Artritis psoriatica en artrose

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Artritis psoriatica en artrose

Berichtdoor jap » wo okt 14, 2015 12:18 pm

Hallo,
Ik ben jap en nieuw op dit forum. Artrose (m.n. bovenste helft ruggenwervels) is bij mij enkele jaren geleden al vastgesteld en afgelopen zomer is daar ap bijgekomen.
Met de reumatoloog ben ik in gesprek over welke medicijnen het beste bij deze combinatie van ziektebeelden passen.
Zijn er onder jullie lotgenoten van me en willen diegenen ervaringen uitwisselen?
Dat zou fijn zijn!
Prettige dag,
jap
jap
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Re: Artritis psoriatica en artrose

Berichtdoor Hermione » wo okt 14, 2015 12:42 pm

hallo Jap,
geen ap hier, maar ik wil je wel welkom heten hier op het forum. En ik hoop voor je, dat er snel medicatie gevonden wordt, waar jouw klachten van onder de duim raken.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor jean-marc » za jan 16, 2016 10:21 pm

Ik veronderstel dat dit over psoriasis artritis gaat ?
Wel ik heb dat ook ik neem ledertrexate 6 X 2,5 Mg en 2dagen later foliumzuur en dan nog ibrobrufem 600mg gemiddeld 4pillen per dag .
Maar nu in de winter heb ik afgezien man das niet te geloven .vandaar dat ik ook hier lid ben geworden omdat ik ook eens wilde weten hoe het met jullie was die dit ook hebben
jean-marc
Nieuw lid

Berichtdoor Arkan » zo jan 17, 2016 10:03 pm

Hallo, welkom op het forum.

Ik heb ook artrose in de bovenste ruggenwervels (nekwervels) en ik het Psoriasis artritis.

Jaren geleden al begonnen en heel snel de diagnose gekregen, maar de zoektocht naar de juiste combinatie van medicijnen is een heel lange weg geweest.
Ik ben begonnen met Feldene wat een poosje de klachten afvlakte, tot de huisarts me naar de reumatoloog stuurde.

Die liet me beginnen met Ledertrexate (MTX) en dientengevolge ook het nodige foliumzuur. De psoriasis verdween vanaf toen geleidelijk aan, maar de ontstekingen gingen niet weg.
Er werd besloten om ook net Celebrex te starten, wat later vervangen werd door Motifene door problemen met te hoge bloeddruk.
Nog later kwam daar Arava bij.
De ontstekingen minderden, maar gingen niet weg en uiteindelijk, nu iets meer dan een jaar geleden werd alles in het werk gesteld om van het ziekenfonds terugbetaling te krijgen voor Enbrel (biologicals). Ik kreeg de goedkeuring omdat de andere medicatie na zo lange tijd nog steeds niet voldoende werkte. Vanaf toen spuit ik elke week Enbrel.
Na enkele maanden verminderden de ontstekingen, en nu mag ik eindelijk zeggen dat de ontstekingen onder controle zijn, maar niet helemaal weg.
Bij de laatste controle bij de reumatoloog kreeg ik te horen dat de Enbrel de andere medicatie aan het over pakken was en dat ik de Arava stilletjes aan mag beginnen afbouwen van 20 mg. naar 10 mg., later zou ik ook de Motifene mogen afbouwen> De Ledertrexate zal ik ook moeten blijven nemen omdat daardoor de psoriasis onder controle is.

Een lange weg, maar wel eentje die me uiteindelijk wel voldoening schenkt.
Soms wordt de ideale combinatie snel gevonden, soms duurt het wat langer. Ik heb de grote fout gemaakt dat ik jaren met pijn rondgelopen heb vooraleer ik hierover met een arts heb gesproken. daardoor was de ziekte ook al te ver gevorderd.

Wens je heel veel sterkte in je zoektocht en hoop dat je snel geholpen kunt worden.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor jap » vr jan 22, 2016 5:23 pm

Dank jullie wel voor de reacties. Bij mij is het inderdaad ook een grote zoektocht.

Voor de ap heb ik plaquenil en methotrexaat gehad. Beide zijn gestopt door teveel bijwerkingen.
Ik ben nu arava aan het proberen. Ik moet nog een aantal weken wachten op het resultaat.

Voor de rugpijn, waar vooral artrose zit (middenrug, borstkas) kreeg ik eerst etoricoxib 90 mg en nu krijg ik 15 mg meloxicam en pcm z.n.
Maar in de loop van elke dag ontwikkel ik rugpijn. Afhankelijk van hoeveel ik mijn rug belast, tot pijnscore 7-8, grrrrrrr....
Meer pijnstilling wil de reumatoloog niet geven, grrrrrrr....

Wat voor pijnstillers krijgen jullie? Zijn er mensen die bijv. Tramadol gebruiken en helpt dat?
Zijn er onder jullie bij wie de ap ook in de rug/ribbenkas zit?

Sterkte gewenst allemaal!!! En alvast bedankt voor jullie reacties,
jap
jap
Lid

Berichtdoor rianne55 » vr jan 22, 2016 5:30 pm

Hallo Jap, ben je wel eens bij een goede manuele therapeut geweest? Mijn vriendin had ook artrose in haar rug en is nu pijn vrij. je kan het altijd proberen.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor jap » vr jan 22, 2016 5:35 pm

Dank voor de tip!!
jap
Lid

Berichtdoor Dani- » za jan 23, 2016 1:22 am

Mijn Si gewrichten, onderrug dus, geven nogal klachten. Ik gebruik Diclofenac, prednison, Sulfasalazine 3 gr per dag. Heb nog geen andere dmard of biological waar ik tegen kan. Hoop geprobeerd. De Diclofenac en de prednison werken bij mij iets tegen pijn.

Ik ga voor mijn rug naar de manueel therapeut, die doet het beter dan welke pil dan ook. Echt duidelijk pijnvermindering na enkele behandelingen.
Je hebt het over ribbenkast, in je rug of bij het borstbeen? Tegen de ontsteking in mijn sc gewricht (aanhechting sleutelbeen, borstbeen) is niets te doen.

Arava heb ik ook gehad, ter info, hou je bloeddruk daarbij goed in de gaten!

Groet
Dani
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor jap » za jan 23, 2016 3:15 pm

Dankjewel voor je reactie!

Rugpijn zit bij mij vooral ter hoogte van de bh-band (kromming van de rug) en daaronder en straalt uit naar de beide zijden.
Borstbeen is gevoelig en aan de voorzijde borstkas heb ik vaak pijnsteken.

Een 2e positieve reactie over de manueel therapeut. Mijn fysiotherapeute is ook manueel therapeute, ik zal haar es vragen.

Fijn, zonnig weekend allemaal!
Groet, jap
jap
Lid

Berichtdoor AnnemiekV » ma jan 25, 2016 9:49 am

Welkom hier! Ik heb bechterew, aanverwant dus aan ap. Zelf gebruik ik sinds een paar maanden biologicals en het is voor mij een wereld van verschil qua pijn. Borstbeen en ribben blijft wel gevoelig, maar ik heb altijd veel baat gehad bij de fysio die dat losmaakte en dan deed tapen. Kon letterlijk weer lucht krijgen na een behandeling. Ook zelf veel oefeningen gedaan om de ribbenkast goed "wijd" te maken en soepel te houden.
Tramadol heb ik ooit gehad, maar werkte bij mij enorm heftig! Dus voor mij persoonlijk echt een no go.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor jap » ma jan 25, 2016 1:08 pm

Dank je wel voor je reactie op mijn zoektocht!
Op naar de fysio-/manueel therapeut!
En als de arava ook niet aanslaat of teveel bijwerkingen geeft, vraag ik de reumatoloog om een biological.
Groetjes, jap
jap
Lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica