Beter zonder medicijnen

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Beter zonder medicijnen

Berichtdoor Andrilles » ma maart 11, 2013 12:52 pm

N.a.v. het verhaal van suzyq (viewtopic.php?f=36&t=4304) wil ik ook graag mijn verhaal doen. Onze verhalen lopen namelijk nogal parallel aan elkaar.

Rugpijn, een hernia?
Vorig jaar kreeg ik pijn onder in de rug. Ik heb dat wel vaker, ik ben nogal lang en bij tilwerk heb ik het soms een aantal dagen in de rug. Maar deze keer ging het maar niet over. Ik liep weken als een oude man op mijn werk, dus ik ben er maar eens mee naar de dokter gegaan. Affein, het hele traject af, foto's, MRI scan, maar niks wees erop dat ik een hernia had, iets wat mij wel door een deskundige als mogelijke oorzaak van de klacht werd verteld. Mijn huisarts zei ten slotte dat we ook maar eens op reuma moeten gaan testen.

Maar ik voelde me al heel lang niet goed
Ik liep al een paar jaar te kwakkelen. Altijd wel luidruchtige gewrichten, ooit heb ik een jaar in de wegenbouw gewerkt, werken in weer en wind. Niet echt bevordelijk. En diaree, jaren loop ik rond met diaree. Maar het laatste jaar was er meer aan de hand. Ik had al jaren een zere rechtermiddelvinger. En ik kreeg exceem op voeten, benen en achterhoofd. En dat wilde maar niet weg. Nou had ik vroeger ook exceem en dat ging weg met zo'n hormoonzalfje, maar dat wilde ik echt niet meer. Zodra je ermee stopt komt de exceem dubbel en dwars weer terug. Symptoonbestrijding dus. In december 2011 werd ik ziek. Grieperig, maar ook niet echt. De exceem begint echt vervelend te worden en op mijn achterhoofd zijn na wat irritaties echt plakken te voelen. In maart krijg ik een enorme oorontsteking waardoor ik 2 weken lang nagenoeg doof ben. Op het werk sturen ze me naar huis. Weer ziek dus.

De diagnose
Het is juli en dan gaat het echt mis. Ik moet mij ziek melden. Ik krijg een opgezwollen linkervoet, 2 worsttenen, de middelvinger wordt helemaal dik en warm en doet ontzettend pijn bij het bewegen. Eigenlijk doet mijn hele lichaam pijn, mijn heupen, elleboog, mijn nek, mijn schouders. Ik kan niet meer normaal slapen, alles doet zeer! En de exceem op mijn hoofd blijkt geen gewone exceem te zijn maar psoriasis. Mijn navel en mijn bilnaad zijn helemaal rood een er komt zelfs pus uit. En ik ruik ook niet erg fijn. En ik ben dood en dood op. Ik slaap de hele dag, val uiteindelijk 30 kilo af, mijn gezicht is grauw, kijk wazig uit mijn ogen. De kinderen en collega's die op ziekenbezoek komen denken dat ik het niet eens ga halen, hoor ik achteraf, zo ziek was ik. De reumatoloog was snel klaar. Atritis psoriatica. In de vinger en in de tenen krijg ik een pretnisonprik. En verder wil hij me aan de mtx hebben. Hoho, wacht eens even. Wil ik dat allemaal wel? Nee. Ik ga het over een andere boeg gooien. Ik wil geen symptoonbestrijding, ik wil het probleem bij de kop aanpakken.

Kanteling in mijn leven en geen medicijnen
Ik ga naar een natuurarts. Deze constateert dat ik 3 virussen in het bloed heb waarvan een een herpesvirus. Deze is waarschijnlijk de veroorzaker van mijn ziekte en ik moet onmiddelijk starten met resonantietherapie om dit virus aan te pakken. En vanaf dat moment gaat het beter. En de voeding aanpassen: geen suiker meer, geen bakkersgist. Deze voeden de virus. Ik stop met koemelk, het zuivel wat ik neem is van geit of kaas. Vegetarier was ik al en ik ga van de tarwe af. Ik bak dus mijn eigen brood van speltmeel en op basis van zuurdesem. Het gaat steeds beter met me. Voor de pijn slik ik Naproxen en ik doe 2 keer per week fysiotherapie. Ik werk zo nu en dan weer eens een dagje en het gaat zo goed dat ik een weekendje mee ga met de personeelsvereniging. Gezellig naar Duitsland en ik neem het er van. Lekker bier drinken en goed eten. Veel kaas, want dat staat op het vegetarische menu. Ik doe mee aan een wandeling van 7 km. Ik haal het, zij het met pijn en moeite. Je moet weten dat ik een echte wandelaar ben, voor 25 km draai ik mijn hand niet om. De week na het reisje loop ik met krukken. Ik kan niet meer staan, ik zak van de pijn zo door mijn heup. Mijn God, wat is er aan de hand? Het ging zo goed en nou dit. Ik voel me een invalide. Ik weet gelijk waar het door komt. Het eten, de biertjes. Ik stop met zuivel en alcohol en langzaam gaat het de goede kant weer op. Zo goed zelfs dat ik net voor oud en nieuw mijn laatste Naproxen in neem.

Beter
En het gaat steeds beter. Ik lees op dit forum het verhaal van suzyq en herken het verhaal. Wat een positief verhaal en wat een negatieve reacties eronder. Daar snapte ik niks van. Dus neem ik contact met haar op om haar een hart onder de riem te steken dat ze niet alleen staat. Zij zit dus al langer in de molen en weet mij ontzettend veel meer te vertellen. Op aanraden van haar ga ik ontgiften. Een week lang doe ik een sapvastenkuur en het resultaat is ongelovelijk. De psoriasis gaat langzaam weg en ik heb nagenoeg geen pijn meer! Suzyq, bij deze nog ontzettend bedankt voor je steun! Het is nu maart, ik werk weer 100%, ben (nagenoeg) pijnvrij en voel me ontzettend fit. Ik eet ontzettend veel groente en fruit, elke dag nog zeker 2 glazen groente- en fruitsap, ben gestopt met alcohol en koffie, nachtschade (aardappels, tomaten, pepers enz.), koemelk en eet heel weinig koolhydraten, af en toe jonge geite- of schapekaas. En bovenal natuurlijk eerlijke voeding, geen enge pakjes met griezelige E-stoffen.

Conclusie
Ik heb mijn klachten aan kunnen pakken door mijn voeding aan te passen. Ik heb er geen last meer van! Ik krijg vaak te horen: maar je moet wel kunnen leven. Ik kan leven doordat ik kan bewegen. Ik kan ook alles eten en drinken en aan de mtx gaan. En hoe ziet mijn toekomst er dan uit? Mijn reumatoloog zegt dat ik alles kan eten, het is niet wetenschappelijk bewezen dat een reumapatient ook maar iiets hoeft te laten staan. Maar ik ben op mijn gevoel af gegaan en kan het zonder medicijnen doen. Ik denk positief, ga niet in strijd met de ziekte maar omarm het. Het heeft mij wat te vertellen over mezelf. Ik geniet van elke hap eten die ik neem, eet en leef bewust. En die 30 kilo was toch overgewicht, die komt er door mijn bewuste eetgedrag niet meer bij. En weet je wat? Ik wil deze zomer weer een wandeling van 25 km kunnen doen.

Dit is mijn verhaal en ik hoop dat suzyq en ik anderen hiermee kan inspireren.

Tot slot wil ik mijn allergrootste dank doen naar mijn lieve vrouw die me in de 10 maanden die mijn ziekte nu duurt altijd steunt. Zij zoekt alles af wat goed voor me is, ze kookt fantastisch voor me en gaat helemaal met mijn dieet mee. Bedankt pop!
Laatst bijgewerkt door Andrilles op ma maart 11, 2013 5:03 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
Andrilles
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Re: Beter zonder medicijnen

Berichtdoor Lavender » ma maart 11, 2013 12:59 pm

Van harte gefeliciteerd!
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor rianne55 » wo maart 13, 2013 2:05 pm

Goed dat het bij jouw helpt. Maar helaas helpt het niet bij iedereen.
Ik heb een streng dieet gevolgd.Was ook bij een natuurarts.Maar kreeg toch ontstekingen.
Dokters wilde mij niet helpen.Gelukkig ben ik via een omweg bij een reumatoloog gekomen.
Gebruik nu MTX En heb nog een streng dieet er bij. Geen zuivel en geen vlees,geen suiker en geen gist.
Kan nu meer en mijn knie is weer dun.Gebruik ik geen MTX. Krijg ik veel pijn.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor duime-lotje » wo maart 13, 2013 5:20 pm

Ik word een beetje moe van deze verhalen... :econfused:

Ilse
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Berichtdoor Denneboom » wo maart 13, 2013 10:22 pm

Sluit mij bij Ilse aan!

Denneboom
Denneboom
Lid

Reumavorm: recidiverende polych

Berichtdoor Lis » wo maart 13, 2013 10:36 pm

Als een dieet helpt, had je dus geen reuma. Je zegt zelf ook dat je virussen in je bloed had. Geen reuma dus, gelukkig maar! Fijn dat je de oorzaak en een goede behandeling hebt gevonden en dat het nu beter met je gaat!
Lis
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Andrilles » do maart 14, 2013 10:37 am

Dat is een nogal harde conclusie, Lis. Ik heb psoriasis, ik ben door de molen geweest in het ziekenhuis, ik heb gewrichtpijn, spierpijn, pijn aan de pezen, ik heb een hoge reumafactor en bezinksel in het bloed, de reumatoloog heeft de diagnose keihard gesteld en toch beweer jij dat ik geen reuma heb omdat ik het zonder medicijnen kan. Ik mocht hopen dat je gelijk hebt. Helaas.
Ik doe mijn verhaal niet om jullie te vermoeien, maar om te laten zien dat er ook een andere weg bestaat. Ik zou zeggen: probeer het eens! Er is een andere weg. Ga eens een sapvastenkuur doen, je weet niet wat je overkomt.
Andrilles
Nieuw lid

Berichtdoor Lis » do maart 14, 2013 12:39 pm

Ik ben wel benieuwd of je anti-ccp ook positief was?
Lis
Lid

Berichtdoor Dani- » do maart 14, 2013 1:07 pm

Beste andrilles,
Heb je gelezen dat voor sommige ... mensen de sapvastenkuur niet werkt?
Dani-
Lid

Reumavorm: RA of AP

Berichtdoor Andrilles » do maart 14, 2013 1:40 pm

Mijn anti-ccp is negatief, mijn RF is 15 en mijn BSE is 32. Niet echt spannend, maar op zich zegt dat niet zoveel. Zoals je weet hebben patiënten met Artritis Psoriatica die waarden niet of nauwelijks verhoogd (bron: http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... e/diagnose). Bovendien, het gaat mij erom hoe ik me voel en dan zeggen die cijfertjes mij niet zoveel. Ik heb alle klachten, ik heb de diagnose van de reumatoloog en ik weiger te geloven dat die auto-immuunziekte mijn leven gaat beheersen. Het is mijn verhaal en doe er mee wat je wil.
En ik weet dat niet iedereen kan sapvasten, niet iedereen is gelijk. Feit is wel dat je een heleboel met voeding kan doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je niet te veel verzurende dingen eet of compenseer het met basisch voedsel, zoals groenten. Vermijd eten wat ontstekingverhogend werkt (zoals spinazie, aardappels, paprika, tomaten, peper, aubergine), denk eens na over oervoeding. Als je weet dat de mens in een miljoen jaar slechts 0,5% in DNA is verandert kan je de conclusie trekken dat granen en zuivel, wat we de laatste 4000 jaar pas eten, misschien wel helemaal niet zo goed is voor de mens.
Andrilles
Nieuw lid

Berichtdoor Rene » do maart 14, 2013 4:25 pm

Joh ga lekker ergens anders mensen lastig vallen met je onzin verhalen.

Trouwens denk dat suzyq / andrilles de dezelfde personen zijn (kijk maar eens naar de opbouw en taalgebruik van het sprookje).
Nu zit suzyq (als ze hier niet over liegt) niet zover van mijn werk vandaan kan het natuurlijk altijd even gaan vragen. :ebiggrin:

Rene
Rene
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » do maart 14, 2013 5:35 pm

Andrilles schreef:Mijn anti-ccp is negatief, mijn RF is 15 en mijn BSE is 32. Niet echt spannend, maar op zich zegt dat niet zoveel. Zoals je weet hebben patiënten met Artritis Psoriatica die waarden niet of nauwelijks verhoogd (bron: http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... e/diagnose). Bovendien, het gaat mij erom hoe ik me voel en dan zeggen die cijfertjes mij niet zoveel. Ik heb alle klachten, ik heb de diagnose van de reumatoloog en ik weiger te geloven dat die auto-immuunziekte mijn leven gaat beheersen. Het is mijn verhaal en doe er mee wat je wil.
En ik weet dat niet iedereen kan sapvasten, niet iedereen is gelijk. Feit is wel dat je een heleboel met voeding kan doen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je niet te veel verzurende dingen eet of compenseer het met basisch voedsel, zoals groenten. Vermijd eten wat ontstekingverhogend werkt (zoals spinazie, aardappels, paprika, tomaten, peper, aubergine), denk eens na over oervoeding. Als je weet dat de mens in een miljoen jaar slechts 0,5% in DNA is verandert kan je de conclusie trekken dat granen en zuivel, wat we de laatste 4000 jaar pas eten, misschien wel helemaal niet zo goed is voor de mens.

Hier heb je wellicht wel een punt, en dit is iets waar ik zelf ook veel mee bezig ben. Je dieet is wel degelijk van belang, en zo zuiver mogelijk eten, zonder toevoegingen is denk ik beter om te doen dan meegaan met de massaconsumptie. Persoonlijk heb ik echter teveel voedselallergieen (oa fruit en noten) om zonder de in jouw ogen "schadelijke" voedselcomponenten een uitgebalanceerd dieet te volgen. Ik kan bijv wel tegen paprika en tomaat, maar niet tegen alle andere vruchten. Om toch aan mijn vitaminen te komen heb ik ze dus nodig. Ik gebruik geen toegevoegde suikers, geen alcohol, geen gist en het liefst spelt ipv tarwe,. Helaas is mijn crp 848, mijn bezinking 98 etc etc etc.

Ik zei 15 jaar geleden toen ik hoorde dat ik RA had, dat het ook mijn leven niet zou gaan beheersen> Helaas ben ik nu fulltime arbeidsongeschikt en beheerst het mijn leven wel, ondanks al mijn pogingen om het anders te laten zijn. Helemaal onzin is je verhaal niet, maar ook jouw dieet geneest reuma niet helaas.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor krijger » do maart 14, 2013 6:25 pm

Rene zegt;

Trouwens denk dat suzyq / andrilles de dezelfde personen zijn (kijk maar eens naar de opbouw en taalgebruik van het sprookje).

Grinnik....inderdaad jah :mrgreen: Ik had de moeite niet eens genomen de link te bekijken maar inderdaad, praktisch copy-past 8)
krijger
Lid

Berichtdoor Rene » do maart 14, 2013 6:44 pm

zeeuws meisje schreef: Helemaal onzin is je verhaal niet, maar ook jouw dieet geneest reuma niet helaas.

Nee helemaal onzin is het niet.
Gezond eten, niet roken, kijk uit met alcohol is beter voor je reuma.

Wat ONZIN in dit sprookje is dat een dieet reuma geneest.
Het is smerig om mensen (mogelijk) valse hoop te geven, dan heb ik het er nog niet over dat er zeer waarschijnlijk een financieel doel achter zit.

Nog ff speciaal opgezocht voor suzyq / andrille

http://www.youtube.com/watch?v=3dWieX5GjnE

Rene
Rene
Lid

Berichtdoor Andrilles » do maart 14, 2013 7:52 pm

Lieve mensen,
Ik schrik ervan hoe kwetsend er gereageerd wordt op mijn verhaal en het vraagt om nog één reactie en dan vind ik het wel genoeg op dit forum.
Ik ben een half jaar lang doodziek geweest, niet in staat om te werken, en ik krabbel langzaam weer op. Affein, ik hoef jullie niet te vertellen wat het is om reuma te hebben. Omdat ik op deze manier beter ben geworden (ik zeg niet genezen) wilde ik het graag delen. Doe er je voordeel mee of anders zou ik gewoon niet reageren.
Het Youtube filmpje van Rene spant voor mij de kroon.
Ik wens jullie allemaal, en Rene in het bijzonder, heel veel sterkte met jullie ziekte.
Ik groet u allen,
Andrilles.
Andrilles
Nieuw lid

Volgende

Keer terug naar Artritis Psoriatica