Hallo, hier Angele...

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Hallo, hier Angele...

Berichtdoor AngèleM » ma sep 28, 2015 8:27 pm

Hallo,

ik kom me ook even voorstellen, ik lees af en toe al eens mee en merk dat het fijn is wat lotgenoten te treffen. En nu is mijn account geactiveerd. Ik ben Angèle, nu 52. Ik kan een lang verhaal vertellen vanaf 2002 over vermoeidheid en pijn, maar laat ik het eerste deel maar in een paar woorden samenvatten. Druk leven met een matig ingestelde diabetes, ernstig B12-tekort, jaren geduurd tot goede instelling, trage schildklier ook weer jarenkwestie, daarnaast nog wat andere ziektetjes. Vorig jaar zomer waren mijn B12 en schildklier goed ingesteld, alleen die diabetes vloog nog (of juist daardoor) alle kanten op. Kon weer van alles, nou ja erg pijnlijke pols na bowlen, gaat vanzelf wel weer over. Toen kwam ik in september terug van vakantie, raakte zwaar verkouden en werd niet meer beter. En toen begon die andere pols ook nog. Dus die schildklier weer... In februari hoorde ik dat mijn schildklierwaarden de afgelopen maanden heel goed waren. Ik heel verbaasd, ik heb toch weer pijn en ik ben toch weer moe. En toen begonnen ook mijn vingers zeer te doen, maar ja, wat problemen gehad met bloeddrukmedicijnen, zal wel vocht vasthouden, gaat vanzelf over. Maar het werd alleen maar erger. De stoute schoenen aangetrokken en bij de huisarts gevraagd of het reuma kon zijn. Ondertussen in april aangeland, bleek er geen reuma-factor te zijn, maar wel andere afwijkende waardes. Dus maand later weer bloedonderzoek en nog steeds afwijkende waardes. Daarmee verwezen naar reumatologie. Uitgebreid onderzocht en onder voorbehoud van bloedonderzoek en een diagnose van een dermatoloog. zou het artritis psoriatica kunnen zijn. Bloedonderzoek was niet goed, dermatoloog bevestigde psoriasis, dus ik mocht aan de diclofenac (eerder al goede ervaring mee). Ik knapte snel behoorlijk op, maar nog steeds wel moe, nog steeds wel pijn en nog steeds last van stijfheid. Begin deze maand ook TMX voorgeschreven gekregen. Twee weken proef ging goed, geen enkele bijwerking, geen enkele werking trouwens ook. Deze zaterdag derde keer en helaas gisteravond duizelig, misselijk en overgeven (helaas net nadat ik al mijn medicijnen had ingenomen, inclusief de diclofenac en foliumzuur).
Voor wie dit met een grote grijns gelezen heeft, je kent het verhaal natuurlijk al, die film komt hier vaker langs en je hebt er zelf ook al in gespeeld.
Tja verder, ik werk fulltime, heb gelukkig een flexibele werkgever ('hallo, ik heb waarschijnlijk artritis psoriatica en ik heb 5 vervolgafspraken' 'nou, vertel en wanneer moet je vrij'), houd weinig energie over voor een leven naast mijn baan (dat is al ruim 10 jaar zo), maar ben over het algemeen een gelukkig mens en ik 'count my blessings'.

Angele
AngèleM
Lid

Reumavorm: AP

Re: Hallo, hier Angele...

Berichtdoor johanna maria » ma sep 28, 2015 9:44 pm

Hoi Angele,
Aangezien ik zelf ook allerlei ziektes heb,waaronder hypotheroide,vraag ik me af of je hypotheroide komt door de ziekte Hashimoto
alle klachten die je opnoemt (psoriasis,vit b tekort,misschien diabetes?vermoeidheid,pijnlijke gewrichten kan dus ook door hashimoto komen,bij een enkele patiënt kan,ondanks goede bloedwaarden de klachten blijven...
Dus als je geen diagnose reuma krijgt,google dan eens hashimoto
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Re: Hallo, hier Angele...

Berichtdoor AngèleM » wo sep 30, 2015 5:49 pm

Dank voor je reactie.
Hashimoto is al vastgesteld. Vandaar dat ik dat ook eerst weer als oorzaak verwachtte. Wat de andere ziektes betreft, diabetes heb ik al van kinds af aan. B-12 tekort is een opnamestoornis, ook auto-immuun, daarvoor krijg ik spuiten. Psoriasis heb ik al jaren en werd ik ook voor behandeld door de huisarts, het bleek alleen dat psoriasis pas psoriasis is als de dermatoloog psoriasis gediagnosticeerd heeft. Vandaar dat de reumatoloog pas AP kon vaststellen na de diagnose van de dermatoloog. Uit bloedonderzoek bleken ook ontstekingswaarden en iets met bezinksel.

Vandaag voor het eerst bloedprikken geweest ivm de TMX, benieuwd wat daar uit komt, tot nu toe voel ik me eerder slechter dan beter.
AngèleM
Lid

Reumavorm: AP

Keer terug naar Artritis Psoriatica