Graag ervaring gebruik enbrel en/of humira

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Graag ervaring gebruik enbrel en/of humira

Berichtdoor Pellene » do apr 05, 2012 4:52 pm

Hallo,
Volgende week woensdag moet ik weer naar de reumatoloog. Ik gebruik al een hele tijd ibuprofen, predinison, paracetamol, oxycontin, fentanyl pleisters, diazepam, kortom een hele bak pillen. De prenison werkt prima, helaas word ik er dik van en ben dan ook tien kilo gegroeid. Ook begint mijn maag te mopperen. In het verleden heb ik een aantal malen mtx geprobeerd,maar de bijwerkingen waren te erg. Ik heb op een aantal gewrichtsontstekingen na, vooral veel problemen met mijn pezen en gewrichtskapsels. Ook mijn rug is een drama, langer dan vier uur slapen 's nachts is er niet bij.

Ik zou graag in aanmerking komen voor enbrel of humira. Ik ben benieuwd of ik daar voor in aanmerking kom. mijn bloedwaarden zijn meestal normaal. Wie heeft ervaring met deze medicijnen? Helpen ze tegen enthesiden? of is het middel erger dan de kwaal. En als laatste, wat is de criteria voor deze middelen. Alle reacties zijn welkom.

Groetjes Wilma.
Pellene
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Re: Graag ervaring gebruik enbrel en/of humira

Berichtdoor pat » za apr 07, 2012 9:20 am

ik op de.
Laatst bijgewerkt door pat op di mei 19, 2015 10:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.
pat
Lid

Reumavorm: psoriasis artritis

Berichtdoor marjolijn71 » za apr 07, 2012 11:25 am

ik kwam al vrij snel in aanmerking voor enbrel omdat ik niet goed tegen de mtx kon.
reumawaarden en bezinking zijn door de enbrel bij mij helemaal gezakt. ook minder stijfheid en zwellingen. wel vaker luchtweginfecties( ben ook astmapatient) gehad in het begin van de behandeling. ik gebruik het nu een jaar naar alle tevredenheid en heb pas van de reumatoloog te horen gekregen dat we er mee doorgaan.
het enige waar ik last van blijf houden is vermoeidheid.
hoop dat jij ook het juiste middel gaat vinden.
marjolijn71
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor Cloud » do apr 12, 2012 2:39 pm

Hoi, Ik schrijf namens mijn man. Mijn man heeft in eerste instantie Humira gebruikt, helaas werkte dit averechts, hij kreeg een allergie aanval, waardoor hij niet meer door mocht gaan met de behandeling. Alles ook de pijnstilling en arcoxia MTX enz moest gestopt worden. Pas na 6 weken was het rustig en daarna is hij overgestapt op Enbrel. Helaas gaf ook dit geen soelaas. Hierop mocht hij beginnen met Remicade. Hij zit hier nu denk ik al weer 2 jaar aan, in combi met mtx,arcoxia en tramagetic, pleisters is hij mee gestopt. In eerste instantie meende hij dat er niets veranderd was, maar hij voelt altijd wel wanneer hij weer remicade nodig heeft, dan is het na 6 weken een verhoging van de pijn. Er is dus wel degelijk verbetering. Hij kan meer, pijn is ongeveer hetzelfde gebleven, daar wen je ook aan denk ik, maar hij voelt zich echt wel beter tov zijn oude situatie. Toen kon hij bijna niets meer, nu is het nog niet erg veel en moet het gedoseerd, maar.... hij kan bijv al wel een wandeling aan van een half uur!!! Iets wat voorheen niet meer kon, 3 min was al teveel. Kortom ik denk dat je blij mag zijn dat je met de biologicals mag beginnen, want er zal er wss wel een bijzitten die, als je niet allergisch bent, iets voor je kan betekenen. Veel succes!

Gr
Cloud
Cloud
Lid

Berichtdoor sylvia35 » zo apr 15, 2012 8:30 pm

hoi,

ik gebruik nu bijna een jaar mtx spuiten en sinds 5 maanden enbrel en toen de enbrel erbij is gekomen is het de goede kant opgegaan eerst kon ik mijnvingers al geen eens bewegen en nu kan ik dat wel en momenteel ben in omtstekings vrij. maar je mag pas met biologicals beginnen als je al andere medicijnen hebt gebruikt dat zijn de regels volgens mijn reumateloog van de ziekenfondsen omdat een behandeling met enbrel heel duur is. maar als ik jou was zou ik er zeker voor gaan.

gr
sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor gonnyvermeulen » ma apr 16, 2012 8:28 am

hoi,

Bij mij is het ongeveer hetzelfde verhaal als van sylvia.
Ik gebruik sinds ongeveer anderhalf jaar de combinatie mtx en enbrel,en sinsdien is het leven een stuk draaglijker geworden,
dus zeker het broberen waard.

succes,groetjes Gonny
gonnyvermeulen
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Artritis Psoriatica