Aanhechtingen pezen en AP

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Aanhechtingen pezen en AP

Berichtdoor Beanie » do apr 14, 2016 4:16 pm

Hoi,

Ik heb een vraag (nou ja ik ben het spoor een beetje bijster) ik ben gisteren naar mijn Reumatoloog geweest (ik heb inmiddels ruim 9 jaar reuma) nu gaf ik aan dat het niet lekker gaat, ik heb veel pijn en ik merk dat mijn beperking langzaam wat aan het toenemen zijn. Nu had mijn reumatoloog een uitloop van een uur en ik had het idee dat ik op een schop stoel zat, het lichamelijk onderzoek ging heel snel met kleding aan. ik gaf aan dat ik in mijn handen last had van zwellingen (uiteraard niet als ik op controle moet, dat is bij mij een gegeven) en dat er heel veel gewichten gewoon niet lekker voelde (lees pijn in mijn schouder en daardoor je jas niet meer aan kunnen trekken niet lekker) maar de conclusie was dat er geen zwellingen waren en alles netjes voelde. Even viel het woord extra pijn bestrijding maar daar zijn we niet meer op terug gekomen, maar ze vertelde mij wel dat pijn zonder ontstekingen bij het beeld van AP kan horen. (ik heb overigens ook aan gegeven dat mijn sjogren en tietzes een marteling waren de afgelopen maanden) we zijn uit eindelijk tot de conclusie gekomen dat mijn mtx toch weer verhoogd wordt en dat ik foto's van handen en voeten moest gaan laten maken en mijn bezinking gaan laten prikken, mijn voeten waren wel overduidelijk wat dikker en heel pijnlijk. (lees mijn bezinking is altijd goed, in de afgelopen 9 jaar is maar 1 keer niet goed geweest en uit de foto's komt ook meestal niks). Ik heb woensdag een telefonische afspraak met mijn reum maar ik weet even niet zo goed hoe ik daar nu verder mee moet, kan de heftige pijn van mijn aanhechtingen komen en kan ik daar qua pijnbestrijding iets mee?. Heeft iemand tips voor mij?

Alvast bedankt
Beanie
Nieuw lid

Reumavorm: Arthritis Psoriatica

Re: Aanhechtingen pezen en AP

Berichtdoor tinus » vr apr 15, 2016 1:03 pm

Wat beroerd dat je het gevoel hebt dat je te weinig tijd kreeg. Ik zou dat zeker woensdag tegen haar zeggen. En ook doorgaan op die pijnbestrijding.

Ik heb ook AP zonder afwijkend bloedbeeld, en voornamelijk last van mijn pezen en aanhechtingen. Dat duurt soms weken, maar meestal korter.
En geregeld is een ernstige pijn na 1 dag al weer over :econfused:
Ik spuit mtx en heb lang Ibuprofen gebruikt. Dat laatste neem ik alleen nog als ik mezelf hoor kreunen of als ik er niet van kan slapen.
Dus ja: bij mij komt die heftige pijn van de pezen/aanhechtingen en ik slik daar incidenteel Ibuprofen tegen.
Maar ik weet niet wat Sjögren en Tietze daar mee te maken hebben.

Sterkte!
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor Beanie » vr apr 15, 2016 1:24 pm

Hallo tinus!

Bedankt voor je reactie. Ik ben om te beginnen blij dat ik niet gek aan het worden ben hahah. Voor wat de pijn bestrijding betreft, ik gebruik al enige tijd arcoxia voor de nacht maar overdag wilt dat momenteel gewoon niet. En ik heb ook echt geen idee wat ik daar overdag bij zou mogen gebruiken als het niet te harden is. Maar wat je zegt ik heb nu even op papier gezet wat ik van mijn reum zou willen weten en wat ik ook tegen de pijn kan doen. Ik denk dat ik woensdag ook een beetje van mijn stuk was gebracht
Beanie
Nieuw lid

Berichtdoor Dani- » vr apr 15, 2016 2:18 pm

ik heb RA of AP.. Bij mij zijn vaak aanhechtingen of kapsels van de gewrichten geïrriteerd of ontstoken. Zoals nu schouder, bijzonder pijnlijk en onhandig. Maar daarnaast heb ik ook gewrichtsontstekingen welke soms in het bloedbeeld zijn te zien.
Ik gebruik diclofenac, het enige wat bij mij iets van de pijn wegneemt. Daarnaast MTX, sulfsalazine, prednison.

Overleg duidelijk met je reumatoloog wat te doen tegen de pijn.. Bij AP hoort zeker aanhechtingspijn en die kan heftig zijn..

Ik zou zelf alvast met paracetamol beginnen. Mag tot 8 per dag. Als je dit regelmatig gebruikt werkt het niet afdoende maar wel iets tegen de pijn.
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Beanie » vr apr 15, 2016 3:23 pm

Hallo Dani,

Dank je wel voor je antwoord, gek genoeg vind ik het fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die het zelfde ervaren als ik momenteel, bedankt dat je dat even wilde delen. Zou ik de paracetamol zeker kunnen proberen ik herinner mij gelijk dat de zetpillen bij mij altijd wel de scherpe randjes van de pijn af wilde halen.
Ik heb idd ook gewrichtsontstekingen (zeker in het begin waren die heel heftig), maar de laatste tijd is het klaarblijkelijk de aanhechtingen die mij pijnigen. In mijn bloed is nooit iets te vinden geweest (buiten 1 x jaren geleden), wel merk ik dat mijn Psoriasis meer aan het opspelen is maar hopelijk is dat weer te onderdrukken met het verhogen van de dosis mtx.
Beanie
Nieuw lid

Berichtdoor sleinkie » ma okt 10, 2016 9:57 am

Beanie schreef:Hoi,

Ik heb een vraag (nou ja ik ben het spoor een beetje bijster) ik ben gisteren naar mijn Reumatoloog geweest (ik heb inmiddels ruim 9 jaar reuma) nu gaf ik aan dat het niet lekker gaat, ik heb veel pijn en ik merk dat mijn beperking langzaam wat aan het toenemen zijn. Nu had mijn reumatoloog een uitloop van een uur en ik had het idee dat ik op een schop stoel zat, het lichamelijk onderzoek ging heel snel met kleding aan. ik gaf aan dat ik in mijn handen last had van zwellingen (uiteraard niet als ik op controle moet, dat is bij mij een gegeven) en dat er heel veel gewichten gewoon niet lekker voelde (lees pijn in mijn schouder en daardoor je jas niet meer aan kunnen trekken niet lekker) maar de conclusie was dat er geen zwellingen waren en alles netjes voelde. Even viel het woord extra pijn bestrijding maar daar zijn we niet meer op terug gekomen, maar ze vertelde mij wel dat pijn zonder ontstekingen bij het beeld van AP kan horen. (ik heb overigens ook aan gegeven dat mijn sjogren en tietzes een marteling waren de afgelopen maanden) we zijn uit eindelijk tot de conclusie gekomen dat mijn mtx toch weer verhoogd wordt en dat ik foto's van handen en voeten moest gaan laten maken en mijn bezinking gaan laten prikken, mijn voeten waren wel overduidelijk wat dikker en heel pijnlijk. (lees mijn bezinking is altijd goed, in de afgelopen 9 jaar is maar 1 keer niet goed geweest en uit de foto's komt ook meestal niks). Ik heb woensdag een telefonische afspraak met mijn reum maar ik weet even niet zo goed hoe ik daar nu verder mee moet, kan de heftige pijn van mijn aanhechtingen komen en kan ik daar qua pijnbestrijding iets mee?. Heeft iemand tips voor mij?

Alvast bedankt

ook al jaren aan het zoeken, heb ook AP artrose en fybromialgie, heb 7 jaar Humira gespoten, maar afgelopen december accuut moeten stoppen vanwege \n ernstige long afwijking opgelopen als bijwerking op weer 'n ander medicijn, loop ook al jaren bij de fysio, en sinds kort doen we na de behandeling koude stenen over de aangedane plekken, wat tot op heden goed helpt, heb echt veel minder pijn, misschien 'n ideetje om uit te proberen? 't zijn hotstones maar die kun je ook in het vriesvak leggen, voor mij echt 'n verademing
hartelijke groet Sleinkie
gebruik sinds kort Humira,
wat 'n openbaring, sinds kort ben ik oijnvrij, op de onderrug na dan.
al 10jaar ernstige reumatische klachten, pijn en chr. vermoeidheid.
sleinkie
Lid

Reumavorm: artitis psoriasis

Keer terug naar Artritis Psoriatica