Bijwerkingen MTX

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Bijwerkingen MTX

Berichtdoor Ceba » ma dec 19, 2011 9:58 pm

Hallo allemaal,
Ik ben van Naproxen overgestapt naar MTX omdat dit niet meer voldoende hielp eerst tabletten 10 mg en 5 mg Folium.
Bleef last houden van de longen moest dus stoppen met de MTX na onderzoek bleek dit een virusinfectie, mocht dus weer starten met de MTX dit keer in injectie vorm omdat ik veel last last van maagzuur ondanks de 40 mg Losec, nu na een paar weken gebruik regelmatig last van misselijkheid en een lichte vorm van diarree. Is hier wat tegen te doen?
Cees
Ceba
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Re: Bijwerkingen MTX

Berichtdoor Gigi » di dec 20, 2011 11:03 am

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar ik vroeg me af of als je mtx spuit, de misselijkheid en diarree dan wel bijwerkingen van de mtx zijn. Ik dacht juist dat deze bijwerkingen ontstonden als je mtx oraal neemt. Ikzelf slik 15mg mtx en ben de dag erna altijd misselijk. Ik drink dan veel melk, dat helpt een beetje.
Gigi
Lid

Berichtdoor Styx » di dec 20, 2011 1:08 pm

Hoi Ceba,

Het is heel vervelend, die bijwerkingen van MTX maar ik begrijp dat je net bent begonnen met het gebruik ervan. Ik slik zelf al sinds jaar en dag een dosering van 25 mg en 3 keer pw een tablet foliumzuur. In het begin had ik ook erg last van de bijwerkingen maar na een hele tijd volhouden is het wel beter gegaan, het beperkt zich nog slechts tot een erge vermoeidheid de dag erna en een boel haaruitval, waar ik overigens wel erg moeite mee heb. Om het houdbaar te houden besloot ik de inname 'savonds te doen, dan slaap je door het ergste heen.
Als je het geen houdbare situatie vindt zou ik als ik jou was, gewoon eens met je huisarts of reumatoloog gaan praten. Misschien moet de dosis foliumzuur wat omhoog?

Gigi, op het doosje van je MTX staat vast beschreven dat de tabletten niet met melk mogen worden ingenomen, omdat dat de werking kan verminderen, zou het de dag erna eigenlijk wel goed zijn om dat te doen? Misschien even navragen?

Groeten Styx
Styx
Nieuw lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor Gigi » di dec 20, 2011 4:51 pm

Styx, dat klopt, je mag 2 uur ervoor en erna geen melkproducten, omdat dit inderdaad de werking beïnvloedt. Maar de dag erna mag je gewoon weer melkproducten :)
Gigi
Lid

Berichtdoor heldeka » di dec 20, 2011 6:50 pm

Geba,

ik heb eerst ook MTX pillen gebruikt en daar had ik maagklachten van

en ben overgegaan op MTX injecties. In het begin moest ik er aan wennen.

Ik had dan ook last van misselijkheid, maar na een poosje is dat

overgegaan en werkt het nu goed.

Ik was begonnen met 15 mg en kreeg toen ontsteking aan mijn leer en nieren

en toen ik overgegaan ben op 10 mg en elke 3 weken bloedonderzoek, blijkt het

goed te werken.

En 1 dag na de injectie Foliumzuur niet vergeten.

Lieve groetjes en ik wens je succes.
heldeka
Lid

Reumavorm: artritis-psoriatica

Berichtdoor AP 1978 » di dec 20, 2011 9:46 pm

Hoi,

Ik heb al met al 5 jaar MTX gebruikt. V.a. 20 mg overgegaan op spuiten vanwege een dof en afwezig gevoel. Was er niet misselijk van maar had wel een 'katerig' gevoel. Het schijnt dat je vanaf ongeveer 15 mg de dosis ook beter over de dag kunt verdelen omdat het anders inslaat als een bom (dus 's ochtends de helft en 's avonds weer). Meer foliumzuur kan inderdaad ook wel helpen. Ik heb al 5 jaar geen normale ontlasting gehad, dus ook niet met de spuiten. Pas toen ik overging op Sulfasalazine had het weer vaste vorm :oops: ...
AP 1978
Lid

Berichtdoor sylvia35 » zo apr 15, 2012 8:23 pm

hoi,

ik spuit nu bijna een ajar mtx eerst 25 mg nu 15 mg omdat ik er niet goed tegen kon maar nu heb ik het nog dat ik een paar dagen een gevoel heb alsof ik de griep heb en hoofdpijn en ontzettend moe en daarbij spuit ik nog sinds 5 maanden enbrel bij.

groetjes sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Keer terug naar Artritis Psoriatica