zijn met zulke uitspraken.
Marriedone
Lid

Berichtdoor Noekie » di aug 31, 2010 3:47 pm

Helemaal mee eens. Niet iedereen is hetzelfde, Ik heb het jaren goed gedaan op Humira, ik heb nog nooit gehoord van mensen die er dood aan gaan! Overigens krijg ik o.a. van prednison en MTX ook verstoorde leverwaarden.
En van die hoge doseringen prednison ben ik ook niet kapot, ze noemen het niet voor niets een "paardenmiddel". Maar goed ik heb geen geneeskunde gestudeerd :roll:
Over het oorspronkelijke onderwerp kan ik niets zeggen, geen ervaring mee.
Noekie
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor duime-lotje » di aug 31, 2010 6:34 pm

Ik ben het eens met bovenstaande schrijfsters!
Prednison kan heel vervelende bijwerkingen geven; op langer termijn, maar ook kortdurend met zulke doseringen!
En inderdaad, niet iedereen reageert hetzelfde op medicatie.
En leververvetting is totaal iets anders als de afwijkende leverafwijkingen bij het reuma-bloedonderzoek!!!!!

Ilse
p.s. ik heb 6 maanden 60mg prednison geslikt, maar zodra ik stopte was het effect weg!
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Berichtdoor harun » wo okt 27, 2010 6:45 am

ah mensen ik ben er weer, en ja ik druk het vet gedrukt zelfs. dat humira niet goed is ik zeg het niet voor niets, en god zijdank ik ik heb nu langer dan 1 jaar geen gewricht problemen ook geen spier problemen, mijn psoriasis is zelden te zien dus heel weinig. en geloof me en humira gebruiker kan dat niet zeggen geen enkele dat druk ik ook uit. hoogachtend...
harun
Lid

Berichtdoor Noekie » wo okt 27, 2010 11:49 am

Volgens mij kun je niet voor alle AP'ers spreken. En als humira/mtx zo'n gif is als jij beweert waarom horen we daar dan niets over?
Prednison is ook zeker geen gezellig middeltje, ik zou het zeker niet zo maar "even" in die hoge doseringen gaan slikken die jij aanbeveelt. Ik noem alleen maar de grotere kans op vroeggeboorte van baby's en groeiachterstand. Prednison tast je weerstand overigens ook aan net als de biologicals.
Heel fijn dat het dieet en de leeftstijl voor jou zo goed werkt en iedereen heeft recht op zijn eigen mening maar ik vind dat dit een beetje op angstzaaien lijkt.
Noekie
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor Marriedone » wo okt 27, 2010 11:51 am

harun schreef:ah mensen ik ben er weer, en ja ik druk het vet gedrukt zelfs. dat humira niet goed is ik zeg het niet voor niets, en god zijdank ik ik heb nu langer dan 1 jaar geen gewricht problemen ook geen spier problemen, mijn psoriasis is zelden te zien dus heel weinig. en geloof me en humira gebruiker kan dat niet zeggen geen enkele dat druk ik ook uit. hoogachtend...

Wanneer kap jij nou eens met dit onzin gepreek :?:
Marriedone
Lid

Berichtdoor heldeka » za okt 30, 2010 7:48 pm

Ja, ik vind ook dat die harun moet ophouden met die onzin.

Eerst het verhaal over alcohol. Ik had nooit gedronken. Af en toe op een feestje een wijntje.

Ik heb met mijn reumatoloog gesproken over Humira. Hij vertelde mij niet dat ik het
niet mocht gebruiken omdat ik er dan dood aan zou gaan.

Hij had alleen voor mij, mijn lichaam en ziekte ontdekt dat MTX voor mij beter zou zijn.

Maar dan geen 15 mg, maar 10 mg.

Ik vind het wel heel schrikwekkend om hier dingen neer te schrijven als patient en doen alsof je
de allerbeste en veelwetende reumatoloog bent.

Harun is gelukkig helemaal genezen,

want die weet wat ze moet doen.
heldeka
Lid

Reumavorm: artritis-psoriatica

Re: Psoriasis artritis met levervetting

Berichtdoor Snoepie00 » do jun 08, 2017 5:08 pm

beste Harun...
jij denk het te weten he over leververvetting. Ik heb nl ook leververvetting en die kwam niet door de alcohol, maar door de pil ( Diane35 ) waar al veel ellende mee is geweest. Ik heb nog nooit 1 druppel alcohol gedronken, dus hou je kletspraat voor je.
Ik gebruik ook Humira tegen de psoriasis en dit mag ik gewoon gebruiken van mijn internist en dermatoloog. En ik moet zeggen, het werkt nog ook!
Mijn leverwaarden schommelen af en toe een klein beetje, maar niet dusdanig dat ik moet stoppen met Humira.
Lieve mensen... als je Humira gebruikt blijf wel onder controle bij je arts, er kleven heel veel bijwerkingen aan, maar ik neem ze voor lief.
Ik wens iedereen veel s6 met het gebruik van Humira... ik heb er baat bij

Groetjes van een vrolijke Humira gebruiker en ja, met leververvetting :lol:
Snoepie00
Nieuw lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica