(Dries) Nieuw & Zoekende

Vertel ons even wie je bent en als je reuma hebt, wat voor reuma je hebt!

Moderator: Martijn

(Dries) Nieuw & Zoekende

Berichtdoor Dries » di jul 20, 2010 1:02 am

Hey allemaal!

Ik ben Dries, 21. Ik heb al tijden langzaam verergerende klachten, het leek me eens tijd op internet met lotgenoten te kletsen, en waar kan dat nu beter dan hier. :)

Ik heb om te beginnen een vraagje; Ik ben na Huisarts>Podotherapeut>Huisarts doorverwezen naar de Orthopeed, maar ik weet niet of dat de beste plek is om te beginnen.

Mijn klachten; Pijn bij druk, alsof er veel te hard op iets geduwd wordt. Symmetrisch, langzaam verergerend (niet bij vlagen, gewoon in een rechte lijn). Begon in voeten (inmiddels ondraaglijk, zelfs als ik zit is het al te veel druk, dus staan/lopen is ellende), inmiddels zijn knieeen en handen ook duidelijk achteruit gegaan. Geen zichtbare symptomen, geen verminderde beweeglijkheid, als ik plat lig nergens last van (pijn trekt dan langzaam weg, maar volgende dag begint het weer).
Misschien ongerelateerd, misschien niet; vaak hoofdpijn, snel duizelig (toen ik nog kon sporten tot bijna-blackouts toe), zeer snel buiten adem, hartkloppingen.

Ik heb geen flauw idee of dit bekend voorkomt bij mensen met reuma. Ik heb geen reuma kunnen vinden met een dergelijke omschrijving (maar dat zegt misschien niet zo veel), maar het is duidelijk dat het niet enkel in mijn voeten zit... Als ik eigenlijk beter naar reumatoloog kan gaan, bel ik liever nu al de huisarts, want elke maand in de wachtrij is een hel. :(

enige indicatie/ervaringen wordt zeer geapprecieerd! :)
Dries
Dries
Lid

Reumavorm: ?

Re: (Dries) Nieuw & Zoekende

Berichtdoor Peetjuh » di jul 20, 2010 8:20 pm

Hai Dries,

Is er bij jou aangetoond dat je reuma hebt? Of ben je wat dat betreft ook nog zoekende?

Jouw klachten komen mij erg bekend voor, ik heb artrose en er is bij mij een paar weken geleden
een Vitamine B12 tekort vastgesteld.
Bij mensen met een auto-immuunziekte werkt het immuunsysteem niet perfect. Hierdoor hebben ze meer kans op de ontwikkeling van meerdere auto-immuunziekten, waaronder pernicieuze anemie*. Het is daarom goed hier altijd op bedacht te zijn en eventuele (nieuwe of rest-)klachten niet automatisch toe te schrijven aan de reeds bekende ziekte. Indien de bestaande auto-immuunziekte goed behandeld wordt, maar er klachten blijven bestaan, is het verstandig om op vitamine B12 te testen.
BRON : http://stichtingb12tekort.nl/
Hier is een lijst met symptomen, lees het eens door, of je meer dingen herkent : http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen

Het komt vaker voor dan men denkt en het is aan te bevelen om het een keer (dmv bloedonderzoek) te laten testen.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt,
Groetjes,
Petra
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Reumavorm: Artrose +zie profiel

Berichtdoor chelleke » di jul 20, 2010 9:30 pm

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

en hoop dat je snel weet wat je hebt!
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
http://angel170.hyves.nl/
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Dries » di jul 20, 2010 10:30 pm

Danku voor de reacties dusverre. :)

Peetjuh; Nee, tot nu toe enkel bij de podotherapeut geweest voor steunzolen. Na klagen en klagen en klagen bij de huisarts, eindelijk doorverwezen. (naar de orthopeed dus) Daarom ook dat ik benieuwd ben of veel mensen hier de klachten herkennen, want dan kan ik misschien beter naar reumatoloog.

De link die gaf was helaas nog geen feest der herkenning, maar ik zal me voor de zekerheid nog wat verder verdiepen in B12 tekort. ;) Bloedtest kan trouwens sowieso geen kwaad schat ik zo... :idea:
Dries
Lid

Berichtdoor Lis » wo jul 21, 2010 12:26 am

Hoi, welkom hier.

Wat vervelend voor je, al die vage klachten en de huisarts weet niet wat het is. Wat ik me afvraag, heeft je huisarts je eigenlijk wel onderzocht? Heeft ie bloedonderzoek laten verrichten? Bloedonderzoek kan idd geen kwaad, in elk geval bezinking (ontstekingen?) Hb (te laag kan klachten geven als hoofpijn/duizelig/buiten adem), B12, reumafactor en anti-CCP (let op: kán wijzen op reuma, maar normale waarden sluiten reuma niet uit!!!). Hoofpijn, duizelig en zo kan ook met de bloeddruk te maken hebben, heeft de huisarts je bloeddruk gemeten?

Bij mij begon de RA ook met voetklachten. Toen ben ik ook naar de orthopeed gestuurd, die operatief de ontsteking uit één voet verwijderd heeft. In de andere voet was de ontsteking (nog) niet zichtbaar, dus daar kon hij niets aan doen. Dat het reuma was, was toen nog niet bekend. Het weefsel dat uit mijn voet was gehaald, was onderzocht en vertoonde geen kenmerken van reuma. Daarmee was voor de orthopeed de kous af. Tsja, het is ook niet zijn vakgebied.

Ik had toen nog enkele andere gewrichtsklachten en ben gaan zoeken op internet naar wat het kon zijn. Ik vermoedde RA, maar toen ik daarmee naar de huisarts ging ontkende hij het. Dat had ik absoluut niet volgens hem, en om me gerust te stellen liet hij mijn bloed onderzoeken en idd, reumafactor was negatief. Ik had zo'n pijnlijke voeten dat ik nauwelijks kon lopen. Platvoeten, volgens de huisarts. Hiervoor mocht ik naar de podotherapeut voor steunzolen.
Wel reageerden mijn inmiddels dikke, duidelijk ontstoken vingergewrichten niet op de medicatie die hij me voorschreef, en voor sterkere medicijnen mocht ik dan wel naar de reumatoloog. Maar reuma, neeee dat had ik écht niet.

De reumatoloog heeft me uitgebreid onderzocht en nogmaals bloedonderzoek gedaan, en wat bleek: een anti-CCP van boven de 400. Dus een overduidelijke reumatoïde artritis.

Wat ik hiermee wil zeggen: het kan raar lopen. Geen klacht en geen ziektegeval is hetzelfde. Huisartsen zijn niet alwetend. Tegenwoordig moeten we onze eigen huisarts zijn. Zoek je klachten op op internet of in medische encyclopedieën en ga met je vermoedens naar de huisarts. Als de reumatoloog een wachtlijst heeft, maak dan vast een afspraak. Als je tegen die tijd nog geen verwijsbrief hebt kun je altijd afzeggen.

Ik hoop dat er snel wat duidelijkheid voor je komt.

Groetjes, Lis
Lis
Lid

Berichtdoor Lilly » wo jul 21, 2010 9:25 am

Hoi Dries,

Ook van mijn kant: welkom hier...
Ik zou je ook aan willen raden om bij je huisarts gewoon door te vragen.
Bloedtest wordt al een aantal keer genoemd hier, kan geen kwaad. Stel dat er niets uit komt is het enige wat je er aan overhoud misschien een blauwe plek :ewink: (Ik heb altijd een leuke blauwe plek na het bloedprikken namelijk, leuk in de zomer :( ).
En wat Lis ook al zegt, waarom niet alvast een afspraak maken bij de reumatoloog. Stel dat je dat zou doen als je een verwijzing hebt, en dat duurt even...
Niet om je te ontmoedigen, maar bij sommige reumatologen is een wachtlijst van ongeveer 3 maanden.
Maar.... Stel dat je wel al snel een verwijzing krijgt, dan kan je ook aan de huisarts vragen of hij/zij een afspraak voor je wil maken, dan kan het vaak al heel snel! Ik had zelf dat ik op de duur dinsdags bij de huisarts zat en donderdags bij de reumatoloog terecht kon.

Dit klinkt inderdaad ook wel als een vitamine B12 tekort... Heb je 's morgens ook echt "opstart-pijn"? En zijn er al röntgenfoto's gemaakt van je pijnlijke gewrichten? Dat kan namelijk al een heleboel duidelijkheid geven!

Ik hoop voor je dat je snel duidelijkheid krijgt! Een tip voor als je door de pijn moeilijk in slaap kan komen: neem ongeveer een uurtje voor het slapen gaan een ibuprofen. Soms werkt dit om de pijn wat minder te maken en lekkerder te slapen.

Succes!!

Groetjes,
Lilly
Lilly
Lid

Berichtdoor Peetjuh » do jul 22, 2010 8:18 pm

Dries schreef:Danku voor de reacties dusverre. :)

Peetjuh; Nee, tot nu toe enkel bij de podotherapeut geweest voor steunzolen. Na klagen en klagen en klagen bij de huisarts, eindelijk doorverwezen. (naar de orthopeed dus) Daarom ook dat ik benieuwd ben of veel mensen hier de klachten herkennen, want dan kan ik misschien beter naar reumatoloog.

De link die gaf was helaas nog geen feest der herkenning, maar ik zal me voor de zekerheid nog wat verder verdiepen in B12 tekort. ;) Bloedtest kan trouwens sowieso geen kwaad schat ik zo... :idea :

Met jouw klachten lijkt het me een goed idee je Vitamine B12 en Vitamine D een keer te laten testen (inderdaad meten = weten)
Vraag na het onderzoek aan je arts hoe hoog/laag de uitslag was, veel artsen zeggen, als de waarde tussen de referenties van het lab
valt dat het 'prima' is, maar laag-normale waarden kunnen behoorlijk wat klachten geven en een tekort op weefselniveau niet uitsluiten.

Meer informatie kun je HIER vinden...

Groetjes,
Petra
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Berichtdoor Sefi » do jul 22, 2010 11:16 pm

Ik heb ook jaren zere voeten gehad en zooltjes hielpen nauwelijks. Vooral als ik net uit bed kwam verrekte ik van de pijn en wist niet hoe ik moest lopen.
Jaren gaan voorbij en uiteindelijk kom ik bij een chiropractor terecht die constateerd dat ik een scheefstaand bekken heb en hierdoor afknelling van zenuwen die doorlopen tot onderaan de voet. Mijn bekken wordt regelmatig recht gezet en ik heb nooit meer die voetpijn terug gehad (sinds 2 jaar).
Dat scheve bekken zorgde ervoor dat mijn wervels ook verdraaid werden en daar had ik ook zenuwafknelling tot in mijn nek wat weer voor hoodpijn en duizelingen zorgde.
Scheve wervels kunnen er ook zorgen voor pijn rondom je ribben en dus benauwdheid geven.
En scheve nekwervels kunnen uitstralingen geven in je armen en met name de handen.
Dit was mijn verhaal en ik herken al jouw klachten, maar het wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij jou ook het geval is.
Mocht je een chiropractor willen proberen dan kun je daar zonder verwijsbrief terecht, dus dat is snel genoeg geregeld.
Groetjes,
Sefi
Sefi
Lid

Reumavorm: Artrose HMS FM

Berichtdoor Dries » vr jul 23, 2010 3:16 pm

Lis schreef:Wat ik me afvraag, heeft je huisarts je eigenlijk wel onderzocht? Heeft ie bloedonderzoek laten verrichten? Bloedonderzoek kan idd geen kwaad ... Hoofpijn, duizelig en zo kan ook met de bloeddruk te maken hebben, heeft de huisarts je bloeddruk gemeten?

