Welke optie na enbrel en humira?

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Welke optie na enbrel en humira?

Berichtdoor jopie1982 » do jun 04, 2015 10:25 pm

Helaas moest ik stoppen met enbrel, dit deed te weinig. Daarna gestart met humira, maar helaas ik krijg bijwerkingen die zeer zelden voorkomen, maar dus ook verplicht stoppen.

Weet iemand een vergelijkbaar broertje of zusje van bovenstaande?
Is dit ook injectie of pil vorm?
Infuus weet ik ook maar dat heb ik liever niet.

Heeft er iemand hier ervaring met andere biological injectie?
Hoor graag ervaringen.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Re: Welke optie na enbrel en humira?

Berichtdoor zeeuws meisje » vr jun 05, 2015 10:35 am

na enbrel en humira kreeg ik rituximab. Infusen dus... maar het zijn er maar 4 per jaar dus dat valt wel mee!
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor jopie1982 » vr jun 05, 2015 11:40 am

Oke vier keer per jaar valt idd erg mee.
Toch heb ik het liever niet. Op de een of andere manier voelt dat voor mij als laatste redmiddel maf he.
Over twee weken weer overleg met reumatoloog.
Nee leef ik even op prednison injecties. Eerst moeten alle andere problemen opgelost zijn voordat ik uberhaubt weer mag gaan spuiten,......wat dan ook.
jopie1982
Lid

Berichtdoor DaisyD » vr jun 05, 2015 3:18 pm

Embrel heb ik (nog) niet gehad, maar na de Humira kreeg ik Cimzia. Dat is om de week spuiten, net als Humira. Misschien kan je daar ook op overgaan?
DaisyD
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor JannekeB » vr jun 05, 2015 8:31 pm

Hoi Jopie,
Wat vervelend dat enbrel en humira beide niet voldoende werken. Zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik heb eerst humira gehad en daarna cimzia. Laatste heeft het een tijdje redelijk goed gedaan maar sinds vorig jaar toch weer ontstekingen. Eerst mtx ingewisseld voor arava maar was de oplossing ook niet. Nu Orencia (abatacept). Nog afwachten of dit voldoende gaat werken.

Je hebt verschillende soorten biologicals (bij mijn weten allemaal injectie of infuus):
Tnf-Alfa remmers
Interleukine remmers
B-cellen en T-cellen remmers (via deze link van reumafonds meer info over de verschillende biologicals http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... umaremmers)

Mijn reumatoloog vertelde een keer dat als je 2 TNF-alfa remmers hebt gehad en deze niet voldoende aanslaan het meestal geen zin heeft om een 3e te proberen maar geen idee of dit gangbaar beleid is. Blijven de andere 2 soorten over.

Ik heb hetzelfde gevoel over de infusen. Voelt voor mij ook als een beetje laatste redmiddel en als weer een stapje zwaarder. Een aantal van de biologicals die eerst alleen via infuus werden gegeven worden nu ook in injectievorm toegepast. is bijvoorbeeld bij Orencia het geval.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groet,
Janneke
JannekeB
Lid

Berichtdoor Lalage » za jun 06, 2015 8:48 am

Heb je je eetpatroon al eens onder de loep genomen? Dat heeft mij meer geholpen dan Humira.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor debbie1987 » zo jun 07, 2015 1:12 am

Ik heb ook humira gehad maar had hier veel klachten Door. .
Ben nu cimzia aan het spuiten en die werkt tot nu toe redelijk.

Ook ik heb bij infuus zoiets van dat is de laatste optie..

In ieder geval succes!!!
debbie1987
Lid

Reumavorm: mctd

Berichtdoor jopie1982 » zo jun 07, 2015 12:50 pm

Humira zelf werkt perfect bij mij. Ontstekingen weg, psoriasis weg. Helaas kreeg ik last van een zeldzame bijwerking en mag nu niet meer spuiten.
Ben wel wat bezorgd want ja hoeveel is nog mogelijk.
Ik mag ook niet alles in combinatie met andere medicijnen.
jopie1982
Lid

Berichtdoor debbie1987 » zo jun 14, 2015 9:42 pm

Bij mij werkt cimzia voor zowel mctd als psoriasis..
In het ziekenhuis vertelde ze dat cimzia bijna hetzelfde was als humira qua werking maar dat er minder citroenzuur in zit.
debbie1987
Lid

Reumavorm: mctd

Berichtdoor josephina » do jun 18, 2015 11:10 pm

ik spuit orencia iedere week en dat helpt goed nadat de humira niets meer deed.
josephina
Lid

Reumavorm: RA en artrose

Berichtdoor jopie1982 » do jun 18, 2015 11:54 pm

Blij jullie berichten te lezen. Helaas gaat het nog steeds niet goed en mag ik nog steeds geen nieuwe medicatie starten, maar dit geeft wel een beetje hoop gelukkig.
jopie1982
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr jun 19, 2015 12:18 pm

Sterkte Jopie!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Jelly » vr jun 19, 2015 6:09 pm

@Zeeuws Meisje. Ik weet dat het voor iedereen anders is... maar wil toch vragen: ik heb zelf enbrel gebruikt, zonder succes, en na lange tijd op humira nu aan het overwegen over te stappen op 'het infuus'. Hoe bevalt jou dat (4x per jaar is niet veel, maar duurt zoiets lang, welke bij-effecten ervaar je?) en wat is voor jou het resultaat? Groetjes Jelly.
@Jopie. Ik heb geen antwoord op je vraag, zit eigenlijk met hetzelfde. Dus ik lees even mee :ewink:
Jelly
Lid

Berichtdoor jopie1982 » vr jun 19, 2015 9:32 pm

Sterkte Jelly hopelijk komt er voor jou ook iets. K ben er nu achter dat er nog drie soort varianten zijn (bij ons in het ziekenhuis dan).
jopie1982
Lid

Berichtdoor Marijo » ma jun 22, 2015 5:05 pm

Ik ben van de cimzia naar de enbrel gegaan maar nu hardlopen terug naar de cimzia. De reumatoloog vond dat het toch nog beter moest kunnen dus van cimzia naar enbrel maar daar kwamen we snel van terug. De kilo's vlogen er aan en de ontstekingswaarden vlogen ook omhoog. En van cimiza werd ik super actief zeker als ik net geprikt had. Dus voor mij voorlopig weer cimzia.
Marijo
Lid

Volgende

Keer terug naar Artritis Psoriatica