Hartklachten, depressie, psychose bij reumamedicatie

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Hartklachten, depressie, psychose bij reumamedicatie

Berichtdoor Nellekevlinder » za apr 30, 2016 4:42 pm

In verband met niet terug te dringen onstekingen en dus fysieke beperkingen te over en erg veel pijn, sinds 3 weken gestart met een soort cocktail van medicijnen. Ik gebruikte al mtx injecties van 15 mg, in de opbouwperiode. Daarbij gestart met plaqeunil, sulfazalazine, mtx omhoog naar 20 mg en de prednison afbouwen volgens schema. En i.v.m. botontkalking door prednison gebruik, hoge dosis calcium 6 keer per week en 1 keer per week een tablet alendroinezuur. Niet normaal die hoeveelheden!

Ik ben psychisch al verre van stabiel, vanwege het hebben van DIS en manisch depressief. Nu al 2 maanden depressief en dat terwijl ik meestal tussendoor ook nog ( hypo)manisch ben. En nu ben ik ook psychotisch. Ben ik bekend mee, maar meestal in combinatie met een stevige manie en af en toe tijdens een zeer zware depressieve periode. Ik wordt nu volgende week voor een time out opgenomen op de voor mij bekende plek, de psychiatrische afdeling. Ik had al af en toe hartklachten, maar dacht dat een soort paniekaanvallen waren. Niet dus, want 2 weken geleden ben ik met spoed naar de hartbewaking gebracht met ernstige hartritmestoornissen. De elektrische prikkels kwamen tegerlijkertijd, waardoor ik hartklachten kreeg. UIteindelijk kreeg ik bètablokkers en dat verminderde de klachten. Inmiddels weet ik van de cardioloog dat het lastige, maar onschuldige hartklachten zijn. Ik gebruik nu bètablokkers voor 24 uur en tussendoor de snelwerkende.

De oorzaak ligt volgens de cardioloog en reumatoloog niet in de medicatie die ik sinds kort ben gaan gebruiken. Terwijl er bij plaquenil bij zeer zelden toch echt staat: psychische klachten, zoals zenuwachtig gevoel en psychose en hartritmestoornissen. Bij prednison staat bij zelden: hartritmestoornissen en verandering van gevoel en stemming. Bij zeer zelden: ernstige psychische klachten zoals wanen en hallucinaties.

Voor mij is het duidelijk en ik ben benieuwd of er meerdere mensen zijn met die combinatie van klachten. Deze week ga ik toch een consult vragen bij de reumatoloog, want dit wil ik zo niet. De oorzaak lijkt mij duidelijk, maar ik voel me niet serieus genomen. ( deze medicijnen zijn in overleg met mijn psychiater gestart, maar hij vond dat als het nodig was voor mijn gezondheid, dat voor ging)

Groetjes Nellekevlinder.
Nellekevlinder
Nieuw lid
 
Berichten: 6
Reumavorm: ra

Re: Hartklachten, depressie, psychose bij reumamedicatie

Berichtdoor Senna11 » zo mei 01, 2016 8:03 pm

Hallo NellekeIk heb ook heel veel psychische klachten gehad door gebruik van meerdere medicijnen tezamen, oa mtx, oxicodon, tramadol.Elke dag dat ik in de auto zat wilde ik een boom knuffelen en ik was ook helemaal paranoïde, de hele wereld was tegen mij. Ik heb in een helder moment alle pijnstillers in een tas gedaan en naar de huisarts gebracht. Beste beslissing ooit. Daarna is er heel veel, in posiyieve zin, gebeurd in mijn leven en ik ben helemaal vrij van medicijnen, ook mtx. Ik had die pillen natuurlijk niet voor niets, ook weer veel gebeurd met rug, maar de pijn is verdwenen zodra ik de pillen liet staan.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat mensen, waaronder ik, heel heftig kunnen reageren op medicijnen en het niet zomaar een psychisch iets is maar vaak alleen een reactie op pillen. Ik adviseer je dan ook in goed overleg stoppen in overweging te nemen zodat je lijf weer zuiver kan worden. Denk om eten en beweging. Veel succes!
Senna11
Lid
 
Berichten: 94
Reumavorm: RA/fybromyalgie


Keer terug naar Artritis Psoriatica

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 3 gasten

Advertentie