Artritis Psoriatica

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Artritis Psoriatica

Berichtdoor Nathe » ma nov 28, 2016 1:38 pm

Hallo allemaal, :D

2 weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik Artritis Psoriatica heb.
Ik heb al vanaf mijn elfde psoriasis en zo langzamerhand kwamen er steeds meer gewrichtsontstekingen bij vooral in de tenen en de laatste tijd
peesontstekingen ze zouden eerst kijken of ze het met prednison in konden spuiten, maar helaas in mijn voet zitten te veel ontstekingen.
Nu krijg ik binnenkort de behandeling met Methotrexaat ik heb er al van alles over gelezen en daar word ik niet echt vrolijk van.
dus ik zou graag in contact willen komen met mensen die dit middel ook gebruiken en vragen naar jullie ervaring.

Ik heb niet echt iemand in mijn omgeving die het zelfde heeft.
dus ik hoop hier wat duidelijkheid daar in te vinden.

Hoop op een reactie,

Vriendelijke groet ,

Nathe :esmile:
Nathe
Nieuw lid

Reumavorm: atrites psoriasis

Re: Artritis Psoriatica

Berichtdoor clineke » di nov 29, 2016 12:18 pm

Hallo Nathe,
Ik heb hetzelfde als jij, dit reeds enkele jaren,wat de methotrexaat betreft zou ik het een kans geven, je moet nu ook niet alle slechte berichten beschouwen als dat het voor jou ook zo zal zijn. Bij de ene helpt het en bij de andere niet. Je moet het wel nauwkeurig nemen, ik kreeg er nog foliumzuur bij. Bij mij hielp het jammer genoeg niet, maar zoals eerder gezegd, zou ik het een kans geven.
Goeie moed verder, groetjes
clineke
Nieuw lid

Reumavorm: PSA

Berichtdoor Nathe » wo nov 30, 2016 12:48 pm

Hallo Clineke,

Wat fijn dat je even reageerde,
Ik weet dat ik er niet negatief moet in gaan door alle verhalen,
Ik ben gewoon bang omdat je niet weet wat je te wachten staat.
Ik praat er ook zo weinig mogelijk over want die komt met dit en die met dat .
Ik dacht als ik nou mensen vind die het zelfde hebben en ervaren dat praat dan wat makkelijker.
Maar heb helaas pas 1 reactie gehad.
waar ik overigens wel blij mee ben hoor! :)

Groetjes Nathe
Nathe
Nieuw lid

Berichtdoor Steffie89 » wo nov 30, 2016 11:47 pm

Beste nathe

Methotrexaat valt bij iedereen anders. Ik heb de pilletjes gehad en ik heb de injecties gehad. Van de injecties had ik last van bijwerking zoals misselijkheid en pijn op de plek van inspuiten, ik ging er elke keer zo tegenop zien dat ik over ben gegaan op de pilletjes. Hierbij had ik totaal geen last van bijwerkingen, wel foliumzuur er bij gebruiken dit helpt om de bijwerkingen tegen te gaan.

Helaas helpt de Methotrexaat niet genoeg voor de Psoriasis en ook niet voor de pezen en dergelijke.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr
Steffie89
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor Hermione » do dec 01, 2016 11:48 am

hallo Nathe,

ik heb net gisteren of eergisteren bij iemand anders een verhaal gedaan over de methotrexaat. Als je op 'home' klikt, dan zie je aan de linkerkant de meest recente berichten.
Verder is er ook een hele uitgebreide draad 'methotrexaat', waar alle ins en outs worden besproken. Hele handige tips om de bijwerkingen tegen te gaan, mocht je die krijgen.
Ik verwijs niet vaak naar dit soort andere draden, maar ik heb het echt net gisteren gepost ;-)

succes met beginnen, hopelijk niet teveel last en wel goede werking
groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr dec 02, 2016 6:18 pm

Ik gebruik alweer een aantal jaren methotrexaat , gecombineerd met Humira en ik ben er heel tevreden over hoor!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Nathe » ma dec 05, 2016 10:02 pm

Steffie89 schreef:Beste nathe

Methotrexaat valt bij iedereen anders. Ik heb de pilletjes gehad en ik heb de injecties gehad. Van de injecties had ik last van bijwerking zoals misselijkheid en pijn op de plek van inspuiten, ik ging er elke keer zo tegenop zien dat ik over ben gegaan op de pilletjes. Hierbij had ik totaal geen last van bijwerkingen, wel foliumzuur er bij gebruiken dit helpt om de bijwerkingen tegen te gaan.

