Beter zonder medicijnen

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Re: Beter zonder medicijnen

Berichtdoor Andrilles » di maart 26, 2013 1:37 pm

Jammer dat mijn onderwerp zo vervuilt wordt met mijn eerlijke en goede bedoelingen.

Ik wilde niet meer reageren hier, was het wel een beetje zat hier als een messias en leugenaar uitgemaakt te worden, maar wilde de sceptici toch het volgende nieuws niet onthouden.
Wonderbaarlijk of niet, gisteren ben ik bij de reumatoloog geweest en hij moest bij het zien van mijn bloedwaarden even op zijn achterhoofd krabben... de reuma is niet meer actief, onstekingswaarde gezakt naar 19, mtx raad hij nu niet meer aan. Hij had dit nog niet eerder meegemaakt en vroeg zich af wat ik eraan gedaan had. Toen ik mijn verhaal deed hoonde hij het ook weer net als die galbakken op dit forum weg.
Jongens, jullie mogen mij uitlachen, belachelijk maken. Doe maar waar je zin in hebt, ik ga mijn leven oppakken.

Ik groet u allen en wens jullie allemaal heel veel sterkte en beterschap toe (en dat meen ik oprecht).
Andrilles
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Hermione » di maart 26, 2013 2:12 pm

Andrilles schreef:Jammer dat mijn onderwerp zo vervuilt wordt met mijn eerlijke en goede bedoelingen.

Uh...?

Ik hoop ook oprecht dat jij lang in deze remissie mag zitten! Liefst voor altijd, want ik gun niemand reuma toe.

Wat me wel ietwat verbaast, is dat jouw reumatoloog nog nooit iemand in een remissie is tegengekomen? Just asking...

groeten,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Lavender » di maart 26, 2013 2:13 pm

Andrilles, ik ben oprecht blij voor je!
En je hebt mijn bijdrage aan dit topic dus niet begrepen lees ik, maar het zij zo.
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor krijger » di maart 26, 2013 2:53 pm

Groet van een galbak! En geniet van je remissie, echt waar :D Dat doe ik namelijk ook....

Groetjes Annet
krijger
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Andrilles » di maart 26, 2013 2:57 pm

@Lavender:
maar wilde de sceptici toch het volgende nieuws niet onthouden.
dus ik richt mij niet tot iedereen. ik heb alleen geen zin meer in de agressieve manier van mede lotgenoten op deze site, vandaar.
@Hermione: CRP waarde = 1, dus verwaarloosbaar. Dat had de reumatoloog nog nooit meegemaakt met iemand die geen medicijnen heeft genomen (waaronder mtx). Het mooie vind ik is wel dat hij het mij nu ook niet meer aanraad.
Andrilles
Nieuw lid

Berichtdoor Willemijn73 » di maart 26, 2013 11:59 pm

Dat je je beter voelt wil ik niet in twijfel trekken, echter...
Ik ben benieuwd Andrilles: de psoriasis is ook genezen?
Aangezien je het 'alleen' over de reuma klachten lijkt te hebben. Of lees ik dan niet goed?

Ik heb 1x een periode van remissie mee mogen maken, die wens ik iedereen van harte toe.
Maar om nu een dieet, medicijn of wat dan ook aan te wijzen als de 'oorzaak' van een remissie vindt ik persoonlijk iets ver gaan. Geloof me hoor: diverse diëten, dode zee bezoek, een flink arsenaal aan al dan niet reguliere medicijnen, fysio-, ergo- en manuele therapie, ayurveda, yoga en joost-mag-weten-wat -> dat heb ik, net als naar ik geloof vele anderen met mij: allemaal geprobeerd. Geen van allen hadden remissie tot gevolg. Ik acht het wel mogelijk dat in jouw geval wat dat betreft 'toeval' kan bestaan. Met een oorzaak gevolg verhaal heb ik wat moeite.

Bij mij zijn de klachten terug en vele malen erger dan voor de remissie + als bonus: artrose, scoliose & ik reageer nu slechter op medicatie.
Kort gezegd, ik wil geen roet in het eten gooien, maar wil dit toch even kwijt: juich niet te vroeg & hou je lichaam goed in de gaten.
Willemijn73
Lid

Reumavorm: AP+artrose

Berichtdoor rianne55 » vr apr 05, 2013 10:12 pm

Ik let altijd op mijn eten.Doe yoga mediteer.Maar reuma laat zich niet sturen.Het ene moment gaat het goed, geen ontstekingen.Geen klachten en ik voel mij dan top.Maar dan slaat de reuma weer toe.Kan niet lopen en ontstekingen.
En meer medicijnen. Goede voeding is goed,maar houd helaas reuma niet tegen.[Ik gebruik geen melk,suiker,wit meel enz]
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor quinty » za apr 06, 2013 12:27 pm

ik snap nu waarom een diagnose uitblijft ,ik eet veel te gezond ........ wat een kolder zeg!
quinty
Lid

Reumavorm: r.a en sjogren???

Berichtdoor Andrilles » wo jul 09, 2014 2:33 pm

Kolder of geen kolder: een jaar verder en nog steeds nagenoeg pijnvrij, echt waar!! Ik loop, ik fiets en werk weer 100%. zelfs 25 kg aangekomen inmiddels.
Naar de reumatoloog hoef ik niet meer, alle waarden zijn steeds in orde.
Wat wel is gebleven is een lichte vorm van psoriasis helaas.
Andrilles
Nieuw lid

Berichtdoor tinus » wo jul 09, 2014 6:01 pm

Een paar weken geleden kwam er opeens iets uit mijn verleden boven borrelen.

Een jaar of 15 geleden had ik zo'n pijn dat ik mensen geen hand meer wilde geven. Ik heb er niet naar laten kijken en na een tijdje zakte dat weer af en vergat ik het. Wel bleef ik diverse vage pijnklachten houden.
Twee jaar geleden werd opeens steeds duidelijker dat ik RA heb en dat ik dat 15 jaar geleden ook al had.
Als ik nou 15 jaar geleden ook een dieet was gaan volgen of resonantietherapie of een voedingssupplement of verzin het maar, dan had ik daarna ook zo'n verhaal kunnen schrijven dat ik door dat dieet-voedingssupplement-resonantietherapie genezen was.

Fantastisch dat je geen last hebt en ik hoop echt dat dat zo blijft, maar ik vraag me af of je weet wat het begrip 'toeval' inhoudt.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor afina » do jul 10, 2014 1:22 am

Tinus, ik geloof niet in "toeval" zeker niet met deze aandoeningen.
Ik geloof ook niet ( dit draadje in aanmerking genomen ) dat er mensen zijn die niet zouden willen genezen, en hun aandoening(en) zouden koesteren.

Maar ik geloof wel dat voeding een grote invloed hierop kan hebben...nadruk op kan, omdat dit m.i. niet bij iedereen hetzelfde resultaat zal hebben....ieder mens reageert nu eenmaal anders.

En ik ben het er wel mee eens dat alternatieve manieren om klachten te verlichten hier niet echt positief ontvangen worden :roll: En eerlijk gezegd vind ik dat vaak jammer...
Er zijn mensen die wel baat hebben bij een alternatieve behandeling....
Mogen zij dit dan niet aangeven?
Is hun aandoening dan niet echt?

Ik heb mijn bedenkingen bij een volledige genezing....maar minder ( pijn ) klachten is voor velen al een grote rijkdom...
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Berichtdoor Lalage » do jul 10, 2014 10:43 am

Veel mensen denken dat ze gezond eten en dan blijkt het in de praktijk toch tegen te vallen. Ook is het voor elk mens anders wat het ideale dieet is. Ik denk zeker dat het invloed kan hebben op reuma. Jammergenoeg merk ik er nog weinig van, terwijl ik 99% plantaardig eet, geen pakjes en zakjes, gemiddeld 3 fruit per dag en 500 gram groente.

Hebben jullie gezien dat het Reumafonds een boek heeft uitgegeven over alternatieve geneeswijzen bij reuma? De helft van de patiënten geeft aan dat ze er baat bij hebben!
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor tinus » do jul 10, 2014 12:14 pm

afina schreef:Maar ik geloof wel dat voeding een grote invloed hierop kan hebben... [...]Er zijn mensen die wel baat hebben bij een alternatieve behandeling....

Natuurlijk Afina, voeding en allerlei andere (al of niet 'alternatieve') zaken kunnen zeker invloed hebben. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen, dus daarover zijn we het eens. Je kent me toch?!

Maar er is een groot verschil tussen verlichting vinden en genezen.

Ten eerste kan je met een dieet (enz) geen auto-immuun reuma genezen. Wel kun je de klachten en de pijn verlichten, maar dat is iets anders.

En ten tweede kan reuma spontaan - al of niet tijdelijk - in remissie gaan, minder worden of heel soms helemaal verdwijnen.

Bij mij was de reuma dus ruim 10 jaar lang in remissie. Dat was echt toeval, want ik heb op geen enkele manier iets eraan proberen te doen met wat dan ook. Ik wist niet eens dat ik reuma had.

Dát probeerde ik duidelijk te maken, maar ik geloof dat de discussie er alleen maar warriger van wordt. Jammer.
Laatst bijgewerkt door tinus op do jul 10, 2014 5:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor Lalage » do jul 10, 2014 12:42 pm

Tinus, je hebt het prima uitgelegd. Reuma is een grillige ziekte. Voeding en een gezonde leefstijl kunnen er zeker invloed op uitoefenen, maar toeval speelt ook een grote rol. Daarom is het lastig om harde conclusies te trekken.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Rosario » vr aug 29, 2014 12:49 pm

Andrilles,
iedereen weet dat je kunt genezen zonder medicijnen, tenzij het lichaam echt de nodige chemische medicijnen moet hebben om te vechten tegen de virussen of bacterien.
Maar dit hele gedoe is een spel. Zonder gifstoffen in medicijnen hebben artsen en ziekenhuizen geen werk meer. De wereld gaat failliet als er geen chemische medicijnen meer zijn.
Ik gebruik alleen als het moet een paracetamolletje, heus, niemand kan zonder medicijnen. Maar men kan wel NADENKEN...en alternatieven vinden..van chemische medicijnen word je soms zieker dan je al bent.

Gegroet en sterkte !! Je verhaal is door mij in elk geval gewaardeerd.
Rosario
Nieuw lid

Reumavorm: RA

VorigeVolgende

Keer terug naar Artritis Psoriatica