Pen vasthouden

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Pen vasthouden

Berichtdoor Steffie89 » do nov 24, 2016 10:14 am

Beste forumleden

Ik heb een vraagje. Zijn er meer mensen die na een uur wakker te zijn moeite hebben met een pen vasthouden en te schrijven?
Is dit normaal? of kan dit met AP te maken hebben?

Ik hoor graag van jullie
Steffie89
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Re: Pen vasthouden

Berichtdoor Arkan » do dec 22, 2016 8:57 pm

Dat is bij mij een heel herkenbaar probleem. Ik schreef vroeger veel en graag, had een heel mooi handschrift. Iedereen maakte daar steeds opmerkingen over, en dan ben je natuurlijk heel erg trots.

Nu kan ik nog amper schrijven. OK, het is leesbaar, maar daar houd het dan ook bij op. Het vasthouden van een balpen lukt wanneer het een dikke balpen is een beetje beter. Maar ik klem de balpen ook op een heel rare manier tussen mijn vingers.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Wrenchman » vr dec 23, 2016 12:00 am

Er zijn in de loop der tijd ook diverse hulpmiddelen de revue gepasseerd. Zoals penverdikkers. Met wat knutselen en fantasie kun je die ook zelf maken. Misschien helpt dat om het schrijven wat langer vol te houden.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jan 03, 2017 8:29 pm

Als ik pijnlijke handen heb dan is schrijven voor mij ook vervelender. Op het begin van de dag speelt dat het meest, en in de loop van de dag wordt het beter. Dan wordt de boel weer wat soepeler lijkt het.
Vanmorgen om 8 uur was autorijden voor mij ook pijnlijker dan daarnet op de terugreis.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Steffie89 » zo jan 08, 2017 1:03 pm

Bedankt voor de reacties

Het lijkt bij mij echt op opstart problemen. Het begint bij mij gelijk bij het opstaan, het rolgordijn omhoog trekken Is al een uitdaging, moet dan het touwtje bijna om mijn hand wikkelen om hem naar beneden te kunnen trekken. En met schrijven is het vlak na opstaan ook lastig omdat ik het idee het dat, of de kracht niet in me vingers zit, of dat ze stijf zijn. Als ik een tijdje wakker ben heb ik daar geen last meer van. Typen op me telefoon gaat sporadisch ook stijf als ik net wakker ben.

Zijn er manieren om dit soepeler/beter te maken?
Steffie89
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jan 08, 2017 1:49 pm

Misschien voor je opstaat al wat beweeg-oefeningen met je handen doen?
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Arkan » zo jan 08, 2017 1:55 pm

Velen onder ons kennen dat opstartprobleem door de stijfheid van de gewrichten.

Net zoals\ vrolijkmeisje al aanhaalde, sta k ook niet gelijk op, maar probeer me stilletjes aan wat losser te krijgen door in bed wat te rekken en te strekken, wat te bewegen met handen en benen.
Ook de hond is hier een goed hulpmiddel voor, zij komt dan haar knuffels halen en dat aaien helpt ook met het soepeler worden van de handen en polsen.

Maar voor de ochtendstijfheid verdwenen is, dat duurt bij mij toch al snel 2 tot 3 uur, dan pas functioneer ik een beetje.

Sterkte ermee
Arkan
Lid

Berichtdoor Steffie89 » zo jan 08, 2017 9:14 pm

Hallo Arkan

Ja ik heb ook een hond, wist niet dat het aaien ook kon helpen.

Maar inderdaad wat oefeningen doen kan wel helpen. Zijn er nog specifieke oefeningen die jullie doen voor de handen.

Zelf krijg ik deze week ook nog op maat gemaakte steunzolen en krijg ik een nacht spalk voor mijn rechter voet omdat ik daar elke keer een achillespees ontsteking heb en een peesplaat ontsteking. De problemen zitten bij mij vooral in de pezen.

Ik ben blij dat jullie reageren.
Steffie89
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jan 08, 2017 10:08 pm

Ik kan je wel de oefeningen geven die ik deed na mijn polsoperatie?

Bv.
- met je duim om de beurt al je vingers aanraken, dus eerst duim-wijsvinger, dan duim- middelvinger enz en dat een paar keer. (dat per hand)

- meerdere keren achter elkaar een vuist maken en dan weer strekken

- meerdere keren achter elkaar je vingers buigen maar zo dat ze bij je knokkels recht blijven en dan weer strekken

Kun je hier iets mee? Ik had nog een paar oefeningen maar die kan ik zo even niet meer bedenken.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Wrenchman » zo jan 08, 2017 10:57 pm

Mijn ervaring met pijnlijke handen en gericht oefenen zijn niet heel best. Maar ik was dan ook erg fanatiek en was van mening dat meer pijn en stijfheid een teken was dat de oefeningen effect hadden. Ik heb de boel toen compleet overbelast.
In mijn geval bleek het beter te werken om ergonomischer te bewegen dan proberen mijn handen sterker te maken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je moet waken voor overbelasting. Als fysiotherapie vergoed wordt ik jouw pakket, zou ik zeker onder begeleiding oefeningen gaan doen. En ook daar willen ze wel eens pushen, dus goed je grenzen aangeven.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma jan 09, 2017 8:32 am

Het is natuurlijk de bedoeling om de oefeningen "vriendelijk" te doen, met het doel om iets minder stijf te worden en niet alsof je in de sportschool je kracht wilt vergroten.

Ik heb nog wat oefeningen bedacht die ik niet meer graag doe:
je hand draaien vanuit de pols (van links naar rechts en terug), je pols buigen van voor naar achteren.
Allemaal heel voorzichtig en niet belastend.
Voor mij onprettige oefeningen omdat na mijn polsoperatie er weinig beweging meer bij is gekomen, en mijn andere pols nog altijd helemaal stijf is. Ik hou mijn polsen het liefst recht. Maar dit kan voor anderen heel anders zijn bedacht ik me later :-)
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Steffie89 » ma jan 09, 2017 9:55 am

Bedankt

Ja met die oefeningen kan ik wel wat. Fysiotherapie kan ik zo terecht maar ik wil de behandelingen nogeens sparen mocht er nog wat anders komen. Ik dacht zelf dat misschien zo'n stressbal wel kon helpen waar je in moet knijpen zeg maar.

Ik zal met jullie tips aan de slag!
Steffie89
Lid

Berichtdoor Arkan » ma jan 09, 2017 10:33 am

Ik beweer gewoon heel lichtjes mijn handen. Ik had zachte bal van de hond waar ik ook in kneep, maar vermits ik mijn handen niet meer dicht krijg is dat ook niet meer aan de orde.
Een stressbal zou dus volgens mij ook kunnen helpen.

Ik denk dat je in de 1e plaats zelf een beetje moet proberen wat je nog kan en wat je helpt.
Arkan
Lid

Berichtdoor Wrenchman » ma jan 09, 2017 4:47 pm

Het is nooit mijn intentie geweest kritiek te uiten op de aangedragen ideeën om oefeningen te doen. Het enige waarvoor ik waarschuw is overbelasting, als je bijvoorbeeld net zo fanatiek bent als ik.

Een stressbal heb ik ook geprobeerd. (volgens mij 3 voor een euro bij de Action destijds) Ik ging daarmee ook veel te ver. Ik had 'm in de auto liggen. Als ik dan op de snelweg reed, kneep ik de hele rit pompend in de stressbal. En dan verdelen tussen links en rechts. Ongeveer bij elkaar een half uur per hand per dag.

Dat is dus een voorbeeld hoe het niet moet. :)
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Steffie89 » ma jan 09, 2017 5:19 pm

Hahaha @wrenchman

Alles met mate he :ewink:
Steffie89
Lid

Volgende