Helaas helpt de Methotrexaat niet genoeg voor de Psoriasis en ook niet voor de pezen en dergelijke.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr

Beste Steffie, Dank je wel voor je reactie meestal hoor je het andersom maar het is toch ook wel fijn om het is zo te horen :esmile: Groetjes Nathe
Nathe
Nieuw lid

Berichtdoor Nathe » wo dec 07, 2016 11:11 am

Hermione schreef:hallo Nathe,

ik heb net gisteren of eergisteren bij iemand anders een verhaal gedaan over de methotrexaat. Als je op 'home' klikt, dan zie je aan de linkerkant de meest recente berichten.
Verder is er ook een hele uitgebreide draad 'methotrexaat', waar alle ins en outs worden besproken. Hele handige tips om de bijwerkingen tegen te gaan, mocht je die krijgen.
Ik verwijs niet vaak naar dit soort andere draden, maar ik heb het echt net gisteren gepost ;-)

succes met beginnen, hopelijk niet teveel last en wel goede werking
groetjes,

Hartelijk dank voor je reactie ik ga het is even opzoeken ben nog een beetje aan het uitvogelen hoe het hier werkt :lol:

Groetjes Nathe
Nathe
Nieuw lid

Berichtdoor Nathe » wo dec 07, 2016 11:18 am

vrolijkmeisje schreef:Ik gebruik alweer een aantal jaren methotrexaat , gecombineerd met Humira en ik ben er heel tevreden over hoor!

Dat is fijn om te horen bedankt!
Nathe
Nieuw lid

Berichtdoor Ucim15 » zo maart 05, 2017 6:54 pm

Hoi Nathe,

Ik gebruik nu ongeveer 1,5 jaar mtx 25 mg.
Was ook een beetje "bang" geworden van alle verhalen, maar kan je zeggen ik heb geen last van bijwerkingen en ben tevreden over de mtx.
Pijnvrij ben ik zeker niet, maar merk wel dat alles wat aangenamer is sinds ik de mtx gebruik.
Goed op vaste tijden innemen en geef het een kans!

Groet Ucim
Ucim15
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis psoriatica

Berichtdoor Arkan » zo maart 05, 2017 8:20 pm

Ik gebruik ook al een paar jaar MTX in combi met Motifene en Enbrel.

En ook bij mij gaat het nog steeds goed. Je hoort veel horrorverhalen, maar het is inderdaad zo dat de nevenwerkingen van medicijnen door iedereen anders ervaren wordt.
En als het goed gaat, dan hoor je dat meestal niet, het is pas wanneer iemand er erg veel last van heeft dat hij/zij het gaat neerschrijven. Een roep om hulp, een vraag om medeleven van diegenen die ook last hebben van de nevenwerkingen.

Dus wat medicatie betreft, probeer het gewoon en wacht af of die medicatie bij jou gaat helpen. Indien je last krijgt kan je altijd nog overleggen met je huisarts of je reumatoloog.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Snoepie00 » do jun 08, 2017 5:16 pm

Hoi Nathe

Ik gebruik Humira tegen de artritis psoriasis.. er waren wel veel bijwerkingen geconstateerd, maar al met al valt het best allemaal erg mee. Ook van het spuiten heb ik totaal geen last. Ik voel me nu stukken beter dan voorheen dus ik zou het zeker eens kans geven... Ik spuit 1 x in de 2 weken en het gaat echt goed.. Ik heb bijna mijn oude leventje weer terug en dat is heerlijk!

Probeer er over te praten met je arts, en wie weet ben jij straks ook zo goed als pijn vrij... s6 meis

Groetjes ...
Snoepie00
Nieuw lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica