Even voorstellen en een vraag

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Even voorstellen en een vraag

Berichtdoor Steffie89 » di jan 05, 2016 1:44 pm

hallo allemaal

Mijn naam is Steffie en ben 26 jaar heb sinds mijn 12de al hardnekkig psoriasis Capitis en anderhalve maand geleden is mij verteld
dat ik AP heb.
ik heb al een aantal weken last van mijn achillespees en vooral de laatste dagen heb ik veel pijn tussen me hak en de knobbel van de enkel zeg maar, het zit aan de binnenkant van mijn voet. alsof de pijn langs de knobbel loopt. Zijn er mensen die ook bekend zijn met de klachten of staat het los van AP.
vanmorgen ben ik toevallig een enkel brace tegen gekomen en die heb ik nu even om gedaan om de voet even iets meer stevigheid en rust te bieden en kijken of dit helpt.

ik hoor graag jullie reactie.

groetjes Steffie
Steffie89
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Re: Even voorstellen en een vraag

Berichtdoor Ucim15 » vr feb 05, 2016 12:34 am

Hoi Steffie,
Welkom op het forum, ik hoop dat je er antwoorden zult vinden op je vragen.
Ik zelf had voor het mtx gebruik erg gevoelige achillespezen.
Als ik uit bed kwam had ik het gevoel dat ze bij de eerste tien stappen tekort waren.
Ook kon ik mijn voeten niet op de bank laten rusten met mn hielen. Dat deed me zeer.
Nu met de mtx heb ik helemaal geen last meer.

Groet Ucim15
Ucim15
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Berichtdoor Reku72 » zo feb 07, 2016 9:34 pm

Hej Steffie,
Die pijn herken ik wel! Ik heb regelmatig last van pijn onder mijn hiel, bij binnenkant knobbel, maar ook buitenkant knobbel en in achillespees. Als ik een tijdje heb gezeten of 's nachts geslapen heb, kan ik soms bijna niet lopen. Soms is de pijn een tijdje weg, maar het komt regelmatig weer terug en dan neem ik dus orudis retard. Ik heb dan ook meest last van mijn rechtervoet (maar ook soms linkervoet), rechterknie en handen. Ook vaak een stijf gevoel. En dus pijn in rust. O ja en ook soms nekklachten.
Bij mij heeft die pijn in mijn voet(en) dus wel met AP te maken, daarvoor ging ik ook naar de reumatoloog.

Volgens mij is zo'n brace best een goed idee, dat kan best helpen. Ik werk in de zorg en wissel van schoenen als ik werk. Dus dan loop ik een paar uur op een soort klompen (met goed voetbed) en daarna op goedgevormde sandalen. Dat helpt bij mij. (Maar ik heb nog steeds pijn, de ene dag meer dan de andere.)

Groetjes Renata.
Reku72
Lid

Berichtdoor Dani- » zo feb 07, 2016 10:50 pm

Blijf wel bewegen!! Door het lopen aan te passen aan pijn kunnen je kuitspieren als het ware iets inkorten.. Strek regelmatig je kuitspieren. Het scheelt bij mij met pijn in de ondervoeten.
Het klinkt beide niet als ontsteking van gewricht maar meer last van de aanhechting. Door een brace beperk je de beweging van gewrichten, pezen en spieren.

Groet
Dani
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor marielle261175 » ma feb 08, 2016 10:06 am

Hoi

Ik heb ook regelmatig last van achillespezen (heb RA) en een paar jaar geleden kwam daar ook een pijnlijk plek bij tussen achillespees en knobbel enkel. Bij zat het niet aan de binnenkant, maar juist aan de buitenkant. Naast de pijn was het ook opgezwollen. Volgens mijn reumatoloog had het niets met de RA te maken en moest ik goed rusten. Na heel lange tijd was ik het beu en heb een verwijzing gevraagd naar een orthopeed. Hier bleek al snel dat het een chronische slijmbeursontsteking was. Deze is operatief verwijderd en sinds die tijd geen last meer gehad.

groetjes en succes ermee!
marielle261175
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Steffie89 » di mei 03, 2016 9:53 pm

Al weer even geleden dat ik hier geweest ben.

Ik heb na een aantal weken last van mijn achillespees een ontstekingsremmer gekregen van de reumatoloog. Die zij ook dat het kenmerkend was voor AP. Na 2 weken begon de ontstekingsremmer eindelijk zijn werk te doen en uiteindelijk is de pijn weg gegaan. Nu paar maandjes verder komt het weer terug. En zoals een paar al aangaven vooral als ik in de ochtend mijn bed uitkom zijn de eerste stappen pijnlijk. En ook ik kan niet lang met mijn voet op de bank liggen want dan doet het ook behoorlijk zeer met lopen. Al met al zal het iets zijn waar ik waarschijnlijk vaak last van zal hebben.

Oja de brace draag ik eigenlijk nooit juist om mijn voet sterk te houden. Alleen als ik heel veel pijn heb (dan moet het niet te houden zijn) dan doe ik een brace om, om mijn voet wat rust te geven.

Wel fijn om te merken dat er mensen zijn met exact dezelfde klachten.
Steffie89
Lid

Berichtdoor rianne55 » di mei 03, 2016 11:45 pm

Ik word behandeld door een manuele therapeut .voor mijn voet en dat helpt goed. Is dat ook niet wat voor jou?
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Steffie89 » ma jun 06, 2016 9:06 pm

Ja manueel therapie zou wel wat kunnen zijn, ik zal me er eens in verdiepen. De pijn is nu behoorlijk aanwezig en ga mogen weet de reumatoloog bellen. Heb sindskort een nieuwe baan waarbij ik ongeveer 8 uur moet staan/lopen. De ontsteking was daarvoor al aan het terug komen maar nu helemaal. Hopen dat de ontstekingsremmers helpen.
Steffie89
Lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica