Arboarts & werkgever

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Arboarts & werkgever

Berichtdoor jopie1982 » di okt 20, 2015 9:10 pm

Vraagje, ik zit een tijdje in de ziektewet. Ik werk nu halve dagen. Mijn werkgever geeft steeds (voor mijn gevoel achter mijn rug om) contact met de arboarts (loopt niet eens via p&o maar via mijn chef).
Nu gaan ze, arbo,p&o, mijn chef een reintegratie plan maken. Zelf ben ik daar niet bij.
Voor mijn gevoel is dit geen normale gang van zaken.
Iemand van jullie dit een x op deze manier meegemaakt? En is dat normaal?
Hoor ik hier ook niet bij betrokken te worden?
Hoor graag jullie ervaringen, tips enz.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Re: Arboarts & werkgever

Berichtdoor Pelagius » di okt 20, 2015 9:32 pm

Vanuit een andere hoek kan ik je vertellen dat het normaal is dat werkgever en arbo contact hebben. Zelf heb ik ook direct contact met de arbo wanneer iemand uit mijn team in de ziektewet zit. Dus dat is normaal (zonder weet te hebben van wat zij bespreken), dat is niet achter je rug om. Voor mij loopt dat ook nooit via P&O, maar direct.
Het reintegratieplan hoort de arbo ook met jou af te stemmen waarbij je er wel vanuit moet kunnen gaan dat de arbo je goed vertegenwoordigd. In ieder geval moeten gesprekken met jou de basis vormen. En daarna met je werkgever. Ook hier kan ik alleen aangeven hoe ik het gewend ben. Arbo stemt met werknemer af, arbo stemt met mij af en ik stem weer met werknemer af. In die driehoek wordt je het dan eens over de aanpak. Indien nodig kun je ook bij elkaar komen.
Dit alles zeg ik vanuit mijn perspectief. Uit je vraag krijg ik het gevoel dat je vermoed dat zaken niet helemaal kloppen. De gang van zaken lijkt op het eerste gezicht normaal mits er ook door de arbo met jou gesproken is over het reintegratieplan. Over de inhoud van de gesprekken en verborgen agenda's kan ik natuurlijk niks zeggen, daar heb ik geen weet van. Maar laten we even aannemen dat die er niet zijn.
Ook ben ik niet bekend met de verhoudingen maar normaal gesproken moet dit ook gewoon aangekaart kunnen worden als je je er niet lekker bij voelt. Laat je zeker niet zomaar een reintegratieplan opdringen waarvan jij het gevoel hebt dat dat je niet helpt. Uiteindelijk is het hun taak om je weer aan de slag te krijgen op een manier die jou helpt dat ook te bereiken, aangenomen dat dit ook mogelijk is.
Succes in ieder geval.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Re: Arboarts & werkgever

Berichtdoor jopie1982 » do okt 22, 2015 9:19 am

Dank je voor je uitleg. Nee voelt inderdaad niet goed helaas.
jopie1982
Lid

Reumavorm: AP

Keer terug naar Artritis Psoriatica