Enbrel?

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Enbrel?

Berichtdoor Arkan » za maart 28, 2015 11:14 pm

Hallo, ik ben nieuw hier, dus weet niet of mijn vraag hier goed staat.

Ik kreeg jaren geleden de diagnose Artritis Psoriasis.
In het begin kreeg ik Feldene wat de klachten een poosje minder maakte.
Maar al snel werden de ontstekingen in handen en polsen weer erger en kreeg ik Ledertexate voorgeschreven.
Weer een tijdje later kwam hier Celebrex bij.
Toen ook dan weer de ontstekingen erger werden kreeg ik ook Arava voorgeschreven.

Gedurende een paar jaar neem ik dus een cocktail van medicijnen, nl. Celebrex, Ledertexate en Arava op de meest pijnlijke dagen aangevuld met enkele Paracetemollekes.

Vorig jaar merkte ik dat de pijn en weer in alle heftigheid toenamen en de beweeglijkheid afnam.
Heb nu ook klachten van mijn schouders en mijn voeten.
Ook de pezen van mijn vingers bleken ontstoken te zijn, en hierdoor zit ik met knikvingers, wat alles behalve fijn te noemen is.
Het totaal plaatje van ergere klachten maakt dat ik begin oktober noodgedwongen gestopt ben met werken .
Alleen mijn huishouden doen lukt zelfs niet meer.

Nu heeft de reumatoloog me nieuwe medicatie voorgeschreven, namelijk Enbrel.
De goedkeuring van het ziekenfonds is een feit en woensdag mag ik naar het ziekenhuis om te leren de injecties toe te dienen. Ze zouden me dan ook uitleg geven over het afbouwen van mijn huidige medicatie.

Heeft er iemand ervaring met Enbrel? En hebben jullie dan ook de andere medicatie moeten afbouwen?
Hoe zit het met nevenwerkingen?

Hoop zo iets meer te weten te komen want ik ben eigenlijk een beetje angstig, ook al hoop ik natuurlijk op goeie resultaten.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Re: Enbrel?

Berichtdoor jopie1982 » zo maart 29, 2015 1:31 am

Bijzonder dat ze nu al gaan praten over afbouwen van de andere medicijnen.
Zelf gebruik ik al een tijd enbrel maar eerst is het proberen of het wat doet en aanslaat, toen pas afbouwen.
Persoonlijk heb ik nog altijd veel last van irriterende plekken na het spuiten die super jeuken, ook word ik dikker en is mijn weerstand minder.

Maar het levert me onwijs veel op dus de moeite waard.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Arkan » wo apr 01, 2015 7:53 pm

Ben vandaag dus naar de reumatoloog geweest voor de 1e injectie.
Een hele boel info meegekregen, ook een mooi en handig koeltasje gekregen, ben in totaal 3,5 uur daar geweest.
Ben helemaal gesloopt nu.

En inderdaad Jopie 1982 , ik mag nog niet afbouwen met mijn medicatie.
Eerst zien hoe en/of het überhaupt werkt.
De Celebrex moetik wel vervangen door Motifene vanwege duizeligheid en hogere bloeddruk.
Heb volgende afspraak eind mei voor controle en evaluatie.

Ik kan alleen maar hopen.
Arkan
Lid

Berichtdoor Milia » do apr 02, 2015 2:19 pm

Ik gebruik ook Enbrel, heb er tot nu toe goede ervaringen mee.
Moet er wel MTX bij blijven gebruiken, volgens mij is dat hetzelfde als Ledertrexate.
Groet Milia
Milia
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Arkan » do apr 02, 2015 5:19 pm

Ja, dat klopt Milla, Ledertexate behoort inderdaad tot de MTX-groep.
De reumatoloog sprak er ook al van dat ik dat waarschijnlijk zou moeten blijven nemen.

Fijn om te horen dat jij daar goeie ervaring mee hebt.

Groetjes,
Nicole
Arkan
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » vr apr 03, 2015 12:08 pm

Enbrel heeft mij mijn leven teruggegeven. Vanaf dag 1 voelde ik me ongekend goed! Heb het samen met Arava gebruikt (mijn lever verdraagt mtx niet). Ruim 5 jaar werkte het perfect en toen ineens niet meer. Heb daarna Humira en Rituximab gebruikt, maar ben inmiddels al ruim 2 jaar biological vrij....
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Arkan » za apr 04, 2015 8:38 am

Zeeuws meisje, fijn om te horen dat de Enbrel je leven verandert heeft.
Het was nog fijner geweest als het meer dan 5 jaar had geholpen
Wat neem jij nu dan nog als medicatie?

Ik moet zeggen dat de ochtendstijfheid niet zo erg meer is, en ook niet meer zo lang duurt.
Ben van 6 uur op, en kan nu toch alweer de tablet pakken. Voorheen kon ik 3 uur zeker niks doen.
Mijn man zorgt voor ’t ontbijt en ik schuif gewoon aan.
Vanmorgen heb ik zelf mijn boterham gesmeerd.
Ik heb hoop dat de Enbrel aanslaat.
We wachten hoopvol af.
Arkan
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » ma apr 06, 2015 8:22 am

op dit moment niet zo veel :)
naproxen, pantozol en arava. En soms tramadol en/of paracetamol.

Helaas lijkt de reuma weer wat actiever te gaan worden. Dus wellicht gaat er weer een biological bijkomen., maar dat zien we wel als het zo ver is.

Tja ik had ook wel gewild dat de enbrel langer had blijven werken, maar ik moest eerst stoppen vanwege een operatie, en daarna werkte het al wat minder goed. Een half jaar later kreeg ik een bacterieinfectie in mijn been met een open wond erbij, die maar niet wilde helen. Dus wederom stoppen met Enbrel, en mijn reumatoloog vond toen dat ik maar niet meer moest beginnen. Ben toen 9 maanden zonder biologicals geweest en dat was zwaar, maar uiteindelijk was de wond op mijn been dicht en ben ik met Humira begonnen. Daar bleek ik een allergische huidreactie op te krijgen, en dus overgestapt op Rituximab wat ik een jaar of 3 heb gebruikt.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Arkan » vr jan 08, 2016 8:50 am

Inmiddels zijn we bijna 1 jaar verder en de Enbrel doet prima zijn werk.
De stijfheid is een stuk minder erg, maar het belangrijkste, de ontstekingen zijn zo goed als helemaal verdwenen.
Ik ben dan ook een gelukkig iemand.
Zeker omdat ik nu toch mag beginnen met het afbouwen van de andere medicatie.

Normaal zou men kiezen om de MTX af te bouwen, maar die zorgt er ook voor dat mijn psoriasis weg blijft.
Daarom besliste de reimatoloog,om de Arava af te bouwen, mag nu dus naar 10 mg. In plaats van 20 mg.
Op hoop van zegen nu, ik ben zo blij.
Arkan
Lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica