Sulfasalazine of Leflunomide

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Sulfasalazine of Leflunomide

Berichtdoor Zootopia74 » za feb 13, 2016 9:20 am

Hallo,

Helaas is de AP weer opgevlamd. Vocht in knie (punctie en injectie gister gekregen), pijn heup (si), last van schouders, moe... 4 maanden na stoppen mtx. Ik kon niet tegen mtx, vanwegen vermoeidheid.

Ik moet nu nadenken over gebruik van nieuw medicijn nl Sulfasalazine of Leflunomide. Nu ben ik benieuwd of er iemand ervaring heeft met een van deze middelen.

Groet,
Dion
Zootopia74
Lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Re: Sulfasalazine of Leflunomide

Berichtdoor vrolijkmeisje » za feb 13, 2016 11:13 am

Ik heb meerdere keren salazopyrine (=sulfasalazine) gebruikt. Na eerst een leverfunctiestoornis te hebben gehad na een aantal weken salazopyrine te hebben gebruikt in combinatie met diclofenac ben ik weer opnieuw gestart. Daarna heb ik het jaren probleemloos gebruikt, ook in combinatie met mtx.
Een paar jaar geleden weer met de mix salazopyrine en mtx begonnen, en toen leek ik de hoeveelheid salazopyrine niet meer goed te trekken (niet lekker voelen, weerstand tegen het spul als ik ze weer moest nemen, 6 per dag). Toen ben ik overgegaan naar Humira (biological) gecombineerd met mtx. Sindsdien gebruik ik de medicatie probleemloos.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Zootopia74 » za feb 13, 2016 12:42 pm

Hoe kom je in aanmerking voor een biological?
Zootopia74
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » za feb 13, 2016 4:50 pm

Volgens mij kom je daarvoor in aanmerking als de reguliere DMARDS (zoals mtx en salazopyrine) niet voldoende resultaat geven.
In eerdere ziekteperiode's (1998 en 2003) is dat voor mij nooit aan de orde geweest. Vorig jaar (of alweer 2 jaar geleden?) werd dat anders.
Biologicals zijn beduidend duurder, vandaar dat daar dit soort voorwaarden aan gesteld worden.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Dani- » za feb 13, 2016 9:41 pm

Ik gebruik sulfasalazine, wat bijwerkingen betreft valt mij het heel erg mee en het haalt niet mijn complete weerstand weg. Maar of het nu echt goed werkt.. geen idee, reuma vlamt nu weer op. Ondanks prednison erbij.
Leflunomide ging mijn bloeddruk te heftig van stijgen..
In het verleden MTX, sulfa, leflunomide, plaquenil, en humira gebruikt. Van de laatste kreeg ik heftige bijwerkingen en plaquenil werkte niet.

Ik mag nu kiezen tussen een nieuwe biological en weer MTX.. denk dat ik eerst met de MTX start.
Jij ook sterkte met jou keuze.. Het is een gok.
Dani-
Lid

Reumavorm: RA of AP

Berichtdoor Zootopia74 » wo maart 02, 2016 12:40 pm

Dank voor jullie reacties. Volgende week hoor ik de keuzes van de reumatoloog. Ze is op zoek naar een middel (buiten mtx) die psoriasis en artritis psoriasis aanpakt. Ik ben benieuwd!
Zootopia74
Lid

Berichtdoor AngèleM » do maart 03, 2016 10:54 pm

Ik ben deze week begonnen met Leflunomide ipv MTX. Volgens mijn reumatoloog helpt dat, net als MTX, ook tegen psoriasis.
AngèleM
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor rianne55 » do apr 07, 2016 5:48 pm

Heb een nieuwe reumatoloog en die denkt gelukkig mee. Ik kon niet tegen MTX erg vermoeid,dus ga ik met sulfasalazine beginnen. Ben benieuwd. Het gaat pas na 3 maanden werken volgens arts en wil wel prednison er bij geven,maar dat wil ik nog niet. Ben heel benieuwd of het gaat werken.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Keer terug naar Artritis Psoriatica