Gestopt met mtx

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Gestopt met mtx

Berichtdoor Zootopia74 » do okt 29, 2015 9:27 am

Hallo,

Ik ben na 8 maanden gister gestopt met mtx. De pijn is niet weg maar ik kon gewoonweg niet tegen de vermoeidheid. IOM reumatoloog ben ik nu gestopt.

Ik vind het best spannend, want ik heb geen idee wat ik nu kan verwachten. Heeft iemand ervaring met stoppen van mtx? Ben benieuwd naar ervaringen.

Alvast bedankt!
Groet
Dion
Zootopia74
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Re: Gestopt met mtx

Berichtdoor Lalage » do okt 29, 2015 9:41 am

Ik moet af en toe stoppen of minderen vanwege m'n bloedwaarden. Wat ik merk is dat na ongeveer twee maanden de ontstekingen terugkomen :( Maar verder geen afkickverschijnselen zoals bij prednison.
Laatst bijgewerkt door Lalage op zo nov 01, 2015 3:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor rianne55 » zo nov 01, 2015 11:20 am

Ik stop af en toe, ook vanwege de vermoeidheid. Het gaat een paar weken goed en je krijgt weer energie.maar dan krijg ik maag en darmklachten en daarna weer ontstekingen. Ik heb nu medicijnen tegen darmontsteking en nu gaat het even weer goed. Ben nu 2 maanden van de MTX af. Let goed op je voeding.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Senna11 » di nov 03, 2015 3:55 pm

Hallo,ik ben inmiddels vanaf begin augustus gestopt met de MTX en het gaat heel goed. Ik was heel erg klaar met de vermoeidheid en de sufheid. Geen ontstekingen tot nu toe (afkloppen) maar zelfs de klachten van de fybromyalgie werden erdoor verminderd. Daar heb ik wel meer last van gekregen maar is het wel waard! Heb meer energie en niet meer zo wazig in mijn hoofd, ben wakker geworden. Let wel heel erg op de voeding en sport zoveel ik kan, ik denk dat je je lijf, voor zover dat wil en mogelijk is, in goede conditie moet houden. We zullen zien hoelang het goed gaat!
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor rianne55 » di nov 24, 2015 1:53 pm

Heb vrijdag pizza gegeten. Wit meel en vlees. De volgende dag moe en pijn. Maar af en toe even zondigen. Daarna op mijn voeding letten en dan gaat het weer.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor zonnetje73 » vr dec 11, 2015 3:33 pm

Welke dosis gebruiken jullie mtx? En op welke manier: tabletjes of injecteren?
Van de tabletjes kreeg ik een misselijk en grieperig gevoel, 2 dagen lamlendig, moe en lusteloos zijn. Dat verdween na mijn eerste stop in augustus dit jaar wegens verhoogde leverwaarden. Geen bijwerkingen van de stop gehad, ik kreeg juist meer energie! Helaas keerden de ontstekingen eind september in mijn gewrichten terug. Bij de reumaconsulente aangegeven dat ik geen tabletjes meer wilde, ik had op reumazwemmen gehoord dat injecteren minder bijwerkingen gaf. Ik begon met wekelijks 10 mg injectie. Idd, injecties geven bij mij nauwelijks bijwerkingen op maag en darmen. Ook geen moe en lamlendigheid meer, godzijdank! Helaas na 3 wkn stoppen wegens opnieuw verhoogde leverwaarden. Opnieuw geen bijwerkingen na stop, maar begin wel weer mijn gewrichten te voelen ... overal pijn. Over een week weer beginnen met mtx, dan maar 7,5 mg ivm die leverwaarden. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
zonnetje73
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Henk » vr dec 11, 2015 7:09 pm

zonnetje73 schreef:Welke dosis gebruiken jullie mtx? En op welke manier: tabletjes of injecteren?

Vanaf 2010 eerst 6 tabletjes á 2,5 mg, daarna een periode 8 en nu weer 6.
Mijn leverwaarden zijn wel wat verhoogd en vermoeidheid is me niet vreemd... maar bij mij spelen ook wat andere kwaaltjes (en bijbehorende medicijnen) mee.
Van misselijkheid heb ik, mede dankzij Pantoprazol, weinig last gehad.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Keer terug naar Artritis Psoriatica