Ervaring Secukinumab

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Ervaring Secukinumab

Berichtdoor Sonic » wo maart 22, 2017 2:00 pm

Ik moet kiezen voor een volgende medicijn Secukinumab of Leflunomide.
Nu kan ik over de laatste wel wat vinden, maar over de eerste niet.
Iemand ervaring ermee ? Ik weet dat het nog niet lang bestaat, maar toch ....
Sonic
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Re: Ervaring Secukinumab

Berichtdoor Henk » wo maart 22, 2017 4:25 pm

'k Heb er geen ervaring mee, maar het klopt niet dat er weinig/niets over te vinden is. Google Secukinumab en je krijgt genoeg links om je minstens een maand in dit medicijn te verdiepen. :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Lalage » wo maart 22, 2017 9:06 pm

De laatste keer toen ik moest kiezen heb ik ook zitten googlen, maar uiteindelijk gekozen op de intuïtie (uiteraard gevoed door ervaring) van mijn reumatoloog... Je weet toch niet van tevoren hoe je ergens op zult reageren, helaas. Ik neem aan dat dit biologicals zijn?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Arkan » do maart 23, 2017 11:09 am

Met Secukinumab heb ik geen ervaring, maar met Leflunomide wel. Dit is onder andere de Arava die ik heel lang heb genomen en die bij mij heel goed werkte.
Ik kreeg hier wel wat last van concentratiestoornissen, vergeetachtigheid.

Beide medicijnen vallen onder de zogenaamde DMARD's, dus ik veronderstel dat ze beiden ook hetzelfde effect zullen beogen. Het zal er alleen een beetje van afhangen welke jij het beste verdraagt. Ik zou dit bespreken met je reumatoloog en eventueel je huisarts, en bekijken met welke zij het meeste positieve resultaten hebben gehad.

Heel veel sterkte met het beslissen.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Sonic » vr maart 24, 2017 12:00 pm

Henk schreef:'k Heb er geen ervaring mee, maar het klopt niet dat er weinig/niets over te vinden is. Google Secukinumab en je krijgt genoeg links om je minstens een maand in dit medicijn te verdiepen. :roll:

Het gaat mij niet om het verhaal wat de farmacie schrijft.
Maar om echte ervaringen, ff goed lezen :roll:
Sonic
Lid

Berichtdoor Sonic » vr maart 24, 2017 12:12 pm

Lalage schreef:De laatste keer toen ik moest kiezen heb ik ook zitten googlen, maar uiteindelijk gekozen op de intuïtie (uiteraard gevoed door ervaring) van mijn reumatoloog... Je weet toch niet van tevoren hoe je ergens op zult reageren, helaas. Ik neem aan dat dit biologicals zijn?

Bedankt voor je antwoord Lalage.
Ik weet ook niet hoe ik erop zal reageren. Maar heb al MTX, Metoject, Enbrel, Humira, Stelara, Sulfasalazine, Prednison gehad.
Dus wil een keer iets wat goed zou werken.

Zijn inderdaad biologicals.
Sonic
Lid

Berichtdoor Sonic » vr maart 24, 2017 12:23 pm

Arkan schreef:Met Secukinumab heb ik geen ervaring, maar met Leflunomide wel. Dit is onder andere de Arava die ik heel lang heb genomen en die bij mij heel goed werkte.

Beide medicijnen vallen onder de zogenaamde DMARD's, dus ik veronderstel dat ze beiden ook hetzelfde effect zullen beogen. Het zal er alleen een beetje van afhangen welke jij het beste verdraagt. Ik zou dit bespreken met je reumatoloog en eventueel je huisarts, en bekijken met welke zij het meeste positieve resultaten hebben gehad.

Dank je voor je antwoord Arkan.

De concentratiestoornissen en vergeetachtigheid heb ik nu ook.
Hoe ik het verdraag is uitproberen. De reumatoloog zegt dat er op langere termijn geen ervaringen zijn met Secukinumab.
Omdat het vrij nieuw is.

Dank je wel !
Sonic
Lid

Berichtdoor Henk » vr maart 24, 2017 6:03 pm

Sonic schreef:
Henk schreef:'k Heb er geen ervaring mee, maar het klopt niet dat er weinig/niets over te vinden is. Google Secukinumab en je krijgt genoeg links om je minstens een maand in dit medicijn te verdiepen. :roll:

Het gaat mij niet om het verhaal wat de farmacie schrijft.
Maar om echte ervaringen, ff goed lezen :roll:

Er stond daarbij niet dat je specifiek op zoek was naar ervaringen.
ff goed lezen: "Ik moet kiezen voor een volgende medicijn Secukinumab of Leflunomide.
Nu kan ik over de laatste wel wat vinden, maar over de eerste niet."
Maar omdat je blijkbaar nog steeds moeite hebt met het vinden van Google.
Echte ervaringen met Secukinumab (of Cosentyx, de merknaam waaronder het verkocht wordt), kun je o.a. hier vinden:
https://www.drugs.com/comments/secukinumab/
https://www.drugs.com/comments/secukinu ... iasis.html
http://psoriasistherapie.nl/forum/7-nie ... -juli-2014
https://www.bernhoven.nl/patientenfolde ... lopoetica/ (informatie Bernhoven)
https://www.maartenskliniek.nl/pdf/over ... delen1.pdf (informatie Maartenskliniek)
En het Farmacotherapeutisch Kompas geeft over het algemeen ook eerlijke informatie:
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ecukinumab

Trouwens, wanneer ik af was gegaan op wat gebruik(st)ers van methotrexaat zoal hebben geschreven, had ik de consultfrequentie bij de reumatoloog waarschijnlijk niet van 4 naar 6 maanden kunnen brengen.
Maar goed, ik zal je verder niet 'lastigvallen' met mijn reacties. Niet goed/luisteren/lezen heeft nog nooit iemand mij verweten. :evil:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Leoo » di jun 06, 2017 3:21 pm

Arkan schreef:Met Secukinumab heb ik geen ervaring, maar met Leflunomide wel. Dit is onder andere de Arava die ik heel lang heb genomen en die bij mij heel goed werkte.

Sonic schreef:Dank je voor je antwoord Arkan.

De concentratiestoornissen en vergeetachtigheid heb ik nu ook.
Hoe ik het verdraag is uitproberen. De reumatoloog zegt dat er op langere termijn geen ervaringen zijn met Secukinumab.
Omdat het vrij nieuw is.

Dank je wel !

Hi Sonic, Arkan,

vergeetachtigheid, is dat een bekende bijwerking van Leflunomide? Ik heb het middel ongeveer een jaar geslikt. Ik ben er eind 2016 mee gestopt ivm een kinderwens. Maar het staat me wel bij dat ik destijds regelmatig het gevoel had dat ik vergeetachtiger werd. Binnenkort mag ik trouwens hopelijk weer gaan slikken. Want dat spul werkte echt heel goed bij mij.
Leoo
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Keer terug naar Artritis Psoriatica