Wel / Niet MTX ?

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Wel / Niet MTX ?

Berichtdoor Pigeon » di mei 08, 2012 12:59 pm

Even een korte samenvatting: Sinds mijn 16e had ik zo af en toe (1x per jaar?) een ontsteking in mijn rechterknie, die tot nu toe altijd met succes verholpen is met een cortison spuit. Vervolgens ben ik aan de Sulfasalazine gegaan, waar ik al snel weer mee ben gestopt omdat ik allergisch bleek. De ontsteking is vervolgens zo'n 4 jaar weggebleven!!

Tot afgelopen september: weer een cortisonspuit erin. Dat hielp en toen ik net lekker weer aan het sporten was, wederom een ontsteking. In januari: weer een cortisonspuit. Het ging weer goed, weer een beetje sporten. Tot ik met Pasen weer een dikke knie had. Nu ben ik vandaag (gister gebeld!) naar de reumatoloog geweest en hij adviseert MTX. Ik vind het een ontzettende moeilijke beslissing, mede omdat ik in de toekomst mogelijk kinderen zou willen. Dat kan dan wel als je drie maanden gestopt bent met de MTX, maar het geeft me niet zo'n prettig gevoel. Aan de andere kant ben ik een enorme sportfreak en word ik nu ontzettend beperkt door die knie. Pfffff. Heeft iemand hier ervaring met het slikken van MTX en vervolgens kinderen krijgen?

Ik denk dat ik zelf de beslissing moet nemen voor MTX of niet, maar misschien heeft iemand van jullie deze twijfels ook gehad en kun je me wat tips geven. En trouwens, wat is 'spaarzaam' met alcohol?

Alvast bedankt, groeten.
Pigeon
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Re: Wel / Niet MTX ?

Berichtdoor Pigeon » di mei 08, 2012 1:10 pm

Oeps, sorry, ik zie nu dat ik een soortgelijke vraag ook al in januari heb gesteld. Toen heb ik eigenlijk besloten het niet te doen omdat het weer goed ging. Maar nu....
Pigeon
Lid

Berichtdoor Lavender » di mei 08, 2012 2:31 pm

Ja weet je, er zit een hele fijne zoekfunctie op dit forum, rechts bovenin. Als je daar intypt MTX of Alcohol Of knie dan zal het je verbazen hoeveel relevante topics er al zijn. Dan heb je meteen antwoord op je vraag en je open je niet voor niets 2 dezelfde topics.
Twee vliegen in 1 klap! :ebiggrin:
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor AP 1978 » di mei 08, 2012 6:05 pm

Bof jij even: ik heb ervaring met knieklachten, MTX, alcohol én een kinderwens! :ewink:

Ik heb AP sinds mijn 21e (ben nu 34) en altijd alleen klachten gehad in mijn knieën, en dan gelukkig om en om en niet tegelijk. De diagnose werd na een jaar gesteld, toen ik psoriasis op mijn elleboog en hoofdhuid kreeg. Ik ben toen van Diclofenac overgestapt op Naproxen en daarna 2 jaar klachten- en medicijnvrij geweest. Daarna kreeg ik weer een ontsteking en hielp de Naproxen niet meer; wel tegen de pijn maar niet als ontstekingsremmer. Vanaf toen heb ik vele andere (minder sterke) middelen geprobeerd, die ook altijd maar tijdelijk hielpen. Die cortisoninjecties in het gewricht heb ik destijds ook een paar keer gehad. Die hielpen inderdaad wel tegen de ontsteking, maar namen de oorzaak niet weg, waardoor er altijd een nieuwe ontsteking ontstond. Uiteindelijk ben ik dus bij MTX terecht gekomen en ik deed het er jarenlang erg goed op, zonder noemenswaardige bijwerkingen. Wat me wel tegenviel was dat ik alsnog niet helemaal klachtenvrij was, maar het bleef in ieder geval binnen de perken waardoor ik wel gewoon kon functioneren en alles kon doen wat ik anders ook gedaan zou hebben.

Wat betreft alcohol en MTX: die waarschuwing ('spaarzaam met alcohol') staat er niet voor niets, maar ik ben na een paar maanden, toen gedurende langere tijd uit mijn bloedwaarden geen leverfunctiestoornissen bleken, toch weer alcohol gaan drinken. Ik dronk dan alleen in het weekend max. 4 glazen. Dat is een persoonlijke keuze en heel bewuste afweging van voors en tegens geweest. Uiteraard werd mijn bloed elke zoveel weken gecontroleerd en bij mij heeft het tot nu toe geen gevolgen gehad.

En dan de kinderwens: Ik ben nu 38 weken zwanger van mijn eerste kindje. Ik kreeg het advies 4 maanden van tevoren te stoppen met MTX, heb het eerst zonder medicatie geprobeerd (dat duurde 2 weken, toen wist ik genoeg) en ben zwanger geraakt met Sulfasalazine 2000 mg en Naproxen 500 mg. Met de Naproxen ben ik na de positieve test gestopt. Mijn knieklachten zijn niet verergerd. Ik heb sinds een aantal weken zelfs helemaal geen klachten meer! Het is mij enorm meegevallen allemaal. Zo kan het dus ook gaan en ik hou bij het onderwerp 'zwangerschap en reuma' ook een topic bij over het verloop van mijn zwangerschap en AP in de hoop dat andere vrouwen daar iets aan hebben. Sulfasalazine is trouwens niet het enige medicijn dat veilig gebruikt kan worden tijdens de zwangerschap, dat kun je in dat forumgedeelte ook lezen.

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om voor MTX te kiezen. Je wordt ook erg bang gemaakt door de bijsluiter, maar het kan dus erg meevallen en als je er niet goed op reageert kun je er ook weer mee stoppen. Mijn advies zou zijn te kijken naar de afgelopen maanden. Je mag er van uitgaan dat het de komende maanden ook zo zal gaan. Je klachten zullen zonder medicatie altijd terugkomen en veel heftiger zijn dan met medicatie. Ik wens je veel succes met je beslissing!
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Pigeon » wo mei 23, 2012 8:29 pm

Update:
Inmiddels ben ik toch maar aan de MTX begonnen. Ik heb nu 2x 6 tabletten geslikt en de dag erna foliumzuur. Ik ben niet misselijk, heb geen diarree, of wat dan ook. Tot nu toe heb ik alleen wat blaren in mijn mond en ben ik ontzettend moe...dat zal er wel bij horen.

Nu geduld tot het (hopelijk) iets gaat doen... Hopelijk kan ik over een paar maanden ook weer beginnen met sporten, want dat mis ik wel héél erg.
Pigeon
Lid

Berichtdoor Sonic » wo jun 27, 2012 12:10 pm

Ik gebruik nu ruim een jaar met tussenpozen MTX.
Eerst tabletten toen spuiten omdat ik niet tegen de tabletten kon, en lever waarde was niet goed.
Overgestapt op Humira met ondersteuning van lage dosis MTX, maar krijg nu na 3 maanden weer dezelfde verschijnselen.
Kots misselijk, opgeblazen buik, en zo ontzettend moe en lusteloos. De pijn word er ook niks minder op.
Ik heb tussendoor wel regelmatig Prednison gehad, goed voor de pijn maar de kilo's vliegen eraan en ook niet best voor je organen.
Ik zit er sterk aan te denken dat dit de laatste week MTX is geweest, en maar eens met Humira alleen weer proberen.
Sonic
Lid

Berichtdoor Gigi » wo jun 27, 2012 2:26 pm

@ Sonic: ik heb ongeveer 3 maanden ook alleen humira gebruikt en dat werkte bij mij prima. Ik was gestopt met mtx ivm kinderwens en ben uiteindelijk om die reden nu ook met humira gestopt. Nu is 3 maanden natuurlijk niet zo lang, maar mijn reumatoloog zei dat humira op zich alleen ook goed kan werken, dat meestal de werking iets beter is als het gecombineerd wordt met mtx, maar dat hoeft dus natuurlijk niet voor iedereen te gelden.
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Pigeon » vr jul 06, 2012 10:52 pm

Update: na 8 weken weer bij de reumatoloog geweest. Er is niet veel veranderd aan de ontsteking in mijn knie. Niets eigenlijk. Per maandag as. moet ik naar 10 tabletjes (5 's morgens, 5 's avonds). Dat is wel even een tegenvaller, was er wel wat van ontdaan. Aan de andere kant: het verschil tussen niet of wel medicijnen is groter dan tussen 6 tabletten en 10...
Pigeon
Lid

Berichtdoor Sonic » ma jul 09, 2012 5:05 pm

Ik kan er echt niet tegen de MTX, aan mijn knie doet het niks en als ik teveel loop word hij dik van het vocht.
Goed om te horen dat het bij jouw beter gaat, kijken of het wat brengt.

Succes !

@ Gigi: Alleen Humira is bij mij niet voldoende, dat blijkt de laatste weken wel weer.
Begin Augustus terug komen bij de Reumatoloog, dan wel verder kijken wat we doen... :roll: :roll:
Sonic
Lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica