Varen..

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Varen..

Berichtdoor Dani- » ma jul 02, 2012 12:39 am

Mijn man en ik willen een bootje.. Een zeilbootje met kajuit.. En bij toeval konden we vanmiddag bij een bootje kijken.. Het lijkt me zo heerlijk op het water, heb in mijn jeugd ook gezeild.

Maar ik schrok toe ik het bootje zag.. Vanaf de kade moest ik bijna een meter omhoog om over de railing stappen. Met mijn actieve reuma bijna niet te doen. Op het bootje ging het redelijk, het was een klein bootje met wel wat binnen ruimte, en toen met veel pijn en moeite er weer vanaf. Het was voor het eerst dat mijn man zo duidelijk met mijn beperking werd geconfronteerd.. Zijn droom van jaren, een boot en ik met reuma.

Wat kan een mens zich schuldig en rot voelen en wat voel ik me zo.. Met veel moeite kreeg ik vanavond de emotie bij mijn man eruit. Hij baalt er enorm van ook al heb ik geen schuld, ik begrijp het volledig. Hij heeft geen reuma maar is bijna net zo beperkt als ik.

Ik wil toch kijken hoe bijv een opstap gemaakt kan worden zodat ik wat makkelijker op het bootje kom.
Mijn vraag, zijn er hier mensen met ervaring met het varen en reuma? Hoe is die ervaring?
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Re: Varen..

Berichtdoor peter68 » ma jul 02, 2012 8:09 am

hoi dani

ik zat met hetzelfde probleem maar heb er een oplossing voor gevonden
ik heb een klein openkajuit bootje met moter en ik heb mijn bootje aan
een ander steiger kunnen leggen waar ik wel gemakelijker op kan stappen
mischien is dat indien mogelijk ook voor jou een oplossing

groetjes
peter68
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Dani- » ma jul 02, 2012 11:23 am

Mag ik dan nog een vraag stellen?

Van mijn (niet met reuma levende) kennissen krijg ik te horen dat het water veel te koud zou zijn en dat het slecht is voor de reuma..
Heb jij meer last van je reuma op het water?
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor peter68 » ma jul 02, 2012 1:26 pm

nee eerlijk gezecht niet maar ik ga alleen met mooi goed weer varen
en we zijn nooit langer dan een uurtje of 4 op het water
peter68
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Ammerietje » di jul 10, 2012 8:46 pm

Hoi Dani,

Je hoeft toch niet in het water te duiken om te zeilen, nietwaar? :ewink:
Je kunt eventueel als het iets minder mooi weer is gebruik maken van een zeilpak. Bij de Lidl verkopen ze nu en dan redelijk goede zeilpakken voor weinig geld. Zorg dat het zeilpak dan ruim zit, zodat je er verschillende lagen kleding onder kan dragen - ook een dikke joggingbroek met desnoods daaronder een thermo-onderbroek. Wordt het te warm, dan kan je altijd weer wat uittrekken.

Mijn man en ik zeilen ook regelmatig. Ik ga alleen mee als het weer redelijk tot goed is. Dus niet koude of natte dagen en ook niet wanneer het harder waait dan windkracht 4. Mijn man kan dan prima alles zelf doen (zelfs nog bij 5 of 6 als het echt noodzakelijk zou zijn, maar ik zoek dat never nooit niet op!). Ik hoef dan alleen maar te genieten. Zorg tenminste voor een marifoon aan boord, zodat je altijd weet wat het weer voor de komende uren gaat doen.
Kijk ook even waar je gaat liggen met het bootje en waar je eventueel makkelijk kan in en uitstappen - desnoods wat verderop in de haven aan boord stappen. Met wat creativiteit kan er altijd een soort loopplakje gemaakt worden. Of je kan misschien een tilhulp zoals in verpleeghuizen aanschaffen, alhoewel dat niet goedkoop zal zijn. (maar een boot is dat ook niet...daarom huren wij er altijd eentje)
En zorg voor een motor!!! Gaat het toch ondanks alle maatregelen fout dan kan je man of jijzelf nog altijd op de motor varen. Ook trouwens handig als je man even naar een goed opstappunt voor jou moet varen... :ewink:

Nog even over mensen die geen reuma hebben: ze bedoelen het goed, maar weten eigenlijk niet wat wel en niet goed voor jou is. Zelfs ik met AP kan dat niet eens voor jou bepalen. Als jij je optimaal ontspant op het water, dan kan dat zeker positief bijdragen aan je gesteldheid! En verder zal je door ervaring langzamerhand zelf inzicht krijgen wat je zelf kan of niet kan. Zorg er wel voor dat je je zelf niet overbelast.

Nog een vraag eigenlijk - misschien wat kritisch...maar voelt je man zich beperkt om jou? Probeer het eens om te draaien, probeer samen te ontdekken wat hij voor jou kan doen, zodat je mee kan varen. Dat doe ik met varen, maar ook met andere dingen. Ga je niet schuldig voelen omdat je wat hebt en ga dan zeker niet emoties uit je man trekken en dan concluderen dat de droomwens vervlogen is. Daar doe jezelf en ook hem tekort mee.

Liefs, Ammerietje
Ammerietje
Lid

Reumavorm: AP

Keer terug naar Artritis Psoriatica