Even voorstellen

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Even voorstellen

Berichtdoor Leonie83 » do jul 16, 2015 11:28 pm

Hoi allemaal,

Sinds kort op dit forum. Na wat zoeken op internet eindelijk eens wat gevonden waar gericht op AP gepraat word.
Ben 32 jaar en heb sinds 2010 (was toen 26) de diagnose AP. Dit ondertussen in combi met whiplash (had ik al voor AP), adhd en pcos. Gezellige combi haha.

Voor mijn AP heb ik mtx gespoten en sulfasalazine geslikt. Van die eerste kreeg ik veel bijwerkingen en viel enorm af en kwam in een depressie terecht.
Ook tijdens het gebruik van de medicatie kreeg ik nieuwe ontstekingen o.a. in de pezen van mijn knieën. Ik heb toen besloten (wel in overleg) tijdelijk even met alles te stoppen, ook omdat mijn lichaam op de een of andere manier medicatie te snel verwerkt. Moest dus hogere doses voor het wat deed, met gevolg meer bijwerkingen.
Dat tijdelijk heeft uiteindelijk bijna 3 jaar geduurd. Tot vorig jaar bijna geen problemen met AP gehad. Vorig jaar kreeg ik weer meer last van mijn rechterhand. Ik heb toen prednison spuiten gehad in 4 gewrichten in mijn hand en in mijn pols. Eigenlijk meer omdat reumatoloog beginnende ontsteking voelde en hij dit voor wilde zijn. Tot nu toe nog steeds geen last van die hand en pols. Tenzij ik natuurlijk is een keer teveel heb gedaan, maar das vast herkenbaar bij iedereen.
Dagelijks slik ik wel diclofenac, 1 in de ochtend en 1 voor de nacht.

Een paar weken geleden werd ik echter wakker met een ongelooflijk zere enkel. Hij zeurde al een tijdje maar reumatoloog kon geen ontsteking ontdekken. Maar weer op bezoek. Hij zei dat vooral links mijn achillespees en ophanging daarvan geïrriteerd was en daar niks aan kon doen. En dat mede daardoor mijn pezen op dit moment te kort staan. Misschien was het toch zo dat ik een kleine ontsteking heb gehad en daardoor ander ben gaan lopen met dit als gevolg.
Ik werd verwezen naar de fysio. Helaas word dat niet meer vergoed uit je basisverzekering en ben ik er nu 2 keer geweest. Zodra ik over ben naar een aanvullende pak ik het weer op, tot die tijd thuis netjes de oefeningen doen. Stukje bij beetje gaat het beter maar niet je van het. Lang staan, hele stukken lopen zonder pauze lukt niet. Als ik lang gezeten heb en ga staan zak ik er bijna door zo stijf, strak en pijnlijk is het dan weer. Ondanks dat ik stil zit mijn oefeningen doe. Mijn korte pootjes helpen er ook niet aan mee, bungel bijna overal waar ik zit met mijn benen.

Voor de rest last van de spieren aan de buitenkant van mijn duimen. En ochtendstijfheid maar dat heb ik al jaaaaren en altijd een zere rug dus dat ken ik wel. maar aan mijn rug kan hij niks ontdekken, hoort erbij zegt hij.

Ik maak sinds mijn AP diagnose het beste van het leven en probeer zoveel mogelijk mijn energiehuishouding te verdelen over de week. Voor dit laatste heeft vooral mijn gesprekken met een psychotherapeute goed geholpen. Die heeft samen met mijn mijn eigen (nieuwe) ik leren ontdekken.

Liefs Leonie
Leonie83
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Wrenchman » vr jul 17, 2015 9:29 pm

Hallo Leonie, welkom hier. Zo te lezen heb je al lekker kunnen meekletsen hier.

Van een deel van je klachten herken ik ook wel wat. Wel een hoop gedoe zo te lezen en niet leuk dat je even niet goed verzekerd bent.
Misschien is een opklapbaar krukje wat voor jou. Weegt niet veel en kun je overal mee naartoe nemen. Een vriendin van mij heeft ook korte beentjes en heeft 'm mee bijvoorbeeld op visite.

Leonie83 schreef:Voor dit laatste heeft vooral mijn gesprekken met een psychotherapeute goed geholpen. Die heeft samen met mijn mijn eigen (nieuwe) ik leren ontdekken.

Ik heb ook een traject doorlopen bij een soortgelijke 'peut en heb er veel aan gehad. Vooral om leren gaan met spanning en leren ontspannen. Maar dan nog gaat het de ene dag beter dan de andere.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Leonie83 » vr jul 17, 2015 11:32 pm

Hoi wrenchman,

Bedankt voor het welkon heten.
Idd al lekker bezig hier.

dat opklapkrukje is een goed idee. Heb er thuis ook 2 in gebruik dus waarom idd niet meenemen.

grappige aan de peut is dat ik er eigenlijk kwam voor depressie klachten, maar ze me gewoon met alles heeft kunnen helpen. Dacht eerlijk dat niet veel mensen daarvoor er na toe gingen.
ik zeld heb o.a. neurofeedback therapie gehad. Heerlijk eens in de 2 weken verplicht film kijken en ondertussen totaal kunnen ontspannen.
En wat je erover schrijft klopt hier ook ene dag beter dan de andere.
Het is niet anders denk ik dan maar zien morgen wel weer.
Leonie83
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Keer terug naar Artritis Psoriatica