hoi allemaal

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

hoi allemaal

Berichtdoor marielle » zo aug 05, 2012 1:30 pm

Hallo,
Ik ben marielle 31 en sindskort eindelijk te weten gekomen waarom mijn voeten zo'n pijn doen en zelfs tenen die scheef begonden te staan, ik heb ap + flinke artrose in 1 teen en 2 beginnende artrose.

Zit ondertussen vanaf april in de ziektewet en contact word niet verlengt in sep.
Werkte in de thuiszorg, en wat in het begin allemaal nog super ging werd na 7 maanden een ramp.
Wekte met nogal veel pijn daarnaast alleenstaande moeder van 3 drukke kids dus ook thuis alles moeten runnen, ben gewoon op.
Ben dus domweg gezegt best blij dat ik in sep kan stoppen.
In mijn rechtervoet 2 pretnison spuiten de eerste keer bij de reumatoloog en nu medicatie 6 pilletjes van methotrexaat.
Moet zeggen de medicatie heb ik weinig last van geen nare bijwerkingen.
Maar kan nog niet zeggen of het werkt.
Mijn voeten doen nog steeds pijn, brufen 800 heeft op die momenten weinig nut en ben geen persoon die standaard elke dag aan de pijnstillers zit.
Ben veel moe en kom nergens aan toe.
De kids snappen het niet worden opstandig en ik heb de puf gewoon niet.
Mijn dagelijkse wandelingen met de honden zijn deels gestopt terwijl ik daar mijn energie uit haalde, af en toe doe ik nog wel een flinke ronde maar goed dan ben ik de dag erna gesloopt.

Ook vermoed ik dat ik hielspoor heb in beide voeten, daar ga ik nog maar naar vragen bij de reumatoloog.
Op dit moment heb ik geen flauw idee hoe ik hiermee kan leven.
Voel me vaak nutteloos, of doe net alsof ik niks heb waardoor ik mezelf weer eens voorbij loop.

Woon in een flat wat misschiej wel prettig is maar goed 7 hoog alles maar heen en weer sjouwem ben al kapot dat ik eindelijk beneden ben ook al is er een lift.
Heb een groter probleem als de lift kapot is.
Denk niet dat ik al in aanmerking kom voor een andere woning en ik echt moet wachten tot ik woonduur heb opgebouwt.

Hoe dan ook ben blij dit forum te hebben gevonden, hier kan ik vast veel info weghalen en hopen dat ik het op deze manier kan gaan accepteren

Gr marielle
marielle
Lid

Re: hoi allemaal

Berichtdoor dillie » zo aug 05, 2012 3:47 pm

Hoi, welkom hier en hopelijk heb je wat aan dit forum. Ik kom hier al langer en het is fijn om af en toe wat van je af te kunnen schrijven, en je haalt er ook veel info van af. Methotrexaat duurt vaak wel een tijdje voordat het begint te werken, de cortison geven ze dan ter overbrugging. Ook kun je voor die periode overwegen toch wat pijnstilling te nemen, want zoals je zelf aangeeft, het is ook geen pretje om voortdurend met pijn en vermoeidheid door te lopen. Er van uitgaand dat de Mtx straks zijn werk gaat doen, zul je merken dat het allemaal wat makkelijker wordt en je ook weer wat meer energie krijgt. Dat het nu even 'op' is, is heel herkenbaar en begrijpelijk, maar in mijn ervaring van voorbijgaande aard. Reuma komt met pieken en dalen. Wat betreft je voetklachten kan ik je aanbevelen om eens een goede podotherapeut te laten kijken. Sinds ik goede steunzolen heb (in stevige schoenen) kan ik weer veel beter lopen. Sterkte met alles.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor Sarieke » zo aug 05, 2012 4:54 pm

Hallo Marielle.

Welkom op het forum, en dat je er ook veel informatie mag vinden en steun.
Het is zeker even slikken , en wennen, als je te horen krijgt A.P., en artrose.
Zoals Dillie al schreef, De M.T.X. heeft tijd nodig, zoals veel medicatie.
Als je je wat beter wilt voelen zou ik toch voor pijnstillers gaan, vooral omdat je drie kids hebt.
Heel veel sterkte gewenst.
Hartelijke groeten Sarieke.
Sarieke
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor sylvia35 » zo aug 05, 2012 5:53 pm

hoi marielle

ik ken jou verhaal heel goed ik weet sinds 2 jaar dat ik ap en artrose heb en inmiddels 2 knie prothesen en allebei mijn grote tenen zit artrose in en ik heb in het verleden een hielspoor gehad en dat is geen pretje ik gebruikte mtx spuiten maar ben daar mee gestopt voorlopig omdat ik hele vervelende bijwerkingen kreeg en ik gebruik enbrel en ik ben sinds maart voorlopig afgekeurd en ik heb nog melixocam 7,5 mg elke dag maar ik heb op dit moment weer veel last nu kijken wat de reumateloog zegt 16 augustus wens je heel veel sterkte en hopelijk slaat het alleemaal goed aan.

groetjes sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor marielle » zo aug 05, 2012 9:52 pm

Werken de pijnstillers beter als ik ze elke dag zou slikken? Bedoel als ik een brufen neem merk ik eigelijk geen verschil.
Maar slik het dus niet dagelijks.
Dus klopt het dat als ik een keer op een slechte dag slik en niks merk?
En werkt brufen wel als ik het elke dag standaard zou slikken...
marielle
Lid

Berichtdoor dillie » zo aug 05, 2012 11:03 pm

Dat is goed mogelijk, probeer gewoon eens een week aan de opgegeven dosering te houden en dan weet je of het resultaat heeft. Bij mij werkt een paracetamol niet, maar als ik er meerdere neem over de hele dag dan heb ik wel degelijk minder pijn.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor Sarieke » ma aug 06, 2012 7:28 am

Hallo Marielle.

Ik heb de paracetamol/codei'nefosfaat , 500/10 , en die mag ik 4 maal daags , 2stuks.
Per 2 werkt het prima bij mij ,en ook kan ik goed merken als ze bijna uitgewerkt zijn.
Dan komt de pijn weer opzetten. De arts zei dat de paracetamol de minste bijwerkingen had.
Probeer gewoon wat het beste werkt in over leg met je huisarts.Sterkte , Sarieke.
Sarieke
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor martje » ma aug 06, 2012 8:26 am

Hallo Mariëlle .
Welkom op het forum.
Misschien heb je hier wat aan: Ik heb ook vastzittede tenen door de artrose en ontstekingen in de voorvoeten daar heb ik een injectie ingehad die maar tijdelijk hielp .
Ook beide voeten hielspoor.
Daarin ook al verschillende cortison injecties heb gehad. Ook tenen gaan scheef staan.
Ik ben doorverwezen naar een goede orthopedische schoenmaken die samen met een revalidatie arts mijn voeten geregeld bekijken .
Ik draag nu aangepaste schoenen met een goed zachte inlegzool die mijn voorvoeten en de hielspoor ontzien.
Samen met de ontstekingsremmers is het nu best wel te doen.
Een afspraak bij een goede orthopedische schoenmaker kost niets en je hebt geen verwijskaart nodig .
Ik zou toch ook als ik jou was de medicijnen geregeld innemen dan bouw je als het ware een pijnspiegel op.
Heel veel sterkte en beterschap.
Groetjes van Martje.
martje
Lid

Reumavorm: A.P. en artrose.

Berichtdoor rianne55 » ma aug 06, 2012 4:56 pm

Hallo Marielle,
Welkom op het forum.
Ik heb ook flinke artrose in mijn linkervoet en had altijd pijn,maar ik heb nu steunzolen en manuele therapie gehad en de pijn is weg.Verder slik ik glucosamine,chondroitine.Al een paar jaar en ik kan weer km lopen.Mijn reumatoloog weet hier van.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor marielle » di aug 07, 2012 2:25 am

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Ga maar beginnen met de pijnstillers, hoop dat ze idd iets gaan doen want als ik ze slik in een pijn moment werken ze niet, terwijl ik dat toch wel zou verwachten van de brufen.
Morgen recept maar weer ophalen en kijken wat er gebeurd na elke dag gebruik.

Gr marielle
marielle
Lid

Berichtdoor JollekeB » di aug 07, 2012 12:20 pm

Hi Marielle,

Ik ben benieuwd. Ik zit eigenlijk met hetzelfde. Ik slik mijn Naproxen ook alleen wanneer het teveel wordt..... :shock:

Op het moment zo'n last van mijn maag dat ik het maar even laat voor wat het is, gelukkig kan dit nu ook op het moment.. :wink:

groetjes, Jolanda
Niets is voor eeuwig, en eeuwig is niet voor niets
JollekeB
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Artritis Psoriatica