Nope, hij heeft niks laten onderzoeken. :( Bloeddruk is een paar keer gemeten in het ziekenhuis toen ik bij de cardioloog was. Die was iedere keer prima. Ik zat te denken, misschien kan het van bloedarmoede komen... dat kan wellicht dezelfde oorzaak hebben als de voetklachten?

Bij mij begon de RA ook met voetklachten. Toen ben ik ook naar de orthopeed gestuurd, die operatief de ontsteking uit één voet verwijderd heeft. In de andere voet was de ontsteking (nog) niet zichtbaar, dus daar kon hij niets aan doen.

Na hoeveel tijd klachten was dat ongeveer? Als het bij mij ook in die richting, neem ik aan dat ze op de foto wel wat zien, want ik loop er al jaren mee.

Tegenwoordig moeten we onze eigen huisarts zijn. Zoek je klachten op op internet of in medische encyclopedieën en ga met je vermoedens naar de huisarts.

Het lijkt er wel op, idd. Maar mijn huisarts stond niet heel erg open voor mijn suggestie dat het iets anders was dan platvoeten, niet erg prettig.

Dit klinkt inderdaad ook wel als een vitamine B12 tekort... Heb je 's morgens ook echt "opstart-pijn"? En zijn er al röntgenfoto's gemaakt van je pijnlijke gewrichten? Dat kan namelijk al een heleboel duidelijkheid geven!

Foto's komen bij de orthopeed komende week. Ik heb totaal geen opstart-pijn, het is echt puur pijn bij belasting, dus 's ochtends is het het best, want dan heb ik de hele nacht kunnen liggen. :)

Iedereen reuze bedankt voor verhalen en tips! :D Tenminste het gevoel dat ik iets opschiet/meer te weten kom.
Groetjes!
Dries
PS; De reumatoloog bellen is nu niet heel zinvol meer, dinsdag ben ik al bij de orthopeed.
Dries
Lid

Berichtdoor krijger » vr jul 23, 2010 3:52 pm

Hoi Dries,

Wat vreselijk vervelend dat jouw huisarts niet jouw bloed laat onderzoeken op reuma. De reumafactor zou misschien iets kunnen zeggen, maar niet altijd. Artritis kan je namelijk ook hebben zonder verhoogde reumafactor. De test die echt veel zou zeggen is als jouw anti-ccp getest geprikt zou worden. Ik zou als ik jouw was toch op een bloedonderzoek aandringen.

Maar om even terug te komen op de klachten die jij hebt. Bij mij begon het met het gevoel hebben op een knikker te lopen en last hebben van de bal van mijn linkervoet. Mijn huisarts heeft mij toen in de eerste instantie ook doorverwezen naar een podotherapeut omdat hij meende dat ik platvoeten had. Eenmaal bij de podotherapeut beland suggereerde juist die man dat er bij mijn klachten vaak reuma achterweg kwam, en dat het hem wijs leek es te gaan bloedprikken daarop. En met dat advies van de podotherapeut ben ik terug gegaan naar de huisarts. Na het bloedonderzoek bleek al dat mijn reumafactor verhoogd was en heeft de huisarts voor de zekerheid een afspraak laten maken bij de reumatoloog. Bij mij is het verloop heel snel gegaan, en al voor ik bij de reumatoloog terecht kon brak in mijn lijf de hel al los. Precies een maand na het bezoek aan de podotherapeut.

Maar er zijn ook zat mensen waarbij het verloop een stuk langzamer verloopt en het jaren duurt eer er een diagnose gesteld word.
Die anti-ccp en de reumafactor laten testen, dat is mijn advies naar jou. En liever nog een consult bij een reumatoloog.

Sterkte,

Groetjes Annet
krijger
Lid

Berichtdoor Lis » vr jul 23, 2010 9:03 pm

Hoi Dries,

Geweldig dat je dinsdag al naar de orthopeed gaat. Wie weet staat hij meer voor je gedachten open en is hij wel bereid een bloedonderzoek te verrichten en verder te kijken, en je eventueel naar de reumatoloog te verwijzen.
Ik ben benieuwd wat zijn bevindingen zijn!

Nog even over mijn voetklachten: het was sluipend begonnen, eerst een wat ongemakkelijk gevoel, dat werd steeds erger totdat er (bijna een jaar later) een duidelijke verdikking kwam in mijn rechtervoet. Ik heb hier nog wel een acht of negen maanden mee rond"gelopen". Ik had dezelfde klachten als Annet hier beschrijft. Er zijn toen foto's gemaakt van mijn voeten: hier was niets op te zien! De radioloog maakte ook een echo, en daarbij zag hij wel wat en dat leek op een Neuroom van Morton. Mijn klachten leken daar ook op. Dat is de reden dat ik geopereerd ben. Achteraf bleek dat niet nodig geweest. Het was namelijk geen Morton maar een cyste en een slijmbeursontsteking. Dat had waarschijnlijk ook met een cortico-injectie verholpen kunnen worden. Met mijn linkervoet, waar ik ook klachten aan had, is het gelukkig niet zo ver gekomen. Een half jaar na de operatie is ontdekt dat ik reuma had en de medicijnen die ik toen kreeg hebben goed geholpen.

Je hoofdpijn/duizelig enz kan inderdaad door bloedarmoede komen. Dan zou je een te laag Hb hebben. Bij een bloedonderzoek wordt het Hb bijna altijd ook onderzocht.

Overigens, in het begin had ik ook geen last van opstartpijn of -stijfheid, maar meer van overbelaste spieren/gewrichten.

Bespreek dus alles maar eens met de orthopeed, hopelijk kan die je verder helpen. En verwacht niet te veel van de foto's, daar is meestal niet veel op te zien.

Groet, Lis
Lis
Lid

Berichtdoor Dries » di jul 27, 2010 12:22 pm

Nou... Net terug van de orthopeed. Die heeft helemaal niets kunnen vinden, hij vond dat positief maar ik was er niet zo blij mee.
Gelijk maar vast weer de huisarts bellen...
Dries
Lid

Berichtdoor Sefi » di jul 27, 2010 2:44 pm

Probeer eens een chiropractor (zie mijn eerdere verhaal).
Groetjes,
Sefi
Sefi
Lid

Reumavorm: Artrose HMS FM

Berichtdoor Peetjuh » zo aug 01, 2010 10:16 pm

Aansluitend op Sefi... ik heb ook veel baat bij de chiropractor gehad, maar toen mijn klachten
niet meer verbeterden en bleek dat ik een Vitamine B12 en Vitamine D tekort had bevestigde
hij dat de rest van mijn klachten een stuk zouden kunnen verbeteren na aanvullen/behandelen
van deze Vitamines...
Je huisarts kan gewoon een bloedonderzoek aanvragen hoor!

Groetjes,
Petra
Peetjuh
Lid

Berichtdoor Peetjuh » ma aug 02, 2010 11:03 pm

Lis schreef:Je hoofdpijn/duizelig enz kan inderdaad door bloedarmoede komen. Dan zou je een te laag Hb hebben. Bij een bloedonderzoek wordt het Hb bijna altijd ook onderzocht.

Even een aanvulling... als het gaat om een Vitamine B12 tekort (wat ook Pernicieuze Anemie / Auto immuun versie)
hoef je GEEN laag HB te hebben... een tekort kan ook bestaan zonder bloedarmoede!!

Groetjes,
Petra
Peetjuh
Lid

Volgende

Keer terug naar Wie is wie?