Beter zonder medicijnen

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Re: Beter zonder medicijnen

Berichtdoor Patries » do maart 14, 2013 8:08 pm

Inderdaad,wat wordt hier kwetsend gereageerd!
Als deze persoon gebaat is bij deze levensstijl dan is dat toch prima!Hij wil het alleen delen en zegt niet dat het genezen is!
Ik hoop voor jou dat het zo blijft!
Een ieder gaat met zijn ziekte om op zijn eigen manier,daar kunnen we toch wel respect voor hebben?
pluk de dag...
Patries
Lid

Berichtdoor Dani- » vr maart 15, 2013 12:45 am

Mensen reageren zo fel met een reden. De reden is SuzyQ die eerder over hetzelfde onderwerp heeft gesproken. Daarin heeft SuzyQ letterlijk aangegeven dat wij onze ziekte koesteren, omdat we gewend aan de aandacht rondom onze reuma zijn.
Ook ik zie overeenkomsten in de schrijfwijze van Andrilles en SuzyQ...

Na enig onderzoek, van mij 8) , in het topic wat andrilles in zijn eerste post aangeeft, viewtopic.php?f=36&t=4304 van SuzyQ (is deze zin wel duidelijk?) zie ik dat de teksten van SuzyQ zijn aangepast!!! Her en der kun je in de quotes van de andere leden nog wat schrijnende opmerkingen terug vinden.. Het topic van SuzyQ klinkt nu best vriendelijk maar wat er in stond was voor mij niet te vreten!

Ik vind dat gezonde en goede voeding bij kan dragen aan een gezonder lijf! Maar vertel me niet dat ik ziek ben omdat ik niet zo eet als jij, en dat ik mijn ziekte koester en niet beter wil worden.. Dat was hoe SuzyQ het bracht, daarom zijn er, ook in dit vriendelijker klinkende topic, heftige reacties.
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Hermione » vr maart 15, 2013 2:02 am

Het stukje staat in de reactie van 8:24 p.m.:

Het valt me op dat mensen met reuma hun conditie altijd erg verdedigen en koesteren. Ik snap dat het deel van je identiteit wordt en dat het aandacht oplevert. Maar op een gegeven moment heb je een keus hoe jij jezelf definieert, en hoe je wil dat mensen jou herinneren.

Dat vond ik ook heel kort door de bocht, zeker in combinatie met de overtuiging die zij bracht dat je met haar levensstijl beter werd, dus als je daar niet voor kiest wordt je ook niet beter.

groet,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Rene » vr maart 15, 2013 7:01 am

Patries schreef:Inderdaad,wat wordt hier kwetsend gereageerd!
Als deze persoon gebaat is bij deze levensstijl dan is dat toch prima!Hij wil het alleen delen en zegt niet dat het genezen is!
Ik hoop voor jou dat het zo blijft!
Een ieder gaat met zijn ziekte om op zijn eigen manier,daar kunnen we toch wel respect voor hebben?

Mijn welgemeende excuses als ik jou of andere mensen gekwetst heb, dat is zeker niet mijn bedoeling geweest.
Maar als ik lees "Beter zonder medicijnen" dat is gewoon pure onzin.

Heb heel me leven volgens een streng dieet geleefd geen E-tjes, geen alcohol, geen chocola, bla bla bla.
en heb toch reuma gekregen. ???
Heb ik dan reuma gekregen omdat ik zo gezond at ?? Lijk me van niet

Eet nu alles, ook E-tjes, drink alcohol, en ik snoep lekker allemaal hoor.
Gaat zo goed met me reuma dat ik geen medicijnen gebruikt (ok ik smeer olie op me voeten :? ).
Maar gaat het dan zo goed omdat ik nu minder gezond eet ?? Lijk me van niet.

Natuurlijk is gezond eten, verstandig bewegen belangrijk en beter voor je, maar het is geen medicijn tegen reuma.

En de reden waarom ik zo fel reageer is dat ik vaak zie dat mensen met bv Reuma uitgebuit worden.
Ik heb iemand in me groep zitten zij betaald elke maand 30 euro voor een dieetiste en 60 euro voor een visolie ?
en ze is handen vol geld kwijt aan het "speciale" dieet kwijt die ze moet volgen.

Dus elke maand is ze zeker 90 euro kwijt en of het werkt ??
Ze durf er in ieder geval niet mee te stoppen.

Nu hoor ik je denken ja maar jij geeft les op een sportschool dat zal je toch ook niet gratis doen.

Nee

Ik vraag 5 euro per les, of dat veel is weet het niet.
Ik betaald er me benzine ervan en eenmaal per week gaan we lekker wat drinken in het cafe (praatgroepje )
en regelmatig komt de fysiotherapeute voorbij.
Hou er in ieder niets aan over behalve dan een lekker gevoel.
Het is gezellig, er wordt gelachen en er word iets gedronken.

Ik heb een hekel aan mensen die andere mensen uitbuiten en ik denk dat SuziQ / Andrilles hier een commercieel praatje aan het houden is.

@ Andrilles / SuziQ heel veel sterkte met jou ziekte.

Rene
Rene
Lid

Berichtdoor Patries » vr maart 15, 2013 9:27 am

@Rene
Je hebt mij niet gekwetst,ik begreep alleen niet waarom er zo hatelijk werd gereageerd!
Na het een en ander gelezen te hebben is het me wel duidelijk!Maar dan nog,negeer zo'n persoon dan!Ik denk dat de lol van diegene er dan snel vanaf is!! :ewink:
pluk de dag...
Patries
Lid

Berichtdoor Andrilles » vr maart 15, 2013 12:37 pm

Ik heb een tijdje geleden Suzyq via e-mail benaderd omdat haar verhaal mij heeft geinspireert. Ik ben mij veel beter gaan voelen, heb de MTX die ik van de reumatoloog MOEST nemen geweigerd en desondanks werk ik 100% zonder dat ik maar één pijnstiller hoef te nemen. Als dat jouw ervaring zou zijn, zou je dat dan voor je houden of zou je dat graag willen delen? De suggestieve opmerkingen dat wij dezelfde personen zouden zijn, almede dat het een verkooppraatje zou zijn (waarvoor in Gods naam, de groenteboer?) is ronduit lachwekkend en zelfs kwetsend.
Andrilles
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Lavender » vr maart 15, 2013 1:28 pm

Andrilles, ik ben ondertussen zover dat ik ieder het zijne gun hoor.

Maar, en dat vind ik gewoon echt een grote MAAR, mij irriteert het mateloos dat er mensen op fora komen die er nog nooit eerder waren of iets hebben bijgedragen en die dan hun "Ik ben jullie messias" verhaal komen ophangen en dan zielig gaan doen als mensen daarop afwijzend reageren. Want wat ken ik jou nu eigenlijk?
Begrijp je zelf dan niet dat het ongelofelijk schofferend kan overkomen op mensen die al lange tijd vechten tegen de reuma en dat jij en die Suzie Q dan even langskomen en zeggen; " Maar dat jullie zo ziek zijn is jullie eigen schuld hoor, kijk als je nu gewoon doet wat wij zeggen, niet gehinderd door enig wetenschappelijke opleiding, dan word je echt beter. Tja en als je niet precies doet wat wij zeggen dan is het je eigen schuld als je ziek blijft. Daar kunnen wij ook niets aan doen."

Ik ben blij voor jou dat je je beter voelt, geniet er van. Maar hou even in je achterhoofd dat jij waarschijnlijk ook niet zo heel erg gecharmeerd bent van Jehova getuigen aan je deur. En dat is waar ik jullie gedrag mee vergelijk.
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor Dani- » vr maart 15, 2013 1:44 pm

Lavender schreef:Andrilles, ik ben ondertussen zover dat ik ieder het zijne gun hoor.

Maar, en dat vind ik gewoon echt een grote MAAR, mij irriteert het mateloos dat er mensen op fora komen die er nog nooit eerder waren of iets hebben bijgedragen en die dan hun "Ik ben jullie messias" verhaal komen ophangen en dan zielig gaan doen als mensen daarop afwijzend reageren. Want wat ken ik jou nu eigenlijk?
Begrijp je zelf dan niet dat het ongelofelijk schofferend kan overkomen op mensen die al lange tijd vechten tegen de reuma en dat jij en die Suzie Q dan even langskomen en zeggen; " Maar dat jullie zo ziek zijn is jullie eigen schuld hoor, kijk als je nu gewoon doet wat wij zeggen, niet gehinderd door enig wetenschappelijke opleiding, dan word je echt beter. Tja en als je niet precies doet wat wij zeggen dan is het je eigen schuld als je ziek blijft. Daar kunnen wij ook niets aan doen."

Ik ben blij voor jou dat je je beter voelt, geniet er van. Maar hou even in je achterhoofd dat jij waarschijnlijk ook niet zo heel erg gecharmeerd bent van Jehova getuigen aan je deur. En dat is waar ik jullie gedrag mee vergelijk.

geheel mee eens..
Dani-
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » vr maart 15, 2013 5:23 pm

niet mee eens...

waar zegt hij dat het onze eigen schuld is dat we ziek zijn? Dat is wat mensen er hier bij gedacht hebben. Hij vertelt zijn verhaal vanuit zijn standpunt. En wat is daar mis mee? je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar laat iedereen wel in zijn waarde toch?

Andrilles, ik ben blij voor je dat het voor jou, NU, werkt. Ik hoop ook voor je dat het blijft werken, maar verwacht dat eigenlijk niet, sorry. Een aantal dingen die je stelt geloof ik helemaal. Wij gebruiken veel te veel suiker en zout bijvoorbeeld, en dat heeft effecten voor je lichaam. Oervoeding geloof ik ook in, maar voor mij persoonlijk zal dat nooit de oplossing zijn. Ik denk ook dat het belangrijk is om naar reguliere artsen te gaan als je klachten hebt, en niet alleen maar naar "natuurgenezers" etc. Ik denk dat met voeding enorm veel te winnen is qua gezondheid. En dan heb ik het dus niet alleen maar over biologische voeding versus supermarktshit, maar vooral ook over aanpassen van voedingsgewoonten.

Op dit moment sponsort de Reumabond een onderzoek naar de relatie tussen Koemelk en RA zo las ik in de "In Beweging". RA komt namelijk nauwelijks voor bij volkeren die geen koemelk gebruiken. De moeite waard om te onderzoeken hoe dit komt, het kan door de melk komen, maar ook door iets compleet anders (toch dat ene erfelijke gen???)
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Lavender » vr maart 15, 2013 7:07 pm

zeeuws meisje schreef:niet mee eens...

waar zegt hij dat het onze eigen schuld is dat we ziek zijn? Dat is wat mensen er hier bij gedacht hebben. Hij vertelt zijn verhaal vanuit zijn standpunt. En wat is daar mis mee? je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar laat iedereen wel in zijn waarde toch?

Dat vertelde Suzie Q ons, voordat ze haar berichten ging aanpassen in haar topic. En vlak voor Suzie hadden we een meneer die kwam ons even vertellen dat we alleen nog maar rauw moesten eten en dan werden we echt beter. En die meneer vond ook dat het onze eigen schuld was als we ziek wilde blijven door zijn fantastische adviezen niet op te volgen. Dat topic is verwijderd door het beheer helaas.

zeeuws meisje schreef:Op dit moment sponsort de Reumabond een onderzoek naar de relatie tussen Koemelk en RA zo las ik in de "In Beweging". RA komt namelijk nauwelijks voor bij volkeren die geen koemelk gebruiken. De moeite waard om te onderzoeken hoe dit komt, het kan door de melk komen, maar ook door iets compleet anders (toch dat ene erfelijke gen???)

Ik gebruik geen koemelk, nooit gedaan ook. Ik kan er niet tegen. Heb ik dan dus ook geen RA?

Maar goed, ik hou me er verder buiten, deze discussie wordt iedere keer weer opnieuw gevoerd door iedere nieuwe messias die hier alléén maar even dat komt dumpen en dan verwacht dat dat hier klakkeloos als waarheid wordt aangenomen en als dat niet blijkt te zijn dan maar een beetje verongelijkt gaat zitten doen. Dat is het moraal van mijn verhaal.
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor zeeuws meisje » vr maart 15, 2013 9:38 pm

Lavender schreef:
zeeuws meisje schreef:niet mee eens...

Dat vertelde Suzie Q ons, voordat ze haar berichten ging aanpassen in haar topic. En vlak voor Suzie hadden we een meneer die kwam ons even vertellen dat we alleen nog maar rauw moesten eten en dan werden we echt beter. En die meneer vond ook dat het onze eigen schuld was als we ziek wilde blijven door zijn fantastische adviezen niet op te volgen. Dat topic is verwijderd door het beheer helaas.

Precies wat ik bedoel... 2 voorgangers zeggen het, maar waar zegt deze het?????
zeeuws meisje schreef:Op dit moment sponsort de Reumabond een onderzoek naar de relatie tussen Koemelk en RA zo las ik in de "In Beweging". RA komt namelijk nauwelijks voor bij volkeren die geen koemelk gebruiken. De moeite waard om te onderzoeken hoe dit komt, het kan door de melk komen, maar ook door iets compleet anders (toch dat ene erfelijke gen???)

Ik gebruik geen koemelk, nooit gedaan ook. Ik kan er niet tegen. Heb ik dan dus ook geen RA?
Heb ik dat beweerd? Ik zeg alleen maar dat er een onderzoek gaande is, en dat er WELLICHT een verband is. Dus misschien ook wel niet. En of het dan de enige oorzaak is van RA is? Dat lijkt me niet, maar misschien kan het voor een aantal mensen iets opleveren.
Maar goed, ik hou me er verder buiten, deze discussie wordt iedere keer weer opnieuw gevoerd door iedere nieuwe messias die hier alléén maar even dat komt dumpen en dan verwacht dat dat hier klakkeloos als waarheid wordt aangenomen en als dat niet blijkt te zijn dan maar een beetje verongelijkt gaat zitten doen. Dat is het moraal van mijn verhaal.

Er is een verschil tussen klakkeloos iets aannemen, en iemand de grond inboren. Laat iemand in zijn waarde.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor ANNA2 » zo maart 24, 2013 2:12 pm

Wat verschrikkelijk dat mensen, als ze het ergens niet mee eens zijn, zo agressief moeten reageren. Je hoeft toch niet zelf ook te doen wat in de tekst wordt beschreven?
Vanwaar toch al die woede? Omdat je boos bent op je reuma en dat nu afreageert, omdat je niet gelooft dat het jou kan helpen?
Laat iemand anders toch genieten en blij zijn met zijn positieve ervaring, die hij met ons wilde delen.
Als ikzelf een positieve ervaring met reuma-verbetering te delen had, zou ik dat ook doen voor mijn lotgenoten.
ANNA2
Nieuw lid

Berichtdoor krijger » zo maart 24, 2013 2:42 pm

ANNA2 schreef:Wat verschrikkelijk dat mensen, als ze het ergens niet mee eens zijn, zo agressief moeten reageren. Je hoeft toch niet zelf ook te doen wat in de tekst wordt beschreven?
Vanwaar toch al die woede? Omdat je boos bent op je reuma en dat nu afreageert, omdat je niet gelooft dat het jou kan helpen?
Laat iemand anders toch genieten en blij zijn met zijn positieve ervaring, die hij met ons wilde delen.
Als ikzelf een positieve ervaring met reuma-verbetering te delen had, zou ik dat ook doen voor mijn lotgenoten.

En daar kwam je speciaal even (of weer) een account voor aanmaken ANNA? :roll:

Groetjes Annet
krijger
Lid

Berichtdoor Henk » ma maart 25, 2013 3:44 am

Op die manier iemand verwelkomen, Annet... foei toch... :roll:

Welkom op dit forum, ANNA2!
Goed, dat je er de aandacht eens op vestigt, dat wij, die gehecht zijn geraakt aan onze reuma en bijbehorende ziektewinst (primaire, secundaire en niet te vergeten tertiaire), te fanatiek reageren op mensen die ons laten zien, dat er op vrij eenvoudige wijze zonder medicijnen genezing mogelijk is.
Het is de angst om beter te worden, die maakt dat we naar reumatologen blijven gaan, waarvan we weten dat ze ons niet zullen genezen, maar hooguit voor tijdelijke verbeteringen kunnen zorgen. We willen de zekerheid van een chronische aandoening niet kwijt.

Dat zou je weten, wanneer je al wat langer lid was van dit forum. Maar dat ben je niet en het kan je daarom niet kwalijk worden genomen.

Dus... "een positieve ervaring met reuma-verbetering" wordt over het algemeen op prijs gesteld, maar 'wonderbaarlijke genezingen'... liever niet.

Met vriendelijke groet,
Henk.

PS Ik cynisch, hoe kom je erbij? :twisted:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Dani- » ma maart 25, 2013 3:09 pm

Beste Anna2,

Ik geloof dat alles kan helpen wat hier wordt aangedragen, door iedereen die beter is geworden van reuma, ik geloof dat ik dan ook beter wordt..

Ik ben ook zo boos op mijn reuma dat ik dat moet af reageren, op iemand die wel iets doet om beter te worden..

Verder ben ik het geheel eens met Henk, onze cynicus.. :egeek:

Ik heb alleen een paar vragen, van welke planeet kom jij? Heb jij reuma? Weet jij wat reuma is?
Dani-
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Artritis Psoriatica