Drug holiday

In dit forum kun je terecht met vragen over artritis psoriatica (AP).

Moderator: Martijn

Drug holiday

Berichtdoor Leoo » za jan 20, 2018 8:43 pm

Hey allemaal,

Sinds maandag ben ik op een 8weekse drug holiday. Helaas geen cruise, maar gewoon een periode waarin ik mijn Leflunomide niet slik om te kijken wat dat met mijn lichaam en klachten doet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ging dat goed? Wat mag ik verwachten?
Leoo
Lid

Reumavorm: AP

Re: Drug holiday

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jan 21, 2018 12:04 am

Ik ken het medicijn niet maar lees er over dat het een middel is dat na weken effect heeft. Verder dat het ook lang duurt voor het medicijn uit je lichaam is. 8 dagen stoppen lijkt mij dan ook niet slim. Je maakt de medicijnspiegel in de war. Heb je op dit moment effecten die negatief zijn?
Verder: ik heb ooit in een aantal jaren tijd met mijn reumamedicatie afgebouwd naar 0. Negen maand nadien ging het weer helemaal mis, en ben ik een jaar bezig geweest om (met de medicijnen) de reuma weer tot rust te krijgen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Leoo » zo jan 21, 2018 12:31 am

Hoi Vrolijk meisje! Bedankt voor je bericht!

Ik stop er nu 8 weken mee (niet 8 dagen :)), en ga dan kijken hoe het gaat. Natuurlijk onder supervisie van de reumatologe, bloedonderzoek en al en mocht er tussentijds iets veranderen...

Het is de tweede keer dat ik stop, de eerste keer ivm een kinderwens, incl uitspoelkuur. Toen nam ik prednisolon om mijn symptomen rustiger te houden.

Wat bedoel je met effecten die negatief zijn?

Hopelijk gooi ik zo niets door elkaar of krijg ik andere klachten. Ik let er iig goed op.
Leoo
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jan 21, 2018 8:13 pm

Ik bedoel met negatieve effecten de bijwerkingen die je mogelijk hebt.
Als je die niet hebt zou ik niet opeens stoppen met medicijnen maar heel langzaam afbouwen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Leoo » zo jan 21, 2018 8:38 pm

Hoi vrolijkmeisje,

Dankje!

Ik heb gelukkig geen bijwerkingen van de Arava...

De vorige keer kon/mocht ik van de ene op de andere dag stoppen, zonder dat ik daar eidenlijk iets van merkte. Vooralsnog is dat weer zo, ik voel me tot nu toe behoorlijk goed, maar weet wat er nog komt.
Leoo
Lid

Berichtdoor adeb65 » di jan 23, 2018 2:16 pm

volg :-)
adeb65
Lid

Reumavorm: artritus

Berichtdoor Leoo » di apr 17, 2018 5:28 pm

Hallo allemaal!

Even een update over mijn vakantie: tot nu toe gaat het wel prima. Ik merk dat m'n 'opstartproblemen' wat zijn toegenomen, in de eerste meters strompel ik meer rond dan ik eerder deed, maar daarna gaat het eigenlijk niet minder dan met medicijnen.

Na 8 weken waren mijn ontstekingswaarden nog wel verhoogd, maar dat waren ze met de leflunomide eigenlijk ook altijd wel.

CRP half januari: 29. Half maart: 25. Bezinking ging van 17 naar 20.

Ik ben nu dus inmiddels ook bezig aan een verlengde vakantie zonder reumamedicatie.
Leoo
Lid

Keer terug naar Artritis Psoriatica