Ga niet zo goed hier

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Berichtdoor eury » za sep 02, 2006 11:42 pm

hé'Cin ..hoe gaat het met je nu op de salazo en de pred????

eury
eury
Lid

Berichtdoor jolijn » za sep 02, 2006 11:56 pm

Hoi Cindy,
ik mag inderdaad geen andere medicatie gebruiken ivm met mijn lever,heb in het verleden wel salasopyrine geslikt voor de reuma maar toen deed mijn lever al snel nog vervelender.Moet het dus voorlopig hier meedoen, Heb jij erg veel last van de crohn? Hebben ze bij jouw wel eens onderzocht of je misschien spondylarthropathie hebt? Volgens de reumatoloog wordt daar niet zo snel aan gedacht omdat het toch niet zo vaak voorkomt maar het is een vorm van reuma waar de ziekte van crohn altijd bij zit.

Hoi Eury,
ik slik 1 keer 15 mg s'avonds omdat in de nacht bij mij de pijn het ergst is en het middel volgens de reumatoloog de eerste 12 uur het sterkste werkt,ik hoop ook dat de misselijkheid snel ober is, want prettig voel ik me absoluut niet.
Mijn broer heeft ook psoriasis en die gaat elke dag voor een PUVA behandeling en bij hem werkt het goed, ik hoop dat het bij jouw ook aanslaat.
gelukkig is er meer in het leven dan reuma
jolijn
Lid

Berichtdoor eury » zo sep 03, 2006 11:35 am

Hoi Jolijn,

Vandaar dat je al vroeg of je misschien een halve mocht innemen..zou als ik jou was het gewoon proberen ..halve voor de nacht en halve s ochtends..

groetjes eury
eury
Lid

Berichtdoor jolijn » zo sep 03, 2006 10:53 pm

Hoi Eury,
ik ga het gewoon proberen en dan kijken wat er gebeurd,groetjes, Jolijn
jolijn
Lid

Berichtdoor jolijn » di sep 05, 2006 11:42 am

goed nieuws :!: :!: :!: :!: De misselijkheid begint minder te worden en de pijn ook,lang leve de pillen, joepie :!: :!: :!: :!:
Moest ik even kwijt hoor :oops:
jolijn
Lid

Berichtdoor eury » di sep 05, 2006 9:19 pm

ahhhh wat fijn...ja dan neem je ze wat liever in en weet je waarom je ze slikt he..er van opknappen in plaats van afknappen..morgen moet je naar de reumatoloog toch..ben benieuwd wat ze zegt..

hoop dat het iedere dag wat beter zal gaan... :D

groetjes eury
eury
Lid

Berichtdoor jolijn » di sep 05, 2006 11:39 pm

hoi eury,
ik moet inderdaad morgen weer naar de reumatoloog en ik ben zo blij dat ik me ietsje beter voel, nu maar afwachten wat dokkie morgen zegt :roll:
jolijn
Lid

Berichtdoor jolijn » wo sep 06, 2006 12:27 pm

daar ben ik weer, dokkie was tevreden, ze vond me er beter uitzien dan een week geleden, nou ik voel me ook beter behalve dat de misselijkheid nog niet echt weg is.
Mijn lever uitslagen waren niet achteruit gegaan dus ik mag door gaan met de medicijnen.Wel krijg ik in plaats van nexium 20 mg nu nexium 40 mg zodat ik minder misselijk ben.
Ik mag twee weken weg blijven, joepie!!!!
Waar een mens al niet blij mee kan zijn he! :roll:
jolijn
Lid

Berichtdoor eury » wo sep 06, 2006 8:45 pm

Hoi Jolijn,

Als die misselijkheid weg is kun je weer beetje lekker gaan eten..fijn dat dokkie tevreden was en je 2 weekjes mag wegblijven..even geen dokter..
En weet niet hoe het bij jou gaat hoor, maar bij mij is het ook nog afwisselend soms dagen dat ik me best heel goed voel en ander weer iets minder..en dan moet ik echt ff aan de rem trekken..veel meer rust nemen..en weer wachten op de de betere daagjes..

groetjes eury
eury
Lid

Berichtdoor Cinder » do sep 07, 2006 9:47 pm

@ Eury, sorry... heb dit bericht helemaal over het hoofd gezien!
Het gaat momenteel redelijk met me... Ik mag wel langzaam gaan stoppen met de prednison! Dat is wel fijn.. En ondertussen ga ik dus door met de salazopyrine.. Tsja, pas over een half jaar zal ik er iets van kunnen merken dus het blijft afwachten...

@ Jolein,

jolijn schreef:Hoi Cindy,
ik mag inderdaad geen andere medicatie gebruiken ivm met mijn lever,heb in het verleden wel salasopyrine geslikt voor de reuma maar toen deed mijn lever al snel nog vervelender.Moet het dus voorlopig hier meedoen,

Wat ontzettend vervelend voor je dat je maar weinig medicatie kunt gebruiken... Ik hoop dat de medicatie die je nu hebt het grootste deel van de pijn zal kunnen verzachten...
Heb jij erg veel last van de crohn?

Dat verschilt :wink:
Volgens mij heb je het al bij mijn topic kunnen lezen maar zal hier ook even antwoorden... Op zich heb ik een lichte vorm van de ziekte van Crohn.. Dit betekent dus dat er wel degelijk ontstekingen en zweren zitten maar in geringe mate.. Sommige mensen met Crohn zitten helemaal vol ermee in de darmen en bij mij zit het op een aantal plaatsen.. Dit is inmiddels wel al een paar jaar geleden dat ik dit gezien heb, ik moest toen een coloscopie krijgen en daarbij kon ik mee kijken op het scherm dus ik weet ongeveer waar het zit en hoeveel er zit.. ik vond dat er best veel rode en gele plekken te zien waren, maar de internist vond het wel mee vallen... (Rode plekken zijn ontstekingen, gele zijn zweren) Maar het is dus wel Crohn...
Qua klachten valt het tegenwoordig wel mee.. Maar het verschilt per dag hoor, de ene dag heb ik nergens last van (zoals vandaag :) ) en de andere dag sterf ik de hele dag van de buikpijn en heb ik ook diarree... Het enige waar ik nu de laatste dagen enorm last van heb zijn ontstekingen bij de anus... Dat is echt enorm pijnlijk! Maar ik geloof dat dat sinds vandaag ook ietsje aan het wegtrekken is...

Hebben ze bij jouw wel eens onderzocht of je misschien spondylarthropathie hebt? Volgens de reumatoloog wordt daar niet zo snel aan gedacht omdat het toch niet zo vaak voorkomt maar het is een vorm van reuma waar de ziekte van crohn altijd bij zit.

Zoals je hebt gelezen in me topic denkt de reumatoloog nu dus idd aan deze vorm van reuma...
Heb jij enig idee wat voor soort onderzoeken ze kunnen doen om uit te zoeken of dat het ook werkelijk is?
Verder vind ik het een beetje vage benaming want ik kan er op google ook maar heel weinig over vinden... Als ik het woord intyp, kom ik hier terecht of op het Bechterew forum...

Sterkte, groetjes Cindy.
Cinder
Lid

Reumavorm: Spondylarthropatie/B

Berichtdoor jolijn » do sep 07, 2006 10:52 pm

Hoi Cinder,
de onderzoeken die ze er voor doen zijn vooral foto's maken van heupen en bekken en van de onderste wervels van de rug.En verder de bloedonderzoeken die ze bij de andere vormen van reuma ook doen.
Ik ben ook op zoek geweest of ik iets kon vinden op het internet en het enige wat ik heb kunnen vinden is een verslag van een onderzoek.
Ik kan hier de site even neerzetten maar misschien heb je het zelf ook al gevonden. In dat onderzoek wordt ook wel veel terug gewezen op de ziekte van bechterew maar ze hebben het ook over spondylarthopathie.
http--www.vvocm.nl-Portals-0-Richtlijn_Bechterew.pdf.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt,ik kan het je ook mailen als je het wilt maar kijk maar of je op deze site kan komen,succes!!
jolijn
Lid

Berichtdoor eury » vr sep 08, 2006 2:50 pm

Hoi meiden,

Volgens mij zit het allemaal een beetje anders...de Psor veroorzaakt de Artritis van daar de naam AP ..AP valt onder de groep Spondylitis. Dezelfde groep als Bechterwew dus.
Een ernstiger vorm van AP is dus de aantasting erbij van de wervelkollom , genaamd Spondylitis..niet nog een reuma vorm erbij...het valt onder de AP.
En naast de psor komt vaak ook de ziekte van Crohn voor ..ook het darmbeen wordt vaak aangestast..

groetjes eury
eury
Lid

Berichtdoor jolijn » za sep 09, 2006 10:54 am

nou mijn reumatoloog heeft het iets anders uitgelegd, maar ben nu effe moe dus ik zal het later wel vertellen hoe mijn reumatoloog dat ziet.
jolijn
Lid

Berichtdoor eury » za sep 09, 2006 12:17 pm

Hoi Jolijn,

Kan Natuurlijk bij jou heel anders zijn!
Maar het ging mij erom het duidelijk te maken dat er een verschil is tussen een Spodylartritis en Spondylitis Akylosan ( ziekte van Bechterew)
en dat bij veel AP patienten de Spondylitis Artritis een gevolg is van de AP.

Groetjes Eury
eury
Lid

Berichtdoor Cinder » za sep 09, 2006 5:50 pm

:lol: :lol: Ik kan het eerlijk gezegd even niet zo goed meer volgen :lol: :roll:

Phoe, al die termen... En op het Bechterew forum zeggen ze juist weer dat spondylarthropatie een verzamelnaam is van allerlei verschillende reumatische aandoeningen die met de ruggenwervel te maken hebben, en dat deze naam dus vaak aan patienten gegeven word voordat er bewijzen van bijv vergroeiingen op foto's te zien zijn....

Ik kan er niet veel wijs meer uit :oops: :oops:
Want jij denkt dus dat dit zeg maar een soort van mengeling is van een reumatische aandoening als je zowel AP, psoriasis én Crohn hebt... Ik heb dan in principe geen Ap of psoriasis maar dit komt wel bij meerdere familie leden voor.. Mijn vader heeft AP in zijn knie en psoriasis van de huid, zijn zus heeft ook de huidziekte en mijn moeders zus ook... Doordat ik dus Crohn heb, en dat AP en psoriasis in de directe familie zit, krijg ik dus spondylarthropatie??
Zit ik nu goed of niet?
Help! :lol: :wink:

Groetjes Cindy.
Cinder
Lid

Reumavorm: Spondylarthropatie/B

VorigeVolgende

Keer terug naar Artritis Psoriatica